A mesterséges intelligenciáról gyakran úgy beszélünk, mint a jelen csodafegyveréről, amely megoldja az adminisztrációt, egyszerűsíti a döntéshozatalt és forradalmasítja az ügyfélkezelést. De mi kell ahhoz, hogy ki tudjuk aknázni ezt a potenciált? Szakértőink segítenek az indulásban.
Elek Márton cégfejlesztési tanácsadó, a BrandTailor vezetője szerint a mesterséges intelligencia használata egy vállalkozásban elsősorban nem technológiai, hanem szemlélet- és működésbeli kérdés. Az AI csodás dolgokra képes, de nem varázspálca, hanem egy eszköz, amely csak akkor működik, ha a megfelelő alapokra építjük.
- Az AI-eszközök statisztikai alapú rendszerek, tehát adatokból tanulnak és ezek alapján jósolnak, ajánlanak vagy automatizálnak. A sikeres működésükhöz nem elég egy „jó ötlet”, szükség van pontos, strukturált adathalmazokra, amelyek egy szabályozott működés eredményeként jönnek létre. Egy autókereskedésnek például jó ötlet lehet a biztosításkötéseket AI-asszisztensre bíznia, mert a biztosítótársaságoknál elérhető a különböző biztosítások feltételrendszere. Ellenben, ha egy fodrászat AI-alapú, hangvezérelt bejelentkezési rendszert szeretne bevezetni, pontosan tudnia kéne, hogy az egyes frizuratípusok és munkafázisok mennyi időt vesznek igénybe. Mivel ezek a vállalkozások eltérő módon működnek, más és más típusú, a saját működésükre jellemző adatstruktúrákra van szükségük – magyarázza Elek Márton. Azt tanácsolja, hogy mielőtt AI-eszközt vezetnénk be, nézzük meg, hogy az adott területen van-e digitalizált, szabályos működése a cégnek. Ha nincs, a legfontosabb lépés ennek megteremtése.
Nem elég azonban az adat, kell a struktúra is. Ha nincs pontos nyilvántartásunk arról, hogy egy adott szolgáltatás vagy termék mennyi időbe, pénzbe kerül, milyen lépésekből áll össze, akkor az AI sem tud ezekre építeni. Egy napelemekkel foglalkozó vállalkozás például nem tud AI-alapú szerződést és ajánlatot készíteni, ha nem áll rendelkezésre kellő információ arról, milyen eseteket vállalhat el a cég és milyen megoldásokat nem. Az első lépés Elek Márton szerint tehát nem az AI bevezetése, hanem a működés strukturálása és a pontos adatgyűjtés, egységes nyilvántartások kialakítása.
Kezdd a backoffice-nál!
P. Tóth András, a STRT technológiai vezetője ezzel szemben azt vallja, hogy kis lépésekben is haladhatunk az AI bevezetésében. - Sokszor nehéz nagyot lépni, de néha nem is kell. Ha még nem kellően digitalizált az adott terület a cégnél, tegyük rendbe, de nem feltétlenül kell a teljes céget digitalizálni vagy komplex vállalatirányítási rendszert bevezetni, hogy használhassuk a mesterséges intelligenciát. Kis lépésekben, mindig egy-egy feladatot megfogva is szépen lehet haladni – mondja. Konkrét példát is hoz: ha például nagyon sok a projektmegbeszélés a cégnél, sokat segíthet, ha a meetingeket AI-asszisztens rögzíti, amely készít belőle egy leiratot, majd egy összefoglalót (vagy akár egy projektindító dokumentumot), amit el is küld a résztvevőknek. Ez szinte nem kerül semmibe, mégis nagyban megkönnyíti a mindennapi adminisztrációt.
Az AI-megoldások bevezetésénél P. Tóth András első lépésnek a backoffice tevékenységeket javasolja. Mert bár az AI felhasználási területei sok esetben cégspecifikusak, backoffice tevéknysége – pénzügy, marketing, HR, sales - mindenkinek van, ezekben pedig óriási segítséget jelenthetnek az AI-eszközök. Ma már akár egy belső vállalati ügyviteli rendszert is összerakhatunk egy integrált AI-asszisztens segítségével, egyedi igények alapján. Ráadásul ezeken a területeken jó eséllyel rendelkezésre állnak megfelelő, strukturált adatok az induláshoz.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk