A Horváth család négy generációs gyógyszerész dinasztia. Több, mint 150 éve ez a hivatásuk, az egészségügy szolgálatában állnak. 1996-os patika privatizáció óta a soproni Segítő Mária gyógyszertár 100%-ban független, családi kisvállalkozásként működik, melyet 2018 óta Dr. Horváth Judit vezet. Judit a digitalizáció elkötelezett híve, más szemléletet hozott a patika menedzselésbe. „Vásároltunk egy automata komissiózó rendszert, úgynevezett patikarobotot, majd a Covid kihívásait sikerrel véve, tavaly teljeskörű épület felújítást és szolgáltatás fejlesztést kezdtünk. Jelenleg három gyógyszerész, három szakasszisztens és egy nem szakképesített munkatársunk van” – meséli Dr. Horváth Judit, majd folytatja: „Ez családi vállalkozás, és a családban kellett a következő generáció, aki a gyógyszerészeti vonalat viszi tovább. Így lettem gyógyszerész. Aztán a patikában munkába állva, majd átvéve a vezetést egyre erősödött bennem az a gondolat, hogy ez nem csak gyógyszerészetből áll, hanem azért kőkemény üzlet is. Emiatt teljesen más irányban kezdtem el fejleszteni magam és a céget. Az elődeim is innovatív szemléletűek voltak, csak a gyógyítás terén. Én az üzleti eszközöket is behozom. Így ez jó nagy generációváltás volt” – mondja mosolyogva.
Generáció és szemléletváltás
Judit rájött arra, hogy nem biztos, hogy a szakmájuk jövője a „dobozeladás” lesz és úgy érezte, hogy egy hagyományos patikának túl szűk a mozgástere, sok dolognak ki vannak szolgáltatva. Ezt így nem akarta folytatni. „A gyógyszerkereskedelem az egy elég zárt rendszer, és én azt tapasztalom, hogy a kollégák nagy része úgy gondolja, hogy a zárt rendszer miatt ide nem fog vagy nagyon lassan betörni a változás, és nem vették észre, hogy a változás már szépen el is ment mellettük” – meséli Judit. Elkezdett üzleti könyveket olvasni, jelentkezett a Kürt Akadémia képzésére, üzleti klubokba jár, hogy inspirálódjon másoktól. Az üzleti iskolákban sokat tanult a vállalkozás építésről, megismert olyan eszközöket, mint a business modell canvas, de tanult sokat a közösségi média működéséről, úgy ahogy a szervezetfejlesztésről, vagy az alkalmazottak motiválásáról. „Nekem senki nem tanította azt, hogy hogyan kell vállalkozni gyógyszerészként és a képzések abszolút felnyitották a szememet” – mondja Judit. Mégis a legnagyobb változást a covid indította el náluk. Az egészégügy digitalizációja nagyon felgyorsult ebben az időben.
Egy gyógyszertár újragondolása
Covid elhozta a gyógyszertárak nagy digitális váltását, az e-receptek megjelenését. A közegészségügy elkezdett rohamtempóban digitalizálódni. Ez nagyon egybevágott Judit fejlesztési irányaival, viszont az állandósuló gyógyszerhiányok miatt kiszolgáltatottság érzése egyre erősödött. „A nagykereskedők és a multik fogják kezükben tartani a piacot. Én azt vallom, hogy egy kis vállalkozás jövője az egyediségében rejlik. Azokat a pontokat próbáltam megkeresni, amiben én egyedi lehetek. A dobozeladást a multik el fogják vinni. Én kis cégként nem fogom tudni tartani velük a lépést az árazásban, vagy éppen lehet, hogy ők hamarabb fognak gyógyszert kapni, mint én.” – mondja Judit. Elkezdték vizsgálni az eladásaik adatait, beszélgettek a vásárlókkal és kirakták a business modell canvas segítségével a lehetséges egyedi üzleti irányokat. A gyógynövényekkel és a mellműtött hölgyek gyógyászati segédeszközeivel már foglalkozott a patika. Így ezek remek kiindulópontok voltak egyediséghez. A természetes gyógymódok irányát helyezték előtérbe. Saját termékeket alakítottak ki, például gyógynövény teakeveréket. Ezeket folyamatosan tovább fejlesztik. Másrészt piaci résként, egy olyan célcsoportot céloztak meg, akik sokan vannak, mégsem specializálódott az igényeikre senki eddig. A mellműtött hölgyek kiszolgálása lett a másik fő irány, tehát az ő gyógyászati segédeszközeik árusítása, illetve számukra terveznek a jövőben programokat is tartani, közösséget építeni, amivel jobb segítséget, akár emocionális támogatást is tudnak nyújtani a gyógyulásukban. „Ez a vonal kezdett bennem egyre jobban mozgolódni, és ezért keresem a mai napig azokat a lehetőségeket, amikkel kitűnhetek, más lehetek, brandet építhetek” – összegez.
Termékértékesítésből szolgáltatás kialakítása
A gyógyszer értékesítés termékből és a vásárlóknak nyújtott szolgáltatásból áll. „ Levontam a következtetést, hogy a terméket nem tudom befolyásolni, de a szolgáltatás tőlem függ, az tudom befolyásolni, és minél jobb szolgáltatást nyújtok, annál inkább keresettebb lehetek, és igényük lesz a vásárlóknak, az egészségükért tenni akaróknak arra, hogy engem keressenek fel”- meséli Judit. A fejlesztéseket nagyon megnehezíti az, hogy a gazdasági és jogszabályi környezet egyre távolabb van egymástól, hogy milyen szolgáltatást nyújthat és miért kérhet ellenértéket egy patika és ezen a téren óriási változás várható Judit szerint. Emellett a munkatársait is meg kellett győznie az új irány lehetőségeiről. „Amikor előálltam a terveimmel, akkor kicsit ufónak néztek, de most már belátják, a változás itt van, hogy nekik is más irányba kell képezniük magukat, például már jelzett az egyik munkatársam, hogy mégis elmenne egy táplálkozás tanácsadó képzésre, és akkor lehet, hogy azzal a területtel is tudunk szolgáltatást bővíteni”.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk