Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2023. február 15.

Mi egy vidéki vállalkozás sikerének a receptje?

Smizsánszki Krisztina gyermekként még nem éppen arról ábrándozott, hogy egyszer cukrászüzeme lesz – akkoriban nem annyira szeretett sütni. Jóval később, felnőttként jött meg a kedve a sütemények készítéséhez, amikor azt tapasztalta, hogy a lakóhelyéhez közeli Miskolcon nem is olyan könnyű magas minőségű cukrászterméket beszerezni. Eredetileg pénzügyet és kereskedelmet tanult, 22 évig ezen a területen szerzett tapasztaltot, saját céget is vezetett. Aztán az élet úgy hozta, hogy Angliába költözött mostani férjéhez, és ott együtt dolgoztak egy cukrászdában. 

„Akkor merült fel bennünk az ötlet, hogy mi lenne, ha együtt hazaköltöznénk, és megpróbálnánk megvalósítani az Angliában látott ötleteket. 2016-ban hazatértünk, és pár hónappal érkezésünk után elindítottuk a cukrászüzemünket a Miskolchoz közeli Kistokajban” – meséli Krisztina a vállalkozás indulásáról. 

Mi a kulcs a dinamikus fejlődéshez? 

A Miss Süti néven futó cukrászüzem egyedi tortákkal és francia desszertekkel foglalkozik, a hagyományos cukrásztermékek nem igazán szerepelnek a palettán. A hangsúly a kreativitáson és a magas minőségen van. Krisztina eleinte autodidakta módon képezte magát, de aztán egyre több kurzust és tanfolyamot is elvégzett, nem beszélve az angliai évei alatt gyűjtött tapasztalatokról, amelyeket remekül kamatoztat most saját vállalkozásában. 

Miss Suti 02

A kistokaji cukrászüzemekben kialakítottak elviteles lehetőséget, a finom süteményeknek pedig idővel híre ment, sokan Miskolcról is kiruccannak Kistokajba a finomságokért. A miskolci közönséget is igyekeztek megismertetni a Miss Süti desszertekkel, 2018-ban egy kínálópultot nyitottak egy forgalmas bevásárlóközpontban, a covid időszaka alatt azonban – látva a forgalom visszaesését és a bizonytalan jövőképet – inkább nem hosszabbítottak bérleti szerződést. A pandémia miatt rendezvények is elmaradtak, emiatt visszaesett a megrendelések száma, amit Krisztináék egy új termék bevezetésével, a fagylaltkínálattal próbáltak ellensúlyozni. 

A koronavírus járvány nem az egyetlen kihívást jelentette Krisztina vállalkozása számára: „Kezdetben nehéz volt elnyernünk a vásárlók bizalmát. Miskolcon sok olyan cukrászat van, amely már 20, 30 vagy akár 50 éve ismert a városban, és még ha nem is mindig a legpozitívabb a vásárlói tapasztalat, megszokásból könnyen visszatérnek hozzájuk. Mivel mi ragaszkodunk a magas minőséghez, a minőségi alapanyagokhoz, ez rendszerint magasabb árakat is jelent a konkurenciához képest, így nehezebb volt felvenni velük a versenyt. De ahogy sikerült meggyőzni az embereket, hogy adjanak egy esélyt a desszertjeinknek és kóstolják meg őket, jobban észrevették a különbséget, visszatérő vásárlóink lettek.” 

Mi a nagyobb kihívás: talpra állnia a vállalkozásnak a covid után vagy munkaerőt találni egy borsodi településen? 

A borsodi Kistokajban működő vállalkozásnak még egy nehézséggel szembe kellett néznie: a munkaerőpiaci helyzettel. „Nehéz megfelelő munkatársat találni, olyat, akire teljesen rábízhatnánk az üzletet. Ráadásul a cukrász szakma a fiataloknak nem vonzó, ami érthető, ha azt nézzük, hogy kezdőként nagyon költséges kialakítani egy cukrászüzemet. Emellett hiába van közel hozzánk Miskolc, kevesen vállalják, hogy Kistokajba jöjjenek dolgozni” – árulja el Krisztina. 

A kihívások ellenére dinamikus növekedésnek indult a Miss Süti: a forgalom az első két évben duplázódott, ahogy a munkatársi létszám is. A covid-járvány ugyan megtorpanást hozott, de az elmúlt év esküvői megrendelései új lendületet adtak a cukrászatnak. Egyre több esküvői torta készült a műhelyben, Krisztina pedig reméli, hogy ez a jövőben is így marad, sőt, akár további szolgáltatásokat is kínálna a házasodni szándékozó pároknak: „Látok fantáziát abban is, hogy az esküvőkre különféle programokat, produkciókat szervezzünk.” 

Készül torta mindenféle ünnepi alkalomra, a vevői elvárásoknak megfelelően. És a vásárlók is igyekeznek lépést tartani a trendekkel, ami az igényeiket illeti: „Ami a Pinteresten látható, azt a vevőink is rendszerint megpróbálják lekövetni és hasonló kérésekkel állnak elő. Persze minden időszaknak megvan a maga felkapott terméke. 2018-2020 között a csorgatott torták voltak menők, most inkább a krémes textúrák népszerűek” – avat be minket a szakmai részletekbe Krisztina. 

Kell-e pontos brief a tortarendeléshez? 

„Büszkeséggel tölt el, ha látom, hogy elkészült egy torta, és tudom, hogy én képes voltam ezt megcsinálni. Az pedig igazán felemelő érzés, mikor látom az elégedett arcokat, ha átadok egy-egy megrendelt tortát. A legjobb visszajelzés mégis az, amikor valaki azzal keres meg: kellene egy torta, mindegy, hogy milyen, mert tudom, hogy amilyet te készítesz, az jó lesz” – mondja a Miss Süti alapítója, és hozzáteszi: már az alkotási folyamatnál is az a leginspirálóbb számára, ha valóban szabadkezet kap az ügyfeleitől. – „Ha csak annyit tudok, hogy egy 16 szeletes születésnapi tortára van szükség, a többit rám bízzák, akkor szárnyalok, kiélhetem a kreativitásomat. Elkészítem a sokadik Mancs őrjáratos tortát is szívesen, de már nem jelent kihívást.” 

A vásárlóközönség pedig onnan tudhatja, hogy nyugodtan rábízhatja magát Krisztára, hogy találkozhat az általa megálmodott és megalkotott tortákkal a közösségi oldalakon. A Facebook és az Instagram fontos csatornává nőtte ki magát akár a vásárlókkal való kapcsolattartásban, akár a brandépítésben. A szájhagyomány mellett a közösségi médiának volt leginkább szerepe abban, hogy sikerült kialakítani egy stabil vásárlóközönséget. Ugyanakkor az sem mindegy, mekkora figyelmet szentelnek ezeknek a platformoknak. Krisztina szerint sok időt elvisz, hogy megfelelően foglalkozzanak a közösségi oldalakkal, és nem is biztos benne, hogy megvan hozzá a megfelelő tudásuk – ezért próbálkoznának együttműködni külsős szakértővel is. 

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk