Igazán sokoldalú vállalkozó Jakab Attila, aki régiségek (elsősorban) online kereskedésével, illetve e-sport menedzserkedéssel és játékosok adás-vételével foglalkozik. Mindegyikben megtalálta a helyét és a bizniszt, pedig egyáltalán nem rokon területekről van szó. A több lábon álló szakember a Telekom Hello Biznisznek mesélt arról, hogyan építette ki a vállalkozást, s hogyan vált mindegyikben sikeressé – története azt bizonyítja, hogy megfelelő információszerzéssel, kreativitással, jó időben történő váltásokkal és a jövőbe vetett hittel igenis lehet érvényesülni.
KÉPES LEVEZELŐLAPOK KERESKEDÉSE UTÁN GYORS VÁLTÁS A RÉGISÉGEK FELÉ
„Édesapám kezdett el bélyegeket, majd képes levelezőlapokat gyűjteni. Ezek a 90-es években nagyon mentek – emlékezett Jakab Attila. – A bélyeggyűjtés kereteit a Magyar Bélyeggyűjtők Szövetsége adta meg, édesapám pedig különböző piacokra, s börzékre járt, ahol eladhatta ezeket. Ez a 90-es évek közepén aztán lecsengett, de helyette népszerűvé váltak a képes levelezőlapok, majd a 2000-es évek elején bejött az internet, amely új dimenzióba helyezte mindezt. Az első online piacterek megjelenésével rájöttünk – ekkor már én is részese voltam a biznisznek –, hogy a képes levelezőlapokat jól el lehet adni külföldre is. No, de a beszerzés természetesen továbbra is „offline” módon történt, ezért európai nagyvárosokba jártunk börzékre, ahol nagy tételben felvásároltuk ezeket, aztán felraktuk őket az internetre kereskedés céljából – a sikerre nem is kellett sokat várni. Voltak igazi „forró” témák, például a régi kínai tájakról, városokról, falvakról szóló képes levelezőlapok – a 19. század elejéről brutális képeket is találhattunk…”
Aztán a képes levelezőlapok ideje is lejárt, de Attila ekkor sem esett kétségbe és – immár egyedül –műtárgyakkal kezdett el kereskedni, amelyben nagy előnyt jelentett, hogy az Ecseri piacon – természetesen „offline” – sok tapasztalatot szerzett a régiektől és ki tudta tanulni a szakmát.
„A 2010-es évek körül volt egy fordulópont, a képes levelezőlapok kereskedése ekkor már gyengén ment – hiszen trendek vannak ebben is, mint ahogy sok minden másban. Műtárgyakkal kezdtem el foglalkozni – porcelánnal, ezüsttel, ólomkristállyal, kerámiával –, amelyhez az „ihletet” nagypapám adta meg, aki erdélyi szobrászmester volt, a művészetek és a szobrok iránti szeretet tőle jött. Adta magát, hogy kitanuljam ezt a szakmát is, így kezdtem el ezekkel foglalkozni, s a levelezőlap-kereskedés helyett – amelyből már nem lehetett megélni – 2012-től kezdve erre építettem fel a vállalkozást. Kezdésként kimentem az Ecseri piacra, vettem, eladtam, s jöttek a tapasztalatok. Ma már az áruk 90 százaléka porcelánból és kerámiából van; Zsolnay-, Herendi-, Hollóházi-, illetve Ajka Kristály-termékekkel kereskedem. Megtalálhatók a márkák figurái, étkészletek, teáskészletek, s egyéb kiegészítők. A kereskedés itt is főképpen online zajlik, a célpiac ez esetben is elsősorban külföld; az Ebay-en és az Etsy-n Amerikába, Japánba és Kínába adok el főképpen, Magyarországra csak elenyésző darabszámot. A távoli úticélok azért lehetségesek, mert megtanultam, hogy miként kell úgy becsomagolni egy porcelánt, hogy az akár Ausztráliáig is szállítható legyen. Azért az offline kereskedésnek továbbra is megvan a szerepe az életemben, az Ecseri piacra időnként most is kijárok. Sok náció képviselteti magát, s vannak néha váratlan, akár tömeges eladások, de nemcsak ez a fő szempont, hanem az, hogy újabb és újabb tapasztalatot cserélhetek az ott eladó régi, rutinos „öregekkel”.
HATALMAS ÁRUKÉSZLET, LASSABB ELADÁS, SZEZONÁLIS HATÁSOK
Jakab Attila számára természetesen fontos volt, hogy megtalálja a piaci rést, s nem aggódik azon, hogy hatalmas árukészletéből néha csak heti egy-két darabot tud eladni, hiszen vannak jobb és gyengébb szezonális időszakok.
„A piaci rést pedig úgy találtam meg, hogy a bolti ár alatt árulom a már használtan vásárolt termékeket. Örömteli, hogy ennek nem lesz kifutása, mert ezeket az emberek többsége nem a gyűjteménybe veszi, hanem használatra is, tehát nincs annyira kitéve a gyűjtői trendeknek. Összességében ezeken nagyobb a haszon, mint a levelezőlapokon, ráadásul a termékek ára jelentősen felment mára, de a szezonális hatás is megjelenik – a nyár gyengébb, mivel az emberek zömében elutaznak, a csúcsidény októbertől márciusig tart. Kétszázezer forintnyi tőkével kezdtem ezt a vállalkozást, mára 40-45 milliós árukészletem van, ami eladásra vár, de nem zavar, hogy lassabban megy az értékesítés – minden héten, még nyáron is van legalább 1-2 darab, amit el tudok adni, ez pedig elég ahhoz, hogy fenntartsam a vállalkozást.”
BEROBBANÁS AZ E-SPORTBA: JÁTÉKOSBÓL EDZŐ, MAJD MENEDZSER LETT ÉS JÁTÉKOSOKAT IS KÖZVETÍT
Az online régiségkereskedés mellett Jakab Attila a nem is olyan távoli múltban egy új dologba is belevágott, amely első „blikkre” váratlannak és merésznek tűnhet, hiszen alapvetően semmi köze a régiségkereskedéshez. Komoly játékos-múlttal és megfelelő tapasztalatokkal felvértezve csatlakozott a Budapesti Honvéd e-sport szakosztályához, ahol játékos, majd edző, végül menedzser lett, ezzel párhuzamosan pedig elindított egy e-sport startup-ot is, amelyet kezdetben a régiségkereskedésből finanszírozott; legalábbis a kezdő tőkét abból teremtette meg.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk