Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2024. október 03.

Ha több lábon állunk, nem okoz gondot a szezonalitás

Obsitos Ildikó, a Borlekvár ötletgazdája és tulajdonosa egy cégcsoport irodavezetőjéből lett filozófus, buddhista tanító, hogy aztán négy hónap alatt megalkossa vállalkozását, amelyet egy másik is követett. A Borlekvár Manufaktúra története tökéletesen bizonyítja, hogy sokszor nem feltétlenül az első gondolat válik korszakalkotó ötletté. Ildikó és családja először falusi vendéglátással szeretett volna foglalkozni, majd következett egy üzlet a villányi pincesoron. Itt ismerte meg a borlekvárokat, és úgy döntött, saját ízekkel és dizájnnal szeretne előrukkolni. Ennek már több, mint 10 éve. 

A konyhájában kísérletezett

Ha azt mondjuk, hogy valaki tényleg messziről indult, hogy vállalkozása megszülessen, akkor nem is találhatnánk erre jobb példát Obsitos Ildikónál. És ez igaz földrajzilag és karrier szempontjából is.

“Nyíregyházán nőttem fel és a gimnáziumi osztályommal az ország másik végébe, Pécsre mentünk kirándulni. Már akkor lenyűgözött az a vidék – kezdi a történetet Ildikó. “Soha nem voltam ott korábban, de úgy éreztem, hogy itthon vagyok. Később egy cégcsoportnál lettem irodavezető és közben tanultam. Először a Tan Kapuja Buddhista Főiskolán végeztem, majd, amikor filozófia szakra jelentkeztem, egyértelmű volt, hogy a Pécsi Egyetemet választom.”

Néhány évvel később családi vállalkozásként egy vendégházat szerettek volna nyitni Villány mellett, Ivánbattyánban. 

“Ugyan a telkeket megvettük, ám végül az épületet nem húztuk fel. Ehelyett a villányi pincesoron nyitottunk egy üzletet, ahol borokat, sajtot, rétest és más finomságokat árultunk. Egy-két kis pincészetnél akkor már kínáltak borlekvárt, ám úgy éreztem, ízekben, megjelenésben lehetne mit javítani. Nyári időszak volt, éppen érett a meggy, majd a szilva, és a saját konyhámban elkezdtem kísérletezni az ízekkel, fűszerekkel, ugyanis kistermelőként erre volt lehetőségem. Egy szilvás, vörösboros lekvár volt az első, amit már kínáltunk fagylalthoz, süteményhez. Az elsőt aztán követte a többi, a kezdő szortimentben hatféle lekvár volt.”

Ildikó azonban tisztában volt azzal, hogy a belbecs mellett bizony a külcsín is sokat számít; megbízott egy grafikust, hogy az általa felvázolt elképzelések alapján készítse el a termékek címkéjének látványvilágát.

“Szerencsére azonnal egy hullámhosszra kerültünk és már az első terveket elfogadtam. És miközben a villányi boltot bezártuk, a Borlekvárt megismerték a fővárosban. Akkor már éreztem, hogy ebben bizony van fantázia.”

A Facebooknak is köszönhet viszonteladókat

Az ötlettől a megvalósult termékig mindössze négy-öt hónap telt el, ráadásul az időzítés is szerencsés volt, hiszen októberben, éppen az ajándékvásárlási hajrában készültek el.

“Ám ez arra is rádöbbentett, hogy a borlekvár valójában inkább szezonális termék, emiatt igyekszem mindig több lábon állni. A szép, minőségi csomagolás, a prémium kategória miatt a vevők egy hétköznapi étkezéshez nem igazán vásárolják, inkább ajándékba vagy kiemelt alkalmakra. A minőségből és a látványból azonban nem akartunk lejjebb adni, hogy így esetleg néhány bolthálózat polcaira is felkerüljön a termékünk.” 

Ezt pedig az is megerősítette, hogy idén Ildikó támogatást nyert egy Európai Uniós programban. Az Empowering Women in Agrifood (EWA) hat hónapos intenzív program célja, hogy a korai szakaszban lévő női vállalkozókat komplex támogatással segítse, célzott képzést és személyre szabott mentorálást kínál. Országonként 10 főnek nemcsak pénzügyi támogatást nyújt, hanem a nők számára olyan oktatási lehetőségeket is kínál, amelyek révén megerősödhetnek vállalkozói készségeik és bővíthetik szakmai kapcsolataikat nemzetközi szinten is.

“Ezzel többek között az is jár, hogy kaptam egy mentort, akivel továbbgondoltuk a Borlekvár jövőjét és szeretnénk néhány luxus kategóriájú lekvárt is elkészíteni, például 5 puttonyos Tokaji Aszúból aranymazsolával vagy Egri Bikavérből. Mivel a külföldiek leginkább ezeket a magyar termékeket ismerik – és már érkezett is rendelés ezekre a határon túlról -, úgy gondoljuk, hogy megnyithatják az utat a külföldi piacok felé is, ahol talán kevésbé jellemző a szezonalitás. Itthon októbertől december 10-ig hirdetek a Facebookon, amellyel szerencsére nemcsak új és visszatérő vevőket, de jó néhány viszonteladót is nyertem, főleg boros szaküzletek képében. Ennek köszönhető, hogy akár Győrben vagy Kiskunhalason is elérhetőek a termékeink.”

Buddhista elvek a vállalkozásban

Az elmúlt, több mint egy évtizedben jó néhány új termékkel bővült a paletta. Ma már a több, mint tíz borlekvár mellett például levendulaszirup és gyümölcslekvárok is színesítik a kínálatot. 

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz! 

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk