Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2024. május 22.

Virtuális valóság az irodában? Ez már nem a jövő zenéje

Mire használhatók ma az AR (kiterjeszett valóság) és VR (virtuális valóság) technológiájára épülő eszközök, applikációk? Ez még a gamerek játéka, vagy már a vállalatok számára is hasznos lehet? Budaházy Szabolcs, az ARworks feljesztőcég vezetője 2011 óta foglalkozik a 3D alkalmazások világával, és nagyon érdekes sztorikat mesélt arról, hol tart és miben lehet hasznára a cégeknek ez a technológia.

Mikor, hogyan és legfőképpen miért kezdtél el a virtuális valósággal foglalkozni?

Több más szektorban, munkakörben megfordultam ezelőtt – ahogy szokás mondani, “mindent is” csináltam. Eredetileg HR szakemberként kezdtem a pályámat nagyobb cégeknél, mint a Coca-Cola vagy a Raiffeisen. Ezután a rendezvények felé kanyarodtam el, és az egyik legnagyobb hazai rendezvényszervező céget, az Extreme Event&Communicationt vezettem. Mivel ekkor már szerettem volna valamilyen saját vállalkozást létrehozni, a potenciális irányok közül végül az AR lett a befutó, mivel a rendezvényeken feltűnt, hogy mekkora lehetőségek rejlenek ebben az iparágban. Nem vagyok informatikus, de nagyon megtetszett egy-két ötlet, amelyekkel találkoztam.

Mindez nagyjából 13 évvel ezelőtt történt, szóval akkor még egész más eszközök, platformok, keretrendszerek voltak, amikkel dolgoztunk. Az akkori kapcsolatrendszeremet jól tudtam használni az induláshoz, és elsősorban azzal kerestem meg a cégeket, hogy kiállításokon, expókon, marketingcélokra hogyan tudják használni a virtuális térre épülő megoldásokat. A marketing eleve jó tesztkörnyezet egy új technológia kipróbálásához, mert kisebb a kockázata, mintha mondjuk egyből ezzel kezdenének agyat műteni, vagy ilyesmi.

Ahogy kezdtük kinőni magunkat, egy idő után belekezdtünk a VR megoldások fejlesztésébe is, mivel volt átjárás a két technológia között – elsősorban a Unity platform miatt, ami főként játékszoftvereknél volt elterjedt. Az elején például csináltunk olyan megoldást egy dubai cég számára, amivel virtuálisan be tudták mutatni a szállodájukat bárhol a világon – mindezt csupán egy VR szemüveg segítségével.

“A VR jobb. mint a valóság: elsősorban abban segít, hogy elvigyen bárhová, ahol épp nem tudsz fizikailag jelen lenni.”

Az eszközök fejlődésével aztán egyre szélesebbek lettek a felhasználási lehetőségek, és a vállalati folyamatok több elemében is megjelentek ilyen megoldások. Azért azt el kell mondanom, hogy elsősorban külföldi megrendelőknek dolgozunk…

Gondoltam, hogy így van. A felmérések rendre azt mutatják, hogy a hazai KKV-k legendásan rosszul állnak a digitalizáció területén. Szerinted mik lehetnek ennek a fő okai?

Sajnos tényleg nem állnak jól ezen a fronton. Mondok egy példát: fejlesztettünk egy irodaházi beléptetőrendszert, és még ma, 2024-ben is van olyan ügyfél, akivel nehezen lehet megértetni, hogy ne kockás papírral vagy proximity kártyával akarjon belépni, hanem mobillal. Valahogy itthon nem mindenki követi a világtrendeket – ez alól persze vannak kivételek. Az alapvető digitális toolkiteket sem használják sokan, pedig ezek nagyon megkönnyítik a marketinget, az oktatást, a napi ügymenetet, és még sok mindent.

Hogy miért van ez? Talán azért, mert nem járunk eleget külföldre, és nem látjuk, hogy miként csinálják ezt Németországban. Angliában vagy Dubajban. Persze nem láttam erről kutatást, szóval ez csak egy feltételezés. Itthon valahogy hiányzik erre az igény: például a hipermarketek is jellemzően csak a pandémia alatt kaptak észbe, és fejlesztettek loyalty alkalmazásokat, miközben mi rengeteget próbálkoztunk náluk ezzel az ötlettel korábban. A legtöbb cég nem szívesen vállalja azt a pénzügyi kockázatot, ami egy ilyen AR-VR megoldás fejlesztésével jár, mert kicsi a piac mérete – szemben mondjuk akár Lengyelországgal, ami már önmagában majdnem négyszer ekkora piac, de a fejlesztéssel járó költségek ott is hasonlók. Nagyobb országokban könnyebben költenek erre, mint itthon.

Tudnál mondani egy példát, amikor magyar KKV-nak feljeszettetek valamilyen VR alkalmazást?

Persze, azért van már egy-két hazai úttörő is. Volt például egy ügyfelünk, aki egy különleges, környezetbarát megoldást dolgozott ki a szennyvíz feldolgozására egy nagy ülepítő medence segítségével, ahol növényeket termesztettek. Mint a legtöbb KKV, ők is azzal szembesültek, hogy a technológiájukat nehezen tudják megmutatni a leendő ügyfeleknek, mert mondjuk egy nagy környezetvédelmi expón nem tudnak kibérelni 200 négyzetmétert, hogy bemutassák a terméküknek akárcsak a kicsinyített, mobil változatát. Fejlesztettünk nekik egy alkalmazást, amivel egy VR szemüveg segítségével ezt az egész technológiát be tudták mutatni az érdeklődőknek, és mindehhez elég volt nekik 3 négyzetméternyi stand is. Ez jól mutatja, hogy a legváltozatosabb tevékenységek esetén is segíteni tud a virtuális valóság technológiája a KKV-knak. A legtöbb hazai márkából ritkán válik százmilliárdos forgalmú, világszintű szereplő, hanem valamilyen niche technológiára vagy termékre mennek rá, ami különleges, más, mint a többieké. Ezt nagyon jól be lehet mutatni 3D-s megoldással, és így virtuálisan ugyanakkora “bemutatótermük” lehet, mint a nagyoknak.

Talán sok mindenkinek a Star Warsban látott X szárnyú pilóta nagy, nehéz bukósisakja jut az eszébe a VR szemüveg hallatán. Hol tartanak, mit tudnak most ezek a hardverek?

Ma már ezek egyáltalán nem úgy néznek ki, mint a régi sci-fikben. Mi nagyjából az összes eszközt kipróbáltuk az utóbbi évtizedben, és a maiakhoz például már nem kell számítógép, nem lesz tőlük hányingered, és nagyon kényelmesek. Olyan, nem kis nevű gyártók álltak bele a technológiába, mint a Meta, az Apple, vagy a kínai Pico, aminek a tulajdonosa a TikTok anyacége. Óriási pénzeket ölnek bele a fejlesztésbe, mivel az okostelefonok eladásai gyakorlatilag stagnálnak, és mindenki keresi az új terméket, amiből sokat el tud majd adni.

“Öt éve még egy böszme nagy desktoppal kellett kábelen összekötni a masszív szemüvegeket, amikkel még mászkálni sem tudtál, csak körbenézni.”

Innen jutottunk el néhány év alatt arra a szintre, amit nemrég az Apple dobott piacra: a Vision Pro egy vékony kis eszköz, ami vezeték nélkül működik (annyi kitétellel, hogy a külső akkumulátor vezetékkel kapcsolódik az eszközhöz, a külső akkumulátor nélkül pedig nem működik az eszköz), és semmilyen más hardver, még kontroller sem kell a használatához. Tudsz benne sétálni, és át is tudsz nézni rajta, vagyis látod a valódi világot magad körül – persze egy csomó kamera segítségével, amiknek a képét kivetíti neked a kijelzőre. A késést persze itt nagyon alacsonyan kell tartani, ezért ezekbe már nem a mobilokban használt processzorokat építik, hanem a MacBookokból ismert M2-ket. Amikor egy ilyen rajtad van, és videó hívásban beszélgetsz valakivel, az kvázi látja az arcod, mivel az Apple Vision Pro által készített, 3D-s avatarodat a készülék egy másik kijelzőn kivetíti neki, élőben leképezve a szemmozgásod.

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz! 

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk