A vásárlók nyomonkövetése régóta része a fogyasztói kultúrának. Nemcsak online, hanem offline, tehát a fizikai térben is igyekeznek a márkák minél inkább detektálni és megérteni a látogatóikat. Az áruházláncok például megpróbálnak minden vásárlót rávenni a pontgyűjtő-, hűség- vagy klubkártyák kiváltására, a gyártók pedig törekednek rá, hogy a megvásárolt terméket regisztráljuk rendszerükben, vagy töltsük le az ahhoz kapcsolódó applikációt. Az online térben persze több eszköze és lehetősége van a cégeknek mérni, amit egyre inkább ki is használnak. A webshopok úgynevezett sütiket, azaz apró információtartalmat hordozó fájlokat használnak a látogatók netes tevékenységének nyomonkövetésére, hogy még személyreszabottabb reklámokat jeleníthessenek meg számukra, és növelhessék a vásárlási élményüket.
Ráadásul a legújabb megoldások és technológiai rendszerek már ötvözik az online és offline adatokat és ezek használatával a marketingesek minden vásárlóról részletes profilt készíthetnek. Az egyik legújabb módszernél például a vásárlók engedélyét kérik, hogy bizonyos árengedményekért cserébe követhessék őket. A nagyobb üzletek saját mobilalkalmazásukat és ingyen Wi-Fit kínálnak a vevőknek. A mobilalkalmazás mindenféle kuponakciókkal és reklámokkal próbálja vásárlásra bírni a boltban bolyongó vevőket, ugyanakkor a Wi-Fi hálózaton keresztül figyelik, hogy milyen útvonalat jár be a látogató a boltban.
Ha az online térben történő vásárló-követésnél maradunk, már akkor is zavarba ejtően sok lehetőségünk van marketingesként. Több olyan platform és rendszer áll rendelkezésünkre, amellyel valamilyen aspektusból követhetjük és vizsgálhatjuk a weboldalunkra érkező látogatókat. Ráadásul ezek már nemcsak látogatói adattal és információval szolgálnak, de a legtöbb esetben valamilyen automatizáció (utó-követés, visszacélzás, stb.) is beállítható és végrehajtható a segítségükkel.
A lehetőségek közül 5 olyan online rendszert fogok bemutatni, amelyek segíthetnek a marketingeseknek közelebb kerülni a vevői utakhoz és döntésekhez. Az 5 eszközt 3 szempont szerint csoportosítva mutatom be.
Az első kategóriába azok a platformok kerültek, amelyek valamely „egyszerűbb”, de mégis hasznos információt gyűjtenek weboldalunk látogatóinak viselkedéséről: azt mutatják meg kicsit részletesebben, hogy az emberek hova és mikor kattintanak, mennyi időt töltenek bizonyos oldalakon, és hogy ez a viselkedés hogyan változik felhasználói típus, demográfiai, hivatkozó forrás és egyéb felhasználói attribútumok szerint.
Crazy Egg
Árazás: Körülbelül $24/hónál kezdődik
A Crazy Egg 2006-ban indult azzal a céllal, hogy segítse a vállalatokat megérteni és nyomon követni weboldaluk látogatói viselkedését. A rendszer alapból öt különféle pillanat-felvételt tartalmaz (ezeket nevezik hőtérképeknek és kattintási térképeknek is), amelyek segítenek belemerülni és jobban megérteni a más webhely-mutatókat vezérlő látogatói viselkedést.
Ezzel a marketingszakemberek hozzáférést kapnak a látogatókhoz kapcsolódó információkhoz, amelyek segítségével optimalizálhatják a webhelyet UX és a konverziós szempontrendszerek mentén.
Mixpanel
Árazás: Ingyenes kezdés, fizetős szolgáltatások $89/hótól
A Mixpanel egy teljes értékű felhasználói viselkedéskövető eszköz, amely elősegíti a marketing- és termékcsapatok jobb felhasználó értését. Tartalmaz olyan funkciókat, amelyek segítenek felmérni a látogatók reakcióját a weboldal egyes elemeire, és a legfontosabb adatokat gyorsan megjeleníteni. Plusz, a felhasználói profilok funkcióval mélyreható információkat szerezhetnek a látogatókról – beleértve azt is, hogy kik ők és hol akadnak el például a vásárlási folyamatban.
FullStory
Árazás: Ingyenes funkciók, extra elemek egyedi árazásban
A FullStory az automatikusan felismeri azokat a területeket, ahol az ügyfelek „küzdenek” a weboldalunkon vagy alkalmazásunkban. Ezután segít azonosítani azokat a területeket, amelyek nagyobb hatással vannak a bevételre – így segítségével meghatározhatjuk és rangsorolhatjuk a szükséges változtatásokat a platformunkon.
A második kategóriába azok az eszközök kerülnek, amelyek segítenek megérteni és megismerni a weboldalunk látogatóit. Akár a „személyüket” is jobban megismerhetjük általuk. A legtöbb hagyományos vásárló-követő eszköz persze nem képes azonosítani az egyéneket, de azonosíthatja a vállalatokat, a régiókat és a webhely látogatóiról tudható egyéb lényeges információkat. Ez főleg B2B (Business To Business – Cég a cégeknek) marketingben és kampányokban lehet hasznos, hiszen így azonosítani tudjuk, hogy járt-e valaki a weboldalunkon a vágyott ügyfelek közül.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashat!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk