Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2025. március 03.

Techtrendek 2025

Mesterséges intelligencia mindenhol, zöld technológiák, adatalapú vezetés - a technológia fejlődését egyetlen vállalkozó sem hagyhatja figyelmen kívül. Az ugrásszerű fejlődést követni és naprakésznek lenni nem könnyű – de vajon mi vár ránk az új évben? Vezető szakembereket kérdeztünk arról, milyen technológiai kihívások várnak a vállalkozókra 2025-ben.

Kürti Tamás, a Kürt Consulting Zrt. ügyvezetője

Jelenleg a legnagyobb kihívást talán a vállalatirányításhoz kapcsolódó technológiák jelentik, például a korszerű CRM vagy ERP rendszerek használata. A legnagyobb kérdés nem a bevezetésük és a használatuk, hiszen annak haszna és szükségessége már megkérdőjelezhetetlen, hanem a hatékonyságuk, az, hogy hogyan lehet jól használni őket. Ez nem elsősorban technológiai, sokkal inkább menedzsment-módszertani kérdés. Persze nagyon fontos a használt technológiák minősége is, de ez is elsősorban azon múlik, milyen az adott vezető szemlélete, hogyan tudja integrálni az adott technológiát a vállalati kultúrába.

Nem is konkrét trendekről beszélnék, inkább arról, hogy a technológia egyre gyorsabban fejlődik, amit képesnek kell lennünk lekövetni. Egy biztos: egyre inkább igaz, hogy minél kevesebb technológiát használunk, annál kevésbé leszünk profitábilisak. Ez tény, hiszen a piacon rengeteg a versenytárs, akik ezt megteszik, és ha lemaradunk, kimaradunk. Elkerülhetetlen tehát a jó és hatékony technológiák használata. Ahogy az is, hogy tudjunk, merjünk kísérletezni, próbálkozni. Ettől sokan megijednek, azt gondolva, hogy a technológiához érteni kell, pedig ez nem igaz: elég, ha a technológusok értenek hozzá, egy cégvezetőnek az a dolga, hogy figyelje, mi válik be, melyik technológia hatékony, melyik mennyire része az értékteremtő folyamatnak. Ehhez nem technológiai, hanem vezetői, menedzsment-tudás kell. És persze megfelelő szemlélet, amit tudni kell adatokkal validálni és ha szükséges, bátran lecserélni. Ahhoz, hogy skálázni lehessen egy céget – márpedig ez a fejlődés feltétele -, el kell sajátítani annak a képességét, hogyan gyűjtsük be, strukturáljuk, értelmezzük és használjuk az adatokat.

A mesterséges intelligencia integrálása a vállalati folyamatokba ma már nem nagy kihívás, hiszen a nagy technológiai vállalatok ezt már megoldották és számos terméküket eleve mesterséges intelligenciával kínálják, az azonban annál inkább, hogyan használjuk az MI-t. Különösen az, hogyan dolgozzon együtt az MI és az ember, ez egy teljesen újfajta kooperáció. Vannak általános receptek, például az utóbbi 10-20 évben kialakult agilis módszertanok, amelyek a tervezés-megvalósítás-vizsgálat-korrigálás folyamatát írják le, de mivel nagyon új területről beszélünk, több évtizedes, vagy akár csak több éves tapasztalatok nincsenek… Ezért is van szükség nagy nyitottságra a cégvezetők részéről, akiknek érdemes képezniük magukat és szakértők, mentorok segítségét igénybe venni.

A fejlődés hátulütője, hogy az új technológiákat a gazemberek is ugyanolyan hatásfokkal tudják használni és kiaknázni, mint a becsületes vállalkozók. Éppen ezért a kritikus gondolkodás, a csalások megkülönböztetése és kiszűrése, az ellenük történő védekezés egyre fontosabb képességgé válik.

Csillag Péter, a Magyar Üzleti Angyal Szövetség (HunBAN) elnöke

A konkrét technológiai trendek is érdekesek, de ami igazán izgalmas, azok a technológiai fejlődés társadalmi hatásai. Az AI ugrásszerű fejlődése például köztudott, de amikor a mesterséges intelligencia beszivárog az élet egyre több területére és hatékonyabbá válik, mint az emberi munka, az nagyon gyors változásokat fog hozni. Míg régen 20-30 év kellett hozzá, hogy az ipari szövőszékek elterjedése kiszorítsa a kézi szövést, ezek a folyamatok ma már mindössze két év alatt végbe mennek… Amikor például elterjednek az önvezető autók, hirtelen nem lesz szükség sofőrökre, ezzel megszűnik egy egész szakma.

Ha nem is ennyire gyorsan, de számos, kevésbé szabályozott területen nagyon rövid időn belül drasztikus hatékonyságnövekedés fog bekövetkezni. Az online marketingben például már most látszik, hogy a mesterséges intelligencia bevonásának köszönhetően kevesebb szövegíró emberre van szükség. Minden vállalkozónak arra kell tehát koncentrálnia, hogyan tudja növelni a hatékonyságát a modern technológiákkal, mielőtt a versenytársak elhúznak mellette – és ez villámgyorsan bekövetkezhet.

Az MI használatához komoly elhatározás és elkötelezettség kell cégvezetői oldalról, ami sok helyen nincs meg. Olyan ez, mint a testedzés: mindenki tudja, hogy hosszú távon mekkora haszna van, mégis csak kevesen fektetnek bele rendszeresen a jelenben időt és energiát. Egyre több folyamatot vesz át részben vagy egészben a mesterséges intelligencia, és bár lehet, hogy bizonyos műveletek még manuálisan gyorsabban mennek, most kell elkezdeni a váltást – még ha csak tesztelés, próbálgatás szintjén is -, hogy hosszú távon is sikeresek és hatékonyak legyünk. Aki ezt megteszi, komoly versenyelőnyhöz jut, mert a helyzet az emberi alkalmazkodóképességhez képest nagyon gyorsan, pillanatok alatt változhat.

Változás várható – igaz, nem nagyon rövid távon – a fenntarthatóságban is. Az EU-szabályozás elvárja, hogy minden vállalkozásnak legyen fenntartható üzleti modellje, de ez ma még drágább és/vagy kevésbé hatékony, mint a hagyományos üzleti folyamatok. Ezt a rést a technológia fogja bezárni, egyre több olyan technológiai megoldás születik ugyanis, amely kényelmesebb és hatékonyabb. Előbb-utóbb pedig a piac is úgy fog árazni, hogy a több erőforrást követelő vagy negatív társadalmi hatásokkal járó vállalkozások hátrányba kerülnek. Ha valaki ezen fog spórolni, azt a piac „bünteti”.

Európában jelentős változás érezhető abban is, hogy hihetetlenül sok figyelem és tőke kezdett áramlani a védelmi iparba, miután az államok rájöttek, hogy hiba volt sokáig nem költeni a védelmi fejlesztésekre. Most mindenki be akarja hozni a lemaradást, s befektetői oldalon is erősen érezhető ez az egyik napról a másikra megjelent igény. Olyannyira, hogy az északi országokban, mint például Lengyelország vagy Észtország, az új innovációk több mint 30%-a kapcsolódik valamilyen módon a védelmi iparághoz. Azt még nem tudni, hogy a magyar vállalkozások hogyan és milyen mértékben tudnak kapcsolódni ehhez a trendhez, de ez a terület komoly lehetőségeket rejt magában.

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz! 

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk