Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2023. január 23.

Hogyan lesz a fotózásból közösségi jótékonysági akció?

A kezdetek 

Mivel Orsi szülei és nagyszülei is magasan képzett emberek, így a család kisebb sokkot kapott, amikor Orsi előállt ötletével, hogy a gimnázium befejezése után profi fotós szeretne lenni. Akkor erről szó sem lehetett, így végül több diplomát is szerzett. „Bár kezdetben zokon vettem a döntést, ma már tudom, hogy a két főiskola kicsit sem volt elvesztegetett idő. Olyan kommunikációs-, marketing-, üzleti- és művészettörténeti ismeretekre tettem szert, amelyek nagyban megkönnyítik a vállalkozói létemet. A fotós szakmának ez nem előfeltétele, de kisvállalkozóként véleményem szerint előbb-utóbb célszerű elsajátítani” – fejti ki Orsi. 

A felsőoktatási tanulmányok befejezését követően már a család is örömmel támogatta Orsi tervét, aki így elvégezte a New York Institute of Photography képzését.  

„Egy fotós vállalkozás indítása ma semmilyen szakmai végzettséghez nincsen kötve, amit én személy szerint nem tartok jónak. Hobbi szinten nagyon magasra el lehet jutni, ha valakinek van szeme a fotózáshoz, és akár ingyenes oktatóanyagokkal, internetes képzéseken, workshopokon is lehet fejlődni” – emeli ki Orsi. 

De ha valaki szakmaként, hivatásként tekint erre a munkára, akkor fontos egy színvonalas, a fotózás részterületeibe is bevezető képzést elvégezni. Már csak azért is, mert a fotósnak komoly felelőssége van abban, hogy az ügyfelei a képeken keresztül milyen üzenetet juttatnak el magukról a lehetséges vásárlóik felé. Nagyon leegyszerűsítve: a jó fotók felemelhetnek, a rosszak viszont a középszerűségbe taszíthatnak egy céget. Persze árnyalja a képet, hogy milyen is az adott cég marketingtevékenysége, hogyan épülnek fel a különféle üzleti folyamatai – a fotó csak a marketing egy fontos eleme a sok közül. De amikor alig 1-2 másodperc alatt döntünk a neten görgetés közben, akkor bizony a fotók szerepe és a fotós felelőssége felértékelődik.” – fejti ki véleményét a szakember. 

Szollosi Kiss Orsi Fenykep4

Emberektől az ételekig 

A fényképezés Orsi esetében is emberekkel kezdődött. „A gyerekeim megszületése előtt szerkesztő voltam a médiában, de a velük töltött idő után már nem akartam visszatérni ebbe a világba. A szülők többségéhez hasonlóan én is állandóan fotóztam a csemetéimet és egyszer csak azt vettem észre, hogy egyre több ismerősöm kért meg a saját lurkóinak lefényképezésére. Az is feltűnt, hogy a fényképezési technikákkal kapcsolatban minden anyuka ugyanazokat a kérdéseket tette fel nekem. Villámcsapásként hasított belém a felismerés, hogy inkább őket kellene megtanítanom arra, hogyan is tudják lefényképezni a gyermekeiket, a saját környezetükben, a saját eszközükkel” – meséli Orsi. 

2012-t írtunk, alig léteztek még online tanfolyamok. Én magam sem találtam az internetet böngészve online fotós képzést. Az ötletet tettek követték és 6 hét múlva már el is indítottam az első online tanfolyamomat, 18 résztvevővel. Mai szemmel nézve ez talán megmosolyogtató volt, videók helyett még pdf-eket kaptak a résztvevők, közösségimédia-csoport helyett egy fórum volt a weboldalon, ahol beszélgetni tudtunk. A jelentkezés, a számlázás, a tananyagok élesítése mind manuálisan történt, sőt, az átutalás mellett rózsaszín postai csekkel is lehetett fizetni. Ami viszont azóta is változatlan és fontos, az az onlinemarketing-ismeret, így folyamatosan képzem magam a témában” – teszi hozzá. 

És hogy szó szerint hogyan „kerültek képbe” az ételek? „A résztvevő anyukák ismerősei között sok gasztroblogger is akadt, így körükben is híre ment, hogy nálam elég jól meg lehet tanulni úgy fotózni, hogy nem kell drága felszerelést venni és nincs gond például a gyerekfelügyelettel sem, mert az interneten történik minden. Hétről hétre érkezett tőlük néhány kérés, hogy készítsem el a tanfolyam „ételes” változatát. Közben egy séf barátnőm is megkeresett, hogy lenne-e kedvem – az egyik nagy nemzetközi médiavállalattal történő együttműködés keretében – ételfotósként dolgozni. Gondoltam, ha már mindenki azt akarja, hogy ételt fényképezzek, hát legyen, próbáljuk meg. Őrült tempóban álltam neki ételfotózást tanulni. A New York Times gasztro rovatának vezetője indított akkoriban egy online ételfotós képzést, amire azonnal jelentkeztem, mellette pedig rengeteget gyakoroltam, minden elém kerülő ételt lefényképeztem.” 

Mi az előnye egy ilyen típusú képzésnek? 

Orsi úgy látja, a kreativitást igénylő elfoglaltságok – mint az ételfotózás-tanfolyam is –, sokat segíthetnek a rohanó hétköznapokból történő kiszakadásból és egyfajta különleges feltöltődést adnak a résztvevőknek.  

„Sokan belefásulnak a munkába, a mókuskerékbe, így hobbiból elkezdenek főzni, majd a receptjeiket szívesen meg is osztják a közösségi médiában. Azt látják, hogy a képeik messze elmaradnak az Instagramon, Pinteresten látott csodáktól, ezért eljönnek tanfolyamra, hogy megtanuljanak szépen tálalni és fotózni. Aztán vannak, akiknek a végén már a fényképezés hozza el az igazi „flow-élményt.” (A flow egyfajta pozitív pszichológiai élmény, melynek révén többek között jobb teljesítmény érhető el – a szerk.) 

„De van egy olyan réteg is, melynek tagjai kifejezetten fényképezni akarnak. A mai napig egyszerre jelent számomra megható és döbbenetes élményt, amikor a résztvevők elmesélik, hogy az én tanfolyamom adott nekik erőt a gyerekkori álmuk megvalósításához, a jelentkezésük az év legjobb döntése volt, a tananyagok segítettek átvészelni a gyermekükkel kórházban töltött heteket, vagy a jótékonysági könyvünkben való megjelenés volt a GYED-en töltött időszakuk megkoronázása.” 

A tanfolyamok körül Orsi egyedül végez gyakorlatilag mindent. Ez azt jelenti, hogy kitalálja, elkészíti, majd tálalja az adott ételt. Ezt követi maga a fotózás és a megfelelő utómunka, közben pedig mindenről videó is készül, hogy végül tananyag legyen belőle. Az oktatás online formában zajlik, a fotózáson felül a hallgatók alapvető sütési-főzési-tálalási ismeretekre is szert tehetnek, kérdezni pedig egy zárt közösségimédia-csoportban tudnak Orsitól. A hallgatók 95%-a egyébként nő, de azért akadnak férfiak is. 

És hogy mi a helyzet a tehetséggel? „Kevés olyan eset van, hogy valaki abszolút tehetségtelen fotós. Véleményem szerint ez a szakma jelentős részben tanulható, hobbi szinten pláne, de a gyakorlás nagyon fontos. Én is rendszeresen ezt teszem: azért készítek el egy-egy ételt, hogy több, teljesen más stílusban lefényképezzem azt. Ez szórakoztat, folyamatos fejlődésre ösztönöz és sok olyan ennivalót is megismertem így, amit fotózás nélkül talán soha nem készítettem volna el” – árulja el Orsi.  

Egyébként én is rendszeresen befizetek külföldi ételfotós tanfolyamokra is, hogy lássam az esetleges különbségeket, tanuljak akár szakmai-, akár tanfolyamkészítési trükköket. Tapasztalataim szerint ezeken az itthoni mennyiséghez képest nagyjából harmadannyi anyaggal dolgoznak, inkább a külsőségekre ’mennek rá’. Szerintem nem ez a jó a megoldás, érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni a gyakorlatra. Úgy vélem, ez több élményt is ad, ráadásul jobban rögzül és jobban is hasznosítható, ha tényleg mindent megmutatunk. Nekem az is fontos, hogy ne a saját ’klónjaimat’ képezzem, hanem a résztvevők megtalálják a saját stílusukat, a fényképezés ne másolási gyakorlat, hanem kreatív önkifejezési folyamat legyen számukra – folytatja”. 

„A fényképezés folyamatos sikerélményt is ad, ami a mai világban különösen fontos lehet. Ugyanakkor azt sem titkolom, hogy kicsit pszichológusnak is kell lennem, biztatnom kell az embereket, mivel sokan félnek az újdonságoktól, nem hiszik el, hogy ők is tudnak szuper képeket készíteni.”  

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk