A dinamikus fejlődésnek ma már elengedhetetlen része a digitalizáció, amely sok esetben a járványhelyzet idején, a kiútkeresés kényszerében lendítette egycsapásra a kor követelményeinek szintjére a vállalkozásokat. Hogyan kúszott be a digitalizáció a COVID miatt bezárt Magyar Vasúttörténeti Park életébe, milyen üzletpolitikával, újításokkal, ötletekkel és fejlesztésekkel tudják folyamatosan fenntartani az állandó látogatók érdeklődését is? Európa legnagyobb interaktív vasúti élményparkjának történetébe Schvéd Norbert parkvezető enged betekintést.
A Magyar Vasúttörténeti Park az ott található ódon járművek állagmegóvására és a szofisztikáltan rendezett környezet fenntartására az alapítói támogatás mellett évről-évre egyre nagyobb mértékben piaci alapon szerzi meg a forrást. Fenntartása jelenleg csak a MÁV és leányvállalatai rendszeres támogatásával elképzelhető, azonban a cél az, hogy ez az alapítványi formában működő különleges szabadtéri múzeum piaci alapon is biztosítani tudja a járművek értékmegőrzését és a park folyamatos fejlődését. A nemzetközi filmipar egyik legkedveltebb vasúti forgatási helyszíneként is jegyzett park túlélésének és fellendülésének eredője az elkötelezett és összetartó, maroknyi csapat, eszköze pedig a digitalizáció.
Az alapítványi formában működő Magyar Vasúttörténeti Park 2000-ben nyitotta meg kapuit, 75%-ban a MÁV és 25%-ban a MÁV Nosztalgia alapításával. Schvéd Norbert 2018 januárjában vette át a park vezetését, két fő céllal. Egyrészt feltett szándéka volt a támogatási struktúra átalakítása: a kényelmességéből fakadóan kevéssé motiváló, egyes években akár 60%-os támogatás mértékét 15% alá csökkenteni. Bár a COVID lassította a folyamatot, 2022-re mégis sikerült elérni, hogy a támogatás aránya alig 20% volt a park teljes éves költségvetésében. Szintén cél volt az évek óta szunnyadó nemzetközi kapcsolatrendszer újraépítése.
Vészhelyzetből járműfelújítási programba
A COVID alatt a támogatás mértéke csökkent, miközben az árbevétel jelentősen visszaesett, hiszen fizikailag zárva kellett tartani a parkot. „Komoly fejtörés volt, hogyan próbáljuk meg életben tartani az egész rendszert úgy, hogy ne kerüljön senki az utcára, hiszen relatív alacsony fizetések mellett, nagyon dedikált és lelkiismeretes csapat dolgozik itt. A COVID alatt a munkatársaink nagyon sokan olyan tevékenységet végeztek, amit korábban sosem. Elindítottuk a járműfelújítási programot, vásároltunk egy ipari festékszóró gépet, és azok a kollégák, akik egyébként kertivasutat szoktak üzemeltetni, kilakatolták, glettelték, csiszolták és festették a mozdonyokat. Ennek köszönhetően a fordítókorong körül álló mozdonyoknak lassan a kétharmada megújult. Ez egy kis szervezet 14 munkavállalóval, ahol mindenki mindenhez ért egy kicsit, igazi ezermesterek a kollégák. Van olyan munkatárs, aki ipari fényező, és megmutatta a kollégáknak az alapokat, amelyeket gyorsan meg lehet tanulni, utána pedig már gyakorlás kérdése. Ez természetesen nem restauráció, hanem állagmegóvás, a kettő között óriási különbség van. Elsődleges cél, hogy megvédjük a járműveket a korróziótól. A Vasúttörténeti Park abban a szerencsés helyzetben van, hogy nagyon sok a kiállított jármű, viszont ehhez képest nagyon kicsi a fedett tárolási lehetőség. A felújított járművek nagy része a szabad ég alatt áll. Az UV sugárzás, a hó, a fagy, az eső mindig megteszi a maga korróziós hatását, és néhány év alatt gyakorlatilag ugyanoda jutunk, ahonnan indultunk egy felújítás előtt.”
Mert a Gyereknap sosem maradhat el!
Gyereknapon hosszú évek óta rengeteg család választja egész napos programként a Vasúttörténeti Park nívós, gyerekek számára ingyenes eseményeit. „Szerettünk volna azon nehéz helyzetben lévő családoknak is legalább egynapos kikapcsolódást biztosítani, akik adott esetben hónapok óta bezárva töltötték az életüket. A COVID első évében úgy döntöttünk, hogy online gyereknapot tartunk. 8 órás stream keretében ugyanazokat a programokat csináltuk végig online bejelentkezésekkel, amelyek egyébként is lettek volna a parkban. Volt Halász Judit koncert, és minden fellépő megtartotta a műsorát. Többségük otthonról jelentkezett be, kifejezetten erre az alkalomra készült programmal, de volt, aki a parkból. Egész nap úton voltunk a munkatársakkal, és mindenhonnan bejelentkeztünk körkapcsolással. Némi rutinnal egy tizenpárezer fős rendezvényt viszonylag könnyedén meg tudunk szervezni, ehhez képest egy 8 órás stream olyan terhelést jelentett a kis csapatnak, hogy utána napokig próbáltuk kipihenni a gyereknap fáradalmait. A Telekom támogatása nélkül ezt nem is tudtuk volna véghezvinni, hiszen a teljes infrastruktúrát és szaktudást tőlük kaptuk. Nekünk csak arra kellett koncentrálnunk, hogy a tartalom meglegyen, hiszen a közvetítést egy profi csapat elvégezte. 56 ezer eléréssel csináltuk végig a napot, ami tapasztalat és online előzmény nélkül rendkívül jó eredmény volt. Nagyon sok pozitív visszajelzés jött a szülőktől, ez adta a lendületet abba az irányba, hogy online és digitális területen is fejlődnünk kell” – emlékszik Schvéd Norbert.
Akkor jönnek a legjobb ötletek, amikor baj van
Digitális szempontból tavaly és idén történt robbanás a Vasúttörténeti Park életében. A változást a COVID hozta, hiszen általában akkor jönnek a legjobb ötletek, amikor muszáj megoldást keresni. A parkban ez a nehéz helyzet digitális forradalmat hozott. Elindult az elöregedett struktúrájú weboldal megújítása és egy Android és iOS készülékeken is elérhető új alkalmazás fejlesztése. Az idén indított ingyenes alkalmazás célja, hogy ha valaki nem tud elmenni személyesen, akkor is kapjon egy képet a park kínálatáról. Az alkalmazás tárlatvezetéséhez Somogyi Zoltán adta a hangját. Rövidebb és hosszabb túrákat is kínál a felület, például bemutatja az Északi Fűtőház történetét (a park a MÁV Északi Fűtőház, később Hámán Kató Fűtőház területe), aztán elvezet a kertivasúti állomástól a fordítókorongokig, megmutatja hol, milyen járművek, pályavasúti infrastruktúra van. Az applikáció tárlatvezetésében elhangzó szöveg végig olvasható is. A tárlatvezetésen túl az applikációban elérhető, hogy milyen rendezvények vannak a Vasúttörténeti Parkban, és aktuálisan mire lehet jegyet vásárolni. A park hét hektáron helyezkedik el, így különösen hasznos a térkép funkció, amely főleg a rendezvényeknél izgalmas, hiszen ilyenkor magának a rendezvénynek a térképe érhető el az alkalmazásban.
„Fejlődtünk az online jegyvásárlásban is – meséli a parkvezető. Korábban is lehetett online belépőjegyet vásárolni, azonban a beléptetés nagyon nehézkes volt, nem tudtuk tartani a tempót. A látogatók a pandémia miatt kevésbé mertek előre belépőt venni a programokra. Impulzív módon megérkeztek a program napján, így nem tudtunk felkészülni például kellő mennyiségű pénztár megnyitásával, ezért előfordult, hogy hosszú sorokban várakoztak. Az első benyomás mindig nagyon fontos! Ha az első benyomás az, hogy már a bejáratnál morcognak a látogatók, akkor utána azt nagyon nehéz kijavítani. Idén nyitástól debütált egy sokkal gyorsabb rendszer, amely más platformon működik, mint az eddigi megoldás, így már nem kell sorban állni. Szó szerint egy pittyenés, és már jöhetnek is be a látogatók, a vonalkód leolvasásával.
QR-kódot is használunk a járművek előtt található, leírást tartalmazó táblákon, amelyet ha leolvas a látogató, akkor a weboldalnak egy dedikált részére viszi, ahol a kint lévőnél még részletesebb információkat kap az adott járműről. Ezek az adatok az applikációan is elérhetők.
Nyilván az interaktivitásban is muszáj fejlődnünk. Van egy futó projektünk a DroneHUB-bal közösen, ahol a vasúti járműveink 3D-s modellezését végzik drónok segítségével, hogy majd interaktívan tudjon megjelenni az applikációban és a weboldalon is. Ez kis tárgyaknál régóta működik külföldi múzeumoknál is, de ilyen nagyméretű eszközöknél, adott esetben egy 140 tonnás, 20 méteres gőzmozdonynál még nem gyakori. Persze erre nekünk nem lenne megfelelő forrásunk, hiszen ezek költséges dolgok. Ezekkel a cégekkel partnerségben vagyunk: mi is tudunk nekik valamit adni, cserébe ők is adnak, ami érték lehet akár számunkra, és akár a látogatók számára akkor is, ha személyesen nem tudnak eljönni. De akár ebből kedvet is kaphatnak olyanok, akik aztán emiatt jönnek el személyesen a parkba.
Mesterséges intelligenciát is szeretnénk alkalmazni a park bemutatására, csak forrás okai vannak, hogy idén nem haladtunk úgy, ahogy szerettük volna. A külföldieket egyelőre nem tudjuk ugyanúgy megszólítani, pedig nagyon fontos, hogy ők is ugyanolyan színvonalú szolgáltatást kapjanak. Az információk egészen kicsi százaléka érhető el angolul. De ha a francia vendéget franciául tudnánk köszönteni, akkor biztosan sokkal jobban érezné magát! A különböző nyelveken is megszólaló mesterséges intelligencia a virtuális túrába is beilleszthető lenne, és itt megjelenhet akár a 3D-s modell is.
Rövidtávon az irány egyértelmű: apró lépésekkel, folyamatosan fejlesztenünk kell a meglévő szolgáltatások színvonalát, vagy legalábbis azt meg kell tartani. Minden évben kell egy pici újdonság, mert akik rendszeresen jönnek, azok már csak az újdonságot veszik észre. Hosszabb távon egyértelműen nyitnunk kell afelé, hogy minél interaktívabb legyen minden, mert azt a korosztályt, akit mi szeretnénk elérni, nem lehet statikus kiállításokkal megszólítani.”
Az értékmentést csak azonnal lehet elkezdeni
Németh Andor, az egyik legismertebb vasútfotós tavaly decemberi halála után az örökös a Vasúttörténeti Parknak adományozta a teljes fotógyűjteményét, amely 230-250 ezer fotóból áll – viszonyításképpen a Fortepan gyűjteményében nagyságrendileg 100-120 ezer fotó található. A négy teherautónyi, felbecsülhetetlen értékű életmű feldolgozása részben a park muzeológusa által, részben két olyan vasútfanatikus többszáz munkaórájával történik, akik azonnal megkezdték a fotók digitalizálását és kategorizálását, például annak behatárolását, hogy az adott fotó mikor készülhetett. Visszakereshető, jól kezelhető rendszert kell összeállítani ebből a hatalmas mennyiségű vasútfotóból, amelynek feldolgozása talán jövő év közepére elkészülhet. „A következő lépés az, hogy a vasút életét az 1970-es évek óta teljes körűen dokumentáló gyűjteményt szeretnénk megosztani a nagyközönséggel, azokkal, akiket a vasút érdekel, vagy akik kutatásokhoz szeretnék használni. Itt ismét jön majd egy hatalmas ugrás a fejlődésben, hiszen ez olyan mennyiségű adat, amelyet a feldolgozást követően úgy kell tárolni, hogy ha többen párhuzamosan szeretnék megnézni, akkor is megfelelően működjön. Egyelőre kérdés, hogy milyen platformra tudják felhelyezni, hogy jól struktúrált és kereshető legyen ez az óriási adatmennyiség.
Ennek az értéknek a megmentését most lehet megtenni, nem lehet későbbre hagyni, mint ahogy ez az elmúlt években több projekt kapcsán is így volt. Például a Horthy Miklós részére összeállított kormányzati vonat étkezőkocsija, a Turán 9-es kocsi megmentése sem tűrt halasztást, amelyet Szlovákiában a szenci tó partján találtunk meg, hétvégi házként használták, és rövid időn belül ledózerolták volna.”
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk