A régóta működő családi vállalkozások kapcsán sokaknak Japán jut eszébe, nem véletlenül: a szigetországban jelenleg közel 4000 darab 200 évesnél is idősebb vállalat üzemel, amelyek többsége a mai napig családi tulajdonban van. Ez a szám világszinten is elképesztő, hiszen az egész bolygót nézve 9000 alatt van a hasonló cégek száma, tehát ezek majdnem fele Japánban működik. Kelet-Európában, és ebből adódóan hazánkban a történelmi okok miatt legfeljebb nagyítóval lehet hasonló vállalkozásokat találni, de azért vannak üdítő kivételek: ilyen a két világháborút, az államosítást, a forradalmat, a gazdasági világválságokat a digitalizáció korát is túlélő Kárászy Kft.
A vállalkozást a jelenlegi vezető, Kárászy István dédnagyapja alapította 1872-ben, a kocsikerékgyártó üzem Budapesten, a ma már nem létező, 9. kerületi Nyúl utcában kezdte meg a működését. A vállalkozás apáról fiúra szállt, a technológiai fejlődéssel a profil is változott, a lovaskocsikat felváltották a haszongépjárművek, így István nagyszülei azokhoz készítettek kerekeket. A jelenlegi főtevékenységet a hiánygazdaság alapozta meg az 1950-es években, ekkorra kezdtek el lengéscsillapítókkal foglalkozni, hiszen az akkori gépjárműparkhoz alkatrészeket csak a legritkább esetben lehetett beszerezni, tehát mindenképp javítani, felújítani kellett őket. A tevékenységük olyannyira egyedülálló volt, hogy még Rákosi Mátyás autói is megfordultak a műhelyben, ahol persze komoly apparátus vigyázta és ellenőrizte a munkafolyamatot.
István 1979-ben szerezte meg a gépészmérnöki diplomáját, ezt követően apjával ketten vitték a vállalkozást a Szinyei Merse utcában. A bővüléshez a rendszerváltozás adta az alapot, amikor is felvették a kapcsolatot egy holland és egy német lengéscsillapítókat gyártó céggel, akiknek a mai napig ők látják el a kelet-európai képviseletét. Az időközben 25-30 fősre növekedett vállalatot aztán megkereste a MÁV vasúti lengéscsillapítók felújításával kapcsolatban, ami teljesen új területet jelentett, de Hollandiában meg tudták szerezni a szükséges tudást, így bővülni tudott a tevékenységi kör. A felújítás mellé aztán hamarosan megérkezett a vasúti lengéscsillapítók gyártása is, az elmúlt 20 évben körülbelül 25-30 000 darabot gyártottak le, eleinte a hazai piacra, de ma már nagyobb részt külföldre.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk