Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
Impact | 2022. szeptember 08.

Jobban odafigyelnek az energiafogyasztásra a vásárlók

Az anyagi teher elvben csak a nagyfogyasztókat érinti a megemelkedett rezsiköltségek bevezetésével, de az az átlagcsalád is könnyen a nagyfogyasztók közé kerülhet, ahol korszerűtlenek az olyan gépek, mint a hűtő, a fagyasztó, a mosógép, vagy a mosogatógép. Az energia-tudatosság már az új rezsiszabályok, és kiemelten az áramárak emelésének bejelentését követően is alaposan megváltozott – legalábbis ezt állapította meg a MediaMarkt megbízásából a Pulzus kutatócég.

A kutatásban megkérdezettek legnagyobb arányban (77%-ban), az energiafogyasztást veszik figyelembe szempontként egy nagygép vásárlásánál, legalábbis azok körében, akik most terveznek nagygép-beruházást. Ez a szempont gyakorlatilag fontosabbá vált számukra, mint az ár, amely így már csak a másodlagos szempont (71%-kal), megelőzve a funkciókat és a méretet – érdekes, hogy az olyan tényezők, mint a márka vagy a szín kevésbé fontos szemponttá vált a vásárlásnál.

Ezt a fajta energia-tudatosságot a műszaki kereskedő tapasztalatai is tükrözik: „A bejelentés hatására egyértelműen megugrott az előnyösebb besorolású nagygépek, és kiemelten a hűtőszekrények, valamint fagyasztó készülékek forgalma, ennek oka, hogy sokan a 10+ éves készülékeiket kezdték el lecserélni alacsonyabb fogyasztásúakra” – mondta el Gremsperger Barbara, a MediaMarkt háztartási nagygép kategória menedzsere. „Gyártói modelltől függően, egy 20 éves, 2 méter magas kombinált hűtőszekrény esetében akár az egyharmada is lehet egy új készülék fogyasztása, ami éves szinten több mint 25.000 forint* spórolást is jelenthet készülékenként egy háztartásban. Ebből következik, hogy a jobb energiaosztályos, ezáltal egyben valamivel jelentősebb anyagi befektetést igénylő készülékek iránt nőtt meg leginkább a kereslet” – tette hozzá a szakember.

A kutatásból az is kiderült, hogy az emberek még ma is kevéssé tájékozottak a 2021-ben megváltozott energiahatékonysági jelölések kapcsán, holott a háztartási nagygépek vásárlását nagyban befolyásolják a fogyasztási értékek – a megkérdezett, nagygép-beruházást tervezők közel 80%-a inkább, vagy teljes mértékben ez alapján dönt. Arra a kérdésre ugyanis, hogy vásárlás előtt kiszámolja-e valaki a várható energiafogyasztást, kiderült, hogy meglepően sokan teszik ezt meg –az összes megkérdezett több mint harmada (33%), kifejezetten a megváltozott rezsiárak okán. Azok aránya, akik eddig is minden esetben kiszámolták, mindössze 9 százalék – ez a biztos vásárlók (azaz a most beruházást tervezők) közel ötödére igaz, ők vélhetően eddig is tudatosabbak voltak.

„Szinte a semmiből előbukkant egy olyan, meglehetősen széles – a potenciális vásárlók bő egyharmadát adó – vásárlói réteg, aki a rezsiemelkedés kapcsán kezdett el sokkal jobban odafigyelni a háztartási nagygépek energiafogyasztási mutatóira” – mondta el Suhajda Bettina, a MediaMarkt fenntarthatósági specialistája. „Mindezért fontosnak tartottuk, hogy az áruházi szaktanácsadás mellett, a BetterWay fenntarthatósági kezdeményezésünk alatt egy tematikus aloldalon adjunk iránymutatást vásárlóinknak. Ezen a felületen segítünk értelmezni az energiacímkéket, egy háztartásra vonatkozóan egy gyűjtésben megtalálhatják a kategóriájukban legjobb besorolású gépeket, valamint hétköznapi tippekkel is segítjük őket a takarékosságban” – zárta gondolatait Suhajda Bettina.

A kutatás eredményei szerint az energiafogyasztást és árat követően, a funkciók számítanak a harmadik legfontosabb szempontnak az összes megkérdezett esetében. A MediaMarkt szakértői most összegyűjtötték, hogy melyek a legújabb, energiahatékonyságot is növelő technológiai innovációk az egyes nagygépeknél.

Az említett kutatást a MediaMarkt tavaly is elvégezte, ami szerint némileg azért javult a helyzet: 2021-ben válaszadók közel felének (46 százalék) egyszerűen nem volt ismerete arról, hogy 2021 tavaszától egyszerűbb, átláthatóbb lett a háztartási nagygépek energiahatékonyságát mutató címke-rendszer, ez az arány az idei megkérdezettek körében már csak 27%. A biztos tájékozottak aránya is nőtt, 12%-ról 24%-ra, a biztos bizonytalanok aránya viszont viszonylag magas, a tavalyi 42%-hoz képest idén a válaszadók közel felének (49%) mindössze csak rémlik valami. Pedig érdemes tudnia minden tudatos vásárlónak, hogy 2021.  márciusától megszűntek a legtöbb kategóriában a nehezen átlátható és összehasonlítható A+, A++, A+++ besorolások, hiszen ezek a jelölések már nem voltak alkalmasak a termékek valós fogyasztási különbségének a megállapítására. Fontos kiemelni, hogy a készülékek nem lettek rosszabbak, hanem a szabályozás lett szigorúbb, amellyel az a cél, hogy minél jobb minőségű gépeket állítsanak elő a gyártók.

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk