A csalók sosem mennek szabadságra. A Magyar Nemzeti Bank friss adatai szerint 2024 első negyedévében emelkedett a nem kártyához kapcsolódó és a fizetési kártyákkal elkövetett csalások száma is. Pozitív tendencia azonban, hogy alkalmanként kevesebbet emelnek le az áldozatok számlájáról.
Az elektronikus pénzforgalomban bekövetkezett, háztartásokat érintő visszaélések összértéke 5,4 milliárd forint volt, ami 5,39 százalékos növekedést jelent 2023 utolsó negyedévéhez képest. Alkalmanként átlagosan 1 millió 269 ezer forintot csaltak ki az áldozatoktól, ami csökkenést jelent az előző negyedévi 1 millió 456 ezer forinthoz képest. A legjellemzőbb visszaélési módszerek a pszichológiai manipuláció (47,2%) és az adathalászat (26,6%). Szintén gyakoriak a számlához történő közvetlen hozzáférés megszerzésével (25,3%) elkövetett csalások is. Mindegyik elkövetési mód esetében az ügyfelek adják ki az adataikat az elkövetőknek, így pedig a csalók könnyen hozzáférhetnek az ügyfelek pénzéhez. A hitelintézetek biztonsági fejlesztési csak, akkor működnek hatékonyan, ha az ügyfelek is vigyáznak az adataikra.
A Magyar Marketing Szövetség vállalati tagja, az OTP Bank első féléves adatai szerint a teljes ügyfélkár felét (54%) a bank nevében történő fiktív hívásokkal csalják ki a szélhámosok. Ezen felül több olyan népszerű csalási forma is terjed, amelyeknek könnyebben esnek áldozatul az ügyfelek a készülődés vagy a vakáció alatt.
A Magyar Nemzeti Bank adataiból kitűnik, hogy az ügyfelek és a bankok egyre jobban szűrik a csalók akcióit. Az utolsó negyedévben több mint 7 ezer sikertelen visszaélési kísérlet volt, ami több mint kétszerese az egy évvel korábbinak. Fontos, hogy a számlatulajdonosok is minden óvintézkedést megtegyenek pénzük biztonságáért.
Sonjic László, az OTP Bank Bankbiztonsági igazgatóságának vezető tanácsadója kiemelte, az OTP Bank folyamatosan fejleszti rendszereit, hogy naprakész megoldásokkal biztosítsa ügyfelei védelmét.
Számos olyan eszköz áll rendelkezésre, amelyek segíthetnek megvédeni az ügyfeleknek a pénzünket:
- Biometrikus azonosítás: Az ügyfeleknek az OTP MobilBankban lehetőségük van, hogy engedélyezzék ezt a funkciót, ezt követően arcfelismeréssel vagy ujjlenyomat-olvasó segítségével léphetnek be a MobilBankba, vagy hagyhatják jóvá internetes vásárlásainkat. További védelmet nyújt, ha ezt a módot használják internetbanki belépéshez is, push értesítéssel vagy QR-kóddal.
- Napi limit beállítás: Tartsuk alacsonyan a napi limiteket. Mobilbankban, illetve internetbankban egyaránt igény szerint módosíthatják az ügyfelek az ATM készpénzfelvételi, a vásárlási és a virtuális vásárlási limitet is. Sőt, már a napi átutalás plafonját is meghatározhatják. Az induló alapbeállítás szerinti napi egymillió forintos maximumot minden, OTP MobilBankot használó ügyfél meg tudja változtatni, szükségleteihez tudja igazítani.
- Banki hívás ellenőrzése: Az ügyfelek a OTP MobilBankba belépve, hívás közben a Profil menüpontra (a saját nevük melletti ikonra) kattintva megnézhetik, hogy valóban a hitelintézet munkatársával beszélnek-e. Az új funkcióval a banki hívás időpontja, a hívószám, valamint az ügyfélszolgálati azonosító is ellenőrizhető.
- Területi Korlátozás: Állítsuk be a külföldi használat korlátozását attól függően, hogy épp hol tervezzük használni készpénzfelvételre vagy vásárlásra. Hosszabb külföldi nyaralás előtt jelentsük be határon túli tartózkodásunkat, hogy a bank nagyobb sikerrel tudja kiszűrni a visszaélés gyanús tranzakciókat.
- WebKÁRTYA: Kezeljük elkülönítve az internetes vásárlásra szánt összegeket. Egy virtuális kártyára, alszámlára díjmentesen átvezethetjük azt az értéket, amennyit éppen el szeretnénk költeni online.
- Mentsük el a telefonunkba az OTP Bank bármikor hívható telefonszámát (+36 1 366 6000), hogy szükség esetén kéznél legyen.
„Csalás esetén haladéktalanul jelezzük az incidenst a bank felé. Csak úgy csökkenthetjük a csalók által okozott károk mértékét, ha a lehető leggyorsabban reagálunk. Ezért kulcsfontosságú, hogy az ügyfelek naprakészen kövessék számlájukat. Ebben segít az OTP MobilBank azonnali értesítés funkciója és a könnyen elérhető egyenlegkimutatás. A meglévő és az új védekezési megoldások mellett a legfontosabb, hogy az ügyfelek ne adják ki saját banki adataikat” – hangsúlyozta Sonjic László.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk