Idén is pályázhattak az Effekt 2030 – A közösségi befektetések díjára a hazai piacon működő nagyvállalatok, kkv-k és startupok, valamint az általuk létrehozott vállalati alapítványok. A szakmai elismerést minden évben azok a vállalati felelősségvállalási és fenntarthatósági programok érdemelhetik ki, melyek mérhető, kimutatható pozitív változásokat eredményeznek a társadalom és a környezet szempontjából. A benyújtott pályázatokat – a hagyományoknak megfelelően – ez alkalommal is öttagú szakmai zsűri bírálta el. A testület tagjai voltak: Horváth Áron fenntarthatósági vezető, CBRE Magyarország; Matolay Réka PhD, egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem; Pogány Éda regionális fenntarthatósági és kommunikációs vezető, Syngenta; Schubauer Krisztina HR, marketing és kommunikációs ügyvezető igazgató, EXIM Magyarország; valamint Szabó Gyula kuratóriumi elnök, Ökoszolgálat Alapítvány. A zsűri hosszas szakmai egyeztetést követően hozta meg döntését a nyertesekről és a kategóriánként shortlistre kerülő pályázatokról. Ez utóbbiakra a nagyközönség is szavazhatott és kiválaszthatta a közönségdíjas programot.
A díjazottak között a Magyar Marketing Szövetség számos tagja szerepelt. A nagyvállalatok mezőnyében holtversenyben szerzett első helyet a Samsung Electronics Magyar Zrt. és a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. Második helyen végzett a szintén MMSZ tag METRO Kereskedelmi Kft. A 'Zöld egyensúly' kategóriát az Auchan Magyarország Kft. pályázata nyerte. A 'Mindenki társadalma' kategóriában a Vodafone Magyarország Alapítvány érdemelte ki az Effekt 2030 díjat. A Vodafone lett a 'Felelős támogató' kategória győztesei is, a második helyen pedig az Auchan Magyarország Kft. és a Tesco-GLOBAL Áruházak Zrt. osztozott. A 'Példamutató munkáltató' kategóriában díjat kapott az OTP Bank Nyrt. Az idei közönségdíjat a SPAR Magyarország kapta.
„A hazai vállalati szektor társadalmi felelősségvállalási és fenntarthatósági törekvéseinek erősödését jelzi, hogy idén minden korábbinál több nevezés érkezett. Vannak rendszeresen visszatérő vállalatok, de minden évben újakkal is bővül a pályázók köre, hiszen a szakmai megmérettetés lehetőséget ad a résztvevők számára, hogy egy rangos mezőnyben mérlegre tegyék, újragondolják és továbbfejlesszék saját közösségi befektetéseiket. Örömmel látjuk, hogy egyre integráltabb és komplexebb programok születnek, melyek egyre inkább megfelelnek a közösség-hatás-jövő hármas kritériumrendszerének” – nyilatkozta dr. Molnár Klára, a díjat alapító Effekteam Egyesület igazgatója, szakmai vezetője.
'A jövő gazdasága' kategóriában különösen szoros volt a verseny az idei évben. A kkv-mezőnyben szereplő FoxPost Zrt. most nevezett első alkalommal, de pályázatával máris elnyerte a zsűri és a nagyközönség elismerését. Bár a FOX Green program a közönségdíjról végül lemaradt, az 'Effekt 2030 díj' mellett egy 'Üzleti Modell különdíjat' is kiérdemelt. A nagy sikert arató program elsődleges célja, hogy csökkentse a csomaglogisztikai szolgáltatásokhoz kapcsolódó környezetterhelést és légszennyezést a vállalat működése során kibocsátott üvegházhatású gázok és a keletkező hulladék mennyiségének minimalizálásával.
A nagyvállalatok mezőnyében holtverseny alakult ki ebben a kategóriában, így végül megosztott első helyezés született. Az egyik díjazott a Samsung Electronics Magyar Zrt. Megoldások a holnapért elnevezésű pályázata lett. A Samsung és az EdisonKids közös kihívása során a diákok egy izgalmas jövőtervezői munkafolyamatban dolgozhatták ki azokat az ötleteiket, amikkel a világ jobb lehet. A program a diákcsapatok mellett a tanároknak is lehetőséget kínált a szakmai fejlődésre és a kreatív közös munkára. A kategória másik díjnyertese a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. SPAR a társadalomért – Hungaricool by SPAR és Régiók Kincsei programok elnevezésű pályázata lett. A Hungaricool by SPAR és a Régiók Kincsei meghatározó szerepet töltenek be a vállalat fenntarthatósági kezdeményezéseinek sorában. A programok magukban foglalják a fenntarthatóságot is prioritásként kezelő, ötletes, piacképes termékek támogatását, magyar gazdáktól történő vásárlást, hazai termékek és alapanyagok beszerzését, rövid szállítási útvonalak preferálását, zöld/fenntartható termékek arányának növelését a szortimentben, illetve a kereskedelmi partnerek és a fogyasztók edukációját.
Második helyen végzett a METRO Kereskedelmi Kft. METRO Fenntartható Gasztronómia Programja és harmadik lett a Master Good Kft. Fenntartható körforgásos gazdálkodás megvalósítása elnevezésű pályázata.
A 'Zöld egyensúly' kategória győztese az Auchan Magyarország Kft. pályázata lett. A műanyagmentes Auchanért elnevezésű program szervesen illeszkedik a vállalat következetes fenntarthatósági stratégiájához. Az áruházlánc 2019-ben elsőként jelent meg a piacon újrahasznosított karton bevásárlódobozával, és azóta is folyamatosan vezeti be az újabb és újabb környezetbarát csomagolóanyagokat, illetve a vevők körében is igyekszik előmozdítani a környezettudatos vásárlást és a műanyaghasználat csökkentését.
A Budapest Airport Zrt. Greenairport programja második helyezést ért el, míg a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Szemléletformáló és Környezetvédelmi Oktatóprogramja harmadik helyen végzett.
A 'Mindenki társadalma' kategóriában a Vodafone Magyarország Alapítvány érdemelte ki az Effekt 2030 díjat Vodafone Önkéntes Közösség elnevezésű pályázatával. A társaság társadalmi felelősségvállalási programjának hosszú évek óta szerves részét képezi a vállalati önkéntesség. A cég minden munkavállalójának évi 4 munkanapot biztosít önkénteskedésre, amit a Vodafone Alapítvány által szervezett és kínált önkéntes programokon tudnak felhasználni. A mindenkori társadalmi szükségletek és a dolgozói igények alapján folyamatosan fejlesztik az önkéntes lehetőségeket, így egyre diverzifikáltabb és sokszínűbb az a kínálat, amiből a munkatársak választhatnak.
A kategóriában második helyen végzett az NI Hungary Kft. WATCH – Women at Tech nevű programja, a harmadik helyezett pedig az UniCredit Bank Hungary Zrt. Minél többen, fenntarthatóbban: fenntarthatósági szemléletformálás az UniCredit Banknál elnevezésű pályázata lett.
Az Effekteam idén külön kategóriákban díjazta azokat a vállalati intézkedéseket és kreatív megoldásokat, melyek az orosz-ukrán háború károsultjainak és menekültjeinek jobblétét, magyarországi munkavállalását és beilleszkedését segítik elő. Az egyesület a speciális kategóriákban benyújtott pályázatok regisztrációs díjából befolyó teljes összeget a Kárpátok Alapítvány Gyorssegély Alapjának ajánlotta fel, hogy ezzel is hozzájáruljon a háború okozta krízis és menekültválság kezelésére irányuló kezdeményezések finanszírozásához.
A Felelős támogató kategória győztese a Vodafone Magyarország Alapítvány pályázata lett. A Vodafone Orosz-Ukrán Válságkezelő Program célja, hogy valós és gyors segítséget nyújtson az orosz-ukrán háború miatt menekülni kényszerülőknek. A program kidolgozásában és végrehajtásában a teljes Vodafone Magyarország és a Vodafone Magyarország Alapítvány tevékenyen részt vett/vesz.
A második helyen az Auchan Magyarország Kft. és a Tesco-GLOBAL Áruházak Zrt. osztozott. Az előbbi vállalat Az Auchan és a Magyar Vöröskereszt együttműködése az ukrán válság alatt elnevezésű programmal pályázott a díjra, míg az utóbbi a Közösen hatékonyabb – segítségnyújtás az ukrán háború érintettjeinek nevű kezdeményezéssel indult a szakmai megmérettetésen. Harmadik helyen végzett a Yettel Magyarország Zrt. Helping Ukrainian refugees by Yettel című projektje.
A 'Példamutató munkáltató' kategóriában megosztott első helyezés született. Díjat kapott az OTP Bank Nyrt. az Ukrán-orosz konfliktus elől menekülő munkatársak támogatása elnevezésű kezdeményezéséért, illetve a CIB Bank a Szolidaritás nem ismer határokat nevű programjáért. Az OTP Bank a kezdetektől segítette a háború elől menekülő leánybanki munkatársakat és hozzátartozóikat. Az érkező családoknak lakhatást, ellátást biztosítottak, gondoskodtak fizikai és mentális egészségükről, segítették a kapcsolattartásukat, gyógyszereket, élelmiszert és ruhákat vásároltak számukra, illetve adománygyűjtést is szerveztek. A CIB Bank szintén azonnal szolidaritást vállalt az ukrán testvérbank munkatársaival és családjaikkal. Sürgősségi pénzügyi támogatást nyújtottak három magyar humanitárius szervezeten keresztül, adományozási mobilalkalmazást indítottak, szerepet vállaltak a háború elől menekülők fogadásában, ellátásában, illetve munka- és tanulási lehetőséget biztosítottak számukra.
A szakmai zsűri által döntőbe juttatott összesen 21 pályázatra a nagyközönség szeptember 19-30. között voksolhatott. A szavazók túlnyomó többségének tetszését a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. SPAR a társadalomért – Hungaricool by SPAR és Régiók Kincsei programok elnevezésű pályázata nyerte el, amely így kiérdemelte az idei közönségdíjat.
A díjazottak az Effekteam Egyesület október 6-án megrendezett KÖZÖSSÉG. HATÁS. JÖVŐ. – A hazai vállalatok jövőbeni működése, kihívások és innovációk az ESG szempontok tükrében című konferenciáján vehették át az elismeréseket.
A döntőbe jutott valamennyi programról részletes esettanulmány-gyűjtemény található ezen az oldalon: https://effekteam.hu/esettanulmanyok/
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk