Az élelmiszerhulladék képződése és kezelése a társadalom minden szintjén felelősséget jelent a termelőtől a nagykereskedőn és a kiskereskedőn át a háztartásokig. A Magyar Marketing Szövetség vállalati tagja, a METRO cégcsoport-szinten legutóbb nyáron adott ki az elmúlt három üzleti évre visszatekintő élelmiszerhulladék-jelentést: eszerint világszinten áruházlánc három év alatt 15,3%-kal csökkentette élelmiszer-pazarlását és 34%-kal több élelmiszer-adományt biztosított a rászorulóknak.
Rendelés-optimalizálás a felesleg ellen
"Nagykereskedelmi üzletláncként elemi érdekünk fűződik a pontos rendelésekhez, vagyis ahhoz, hogy a lehető legkevesebb megrendelt élelmiszerből képződjék hulladék" – mutat rá Hajdú Zsolt áruházi operációs osztályvezető. "A prioritás tehát nálunk inkább a megelőzésen van: ezt a cél szolgálják az optimalizálási törekvéseink. A legtöbb termék esetében nagyon jól működnek a rendelési stratégiák – amit algoritmusok és folyamatos monitorozás támogat -, így el tudjuk érni, hogy a hozzáférhetőség mindig biztosított legyen, ugyanakkor ne legyen fölösleg."
Felesleg jellemzően bizonyos termékkategóriáknál képződik: a legtöbb kihívást e téren a hús és hal, a zöldség-gyümölcs, valamint a pékség termékei adják. A METRO tevékenységében emblematikus hús és hal, valamint a HoReCa szektort kiszolgáló zöldség-gyümölcs osztályok, ezért ezeknél a termékeknél a hozzáférhetőség és az ultra friss minőség biztosításának elsőbbsége miatt nehezebb elkerülni a felesleget.
Rugalmas árcsökkentés
Az élelmiszerfelesleg képződésének egyik útja, hogy az adott terméket nem értékesítik annak lejáratáig. A METRO egyik hatékony módszere az élelmiszerhulladék-megelőzésben a flexible discount system (rugalmas árcsökkentési rendszer): adott egy keretrendszer, melyben meg van szabva, hogy az egyes termékek a lejárat előtt mennyi idővel, mekkora mértékben akciózhatók le. Az áruház azonban ezen keretek között saját hatáskörben gondoskodik a további árcsökkentésről az eladás érdekében. Ennek köszönhetően nagyobb arányban értékesíthetők még szavatolt minőségű termékek a lejárat közelében.
Évi félmilliárd forint értékű adomány
Az élelmiszerhulladék-képződés megelőzésének másik hatékony módszere az adományozás. A METRO éves szinten közel félmilliárd forint értékben adományoz élelmiszert partnereinek. E tekintetben is előre lefektetett prioritások szabják meg az arányokat – fejti ki Perendi Péter minőségbiztosítási és fenntarthatósági vezető. A lejáratközeli, kis esztétikai hibával rendelkező vagy sérült csomagolású, de emberi fogyasztásra tökéletesen alkalmas élelmiszereket nélkülöző embertársainknak juttatjuk el az Élelmiszerbankon keresztül. Ez éves szinten legkevesebb 400 millió Ft értékű adományt jelent, a Magyar Élelmiszerbank Egyesületnek a legrégibb partnerei vagyunk a hazai áruházláncok között.
Win-win szituáció az állatok etetése
A következő szinten az állatok etetéséhez járulunk hozzá: először a Szegedi Vadasparknak adományoztunk zöldséget és gyümölcsöt, az idei évben azonban az áruházak bevonásával kiterjesztettük az együttműködést az ország más vadasparkjaira, állatkertjeire is: többek között Pécsett, Miskolcon, Nyíregyházán is fennáll ilyen partnerség. Az állatok etetésére szánt zöldséget és gyümölcsöt az első lezárások óta juttatjuk el vadasparkok számára, amikor a látogatók hiánya miatt nehézséget okozott az állatok ellátása. Az adományozás ezen formája win-win szituáció, amellyel mind az áruházak, mind pedig a vadasparkok, menhelyek, szervezetek jól járnak.
Módszertani segítségnyújtás és fenntartható gasztronómia
Húst és halat jelenleg több okból kifolyólag nem adományozunk, ezekben a termékkategóriákban egyelőre a módszertani segítségnyújtás a meghatározó: a METRO Gasztroakadémia képzésein és tematikus rendezvényein gyakorlati útmutatást ad a pazarlásmentes főzés gyakorlatához vendéglátóiparban dolgozók és hobbiszakácsok számára a Fenntartható Gasztronómia Program keretében. Ezen túlmenően körvonalazódik egy együttműködés is egy szerves hulladékot hasznosító startuppal.
A METRO nagykereskedőként az élelmiszerpazarlás társadalmi szintű kezeléséhez a szemléletformálásban és a fenntarthatósági szempontú minőségbiztosításban látja a megoldást, és ennek megfelelően a keveset utaztatott (rövid ellátási láncból származó), megfelelően tárolt és csomagolt élelmiszertermékek forgalmi arányának növelésére helyezi a hangsúlyt. A vállalat további, folyamatos fejlesztései ebbe az irányba mutatnak.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk