Rövid interjúnkban bemutatkozik a hétszeres marketing gyémánt díjas JCDecaux Hungary. Samu Tímeát, a vállalat vezérigazgatóját kérdeztük az elmúlt két év szakmai kihívásairól és a jövő trendjeiről.
Az elmúlt 2 év jelentős kihívások elé állította a vállalatokat. Mennyire és milyen módon változtatta meg a pandémia a cégetek és az „ügyfeleitek” működését?
A legnagyobb változás a bizonytalanság tartóssá válása, a hosszabb távú tervezés ellehetetlenülése volt. Bármennyire is átmenetinek akarták felfogni sokan a világjárvány hatásait, mára világossá vált, hogy a pandémia számos következménye hosszú távon is része marad az életünknek. És ehhez kell igazodnia minden üzleti szereplőnek. Ami a szektorunkat illeti, az outdoort a többi ágazatnál kevésbé viselte meg a járvány miatti sokk, ezért némileg növelni is tudta részarányát a teljes reklámköltésen belül. Most már elmondható, hogy árbevételben elértük a pandémia előtti szintet.
Mi a legnagyobb marketinges és üzleti kihívás, amivel szembesülnötök kellett?
Egyértelműen az, hogy az előbb említett, rendszerszintű kiszámíthatatlanságra és annak elhúzódására, rögzülésére is a megfelelő módon kellett reagálnunk. Ez maximális rugalmasságot kívánt meg tőlünk a pandémia legnehezebb perceiben is. Ugyanakkor a járvány azt is bebizonyította, hogy az outdoor egy sikeres kommunikációs felület a legnehezebb helyzetben is. Sőt a legfrissebb, reprezentatív kutatásunk azt mutatja, hogy a közterület ugyanolyan pozícióból verseng a fogyasztók figyelméért, mint a közösségi média, az internet, és pár százalékkal ugyan, de megelőzte a televíziót. Ráadásul sikeresen tudjuk az outdoor felületekről online világba terelni a célcsoportot: minden második megkérdezett utánanéz egy outdoor plakáton látott terméknek vagy szolgáltatásnak, 46 százalékuk pedig felkeresi a rajta látható weboldalt. Ha van feladat, az éppen az, hogy azt folyamatosan elmondjuk a partnereinek, hogy az out-of-homenak a médiamixben igenis kiemelt helye van, különösen a fiatal városi célközönség esetében. Hiszen a médiafogyasztási szokások olyan mértékben változnak, ami miatt ez a felület felértékelődött, ezt bizonyítja a kutatásunk is. És azt se feledjük el, hogy a közterületen nincs hirdetésblokkoló.
Melyik az a marketingmegoldásotok, amire a legbüszkébbek vagytok az elmúlt időszakban?
Minden innovatív out-of-home megoldásra nagyon büszkék vagyunk, amely egyre nagyobb szerephez jut a felületeink értékesítésében. Ezen belül pedig mindenképp megemlíteném a kiterjesztett valósággal (AR) vagy más interaktív eszközökkel kiegészített outdoor megoldásokat. Az egyedi reklámfelületként működő megállókat, utasvárókat nem csupán újszerűségük és az innovatív megközelítés teszi különlegessé, hanem az, hogy immár kötelező formabontónak lenniünk. Ezáltal az outdoor nem pusztán láthatóságot teremt, hanem emlékezetessé tesz – és ez adja ennek a kategóriának a legnagyobb erejét. Nagy kedvencem az Arany Penge JCDecaux Innovate Awards 2021-es első helyezettje, az E.ON projektje: a zenélő növényekkel megkonstruált, zöldövezetté formált buszmegálló, amelynek élő növényeket telepítettünk a falaira. A PlantWave nevű különleges eszköz segítségével a növények biorezgéseit élőzenévé alakítottuk, így az utazók belehallgathattak a növények által lejátszott „zenébe”. Itt szeretném megemlíteni a húsvéti megállónkat, amely szintén az EON számára készült, ahol locsolkodni lehetett, AR segítségével pedig húsvéti tojást festeni. A Good People Everywhere kampányunkban pedig egy citylight felületbe épített kijelző és egy kamera élő közvetítésével bármely megállóban várakozó utasnak alkalma nyílt megméretni mosolyának erejét – a kijelző minden esetben mérte és pontozta a járókelők mosolyát. Minden fullbranding, egyedi citylight megvalósításunk nagy sikert arat és rengeteg pozitív visszajelzést kap.
Milyen marketing trendeket láttok a jövőben?
A személyre szabottság további térnyerésére számítok, amely párhuzamosan jelenik meg a mi ügyfeleink elvárásaiban, valamint a velük közösen kidolgozott megoldásokban a fogyasztók felé. Bár akadnak vélemények, amelyek szerint a nem teljesen digitális eszközöket kerülni kell, én ennek az ellenkezőjét hiszem: minden elemnek meg lehet találni a helyét egy gondosan megkoreografált médiamixben. Ezért sem számítok arra, hogy a hagyományos megoldások gyorsan eltűnnének. Meggyőződésem, hogy például az AR-megoldásokkal kiegészített offline outdoor eszközökkel lehet emlékezetes, maradandó hatású kampányokat létrehozni, főleg a rendkívül mobilis fiatal nagyvárosi célcsoport eléréséhez, akiket egyéb eszközökkel borzasztóan nehéz megszólítani.
Mit jelent számotokra a Marketing-gyémánt elismerés?
Egy nagyon értékes visszajelzés a szakma részéről a JCDecaux Hungary teljes csapatának, hogy amit csinálunk, az jó, és ezt kívülről is így látják, valamint el is ismerik.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk