A Vieeye digitális értékesítési szakértőként azon dolgozik, hogy ügyfelei számára finomra hangolt, magas profitabilitás mellett olyan működő digitális értékesítési rendszereket hozzon létre, melyek megtalálják a célcsoportot, és eredményesen értékesítik a terméküket vagy szolgáltatásaikat. A Magyar Marketing Szövetséghez való csatlakozásuk kapcsán a Vieeye alapítójával és CEO-jával, Gerzsó Márkkal beszélgettünk.
Mit jelent számotokra a marketing és milyen trendeket láttok alakulóban?
Gerzsó Márk: A marketing nagy átalakulásban van. Az elmúlt években egyre komplexebbé válik. 10-15 évvel ezelőtt még valaki elmondhatta magáról, hogy ő online marketinges és valóban rendelkezett is egy átfogó tudással. Ez ma már nem így van. Egyszerűen túl mélyek az egyes területek ahhoz, hogy valaki az egészet átlássa, és ez szerintem még inkább fokozódni fog. Ezen kívül 2-3 éves távlatban nagyon meg fog drágulni az új kapcsolat, új ügyfélszerzés, főleg a GDPR szabály okozta technikai változások miatt. A mérések sokkal pontatlanabbak lesznek, az érdeklődés alapú célzások rendkívül meg fognak gyérülni, ezek a marketing lehetőségek vagy beszűkülnek vagy eltűnnek. A ma még rendelkezésre álló adatok egy része kiesik és emiatt egyre fontosabb lesz, hogy megtartsuk a már megszerzett ügyfélkapcsolatokat, akkor is, ha nem történt esetleg vásárlás. Tehát a CRM rendszerek, az adatbázisok, a marketing automatizációk szerepe abszolút felértékelődik. A másik nagy trend pedig az AI, ami rendkívül jelentős hatással fog bírni. A marketing szakmába ez még csak mostanában tört be, de már állások vannak veszélyben miatta, és mindenki azt keresi, hogy hogyan lehet az AI segítségével növelni a hatékonyságot. Azt gondolom, hogy az AI integrálása a marketingbe és az ügynökségi életbe már ma is elengedhetetlen.
Mi a legnagyobb marketinges és üzleti kihívás, ami most a legjobban foglalkoztat?
G.M: Egyértelműen az AI, a mesterséges intelligencia. Ezt már most is használjuk, nem csak mi, hanem nagyon sokan ebben a szakmában a különböző szöveges és vizuális tartalmak egy részének elkészítésére. De az ügyfélkommunikációban is egyre jobban használható. Vannak olyan bővítmények, amelyek az email rendszerrel összekötve az emailek jó részét megválaszolják helyettünk. És az AI már be tud szállni az adatok elemzésébe is. Én azt gondolom, hogy azok az ügynökségek, akik nem tudják hatékonyan beintegrálni az AI-t a napi folyamatokba, hátrányba fognak kerülni, és ki fognak esni. Ez egy nagyon éles helyzet, és aránylag gyorsan meg kell rá találni a választ. Az AI bejött ugyan a tartalomgyártásba, és minden kreatív folyamatot olcsón elő tud állítani, ráadásul bárki hozzá tud férni, viszont ahhoz extra nagy szakértelemre lesz szükség, hogy a minőséget tartani tudják az ügynökségek. Lehet, hogy be tudsz pötyögni három mondatot és kijön egy kép vagy szöveg, csak az nem lesz ugyanolyan minőségű sem SEO szempontból, sem bármilyen marketing szempontból. Közepes szintet könnyebb lesz hozni, viszont a magasabb szintekhez extra szakértelemre lesz szükség.
Ti valós veszélynek érzékelitek azt, hogy elvesz munkákat az AI, vagy inkább csak átalakulnak miatta a munkafolyamatok?
G.M: Én azt gondolom, hogy egészen biztosan elvesz munkát az AI olyan értelemben, hogy hatékonyságnövelő eszközként lehetővé teszi, hogy három ember elvégezze azt a munkát, amit korábban öt végzett, de az AI mostani szintje alapján nullára nem fogja tudni redukálni az emberi munkaerőt.
Érdekes párhuzam, hogy pár évvel ezelőtt, amikor bejött a Canva, annál is volt egy kisebb felbolydulás, merthogy egy jó szemű laikus, aki megtanulja a Canvát normálisan kezelni, az már tud jó minőségű tartalmakat gyártani. De nyilván ez nem az a szint, mint amit egy profi kolléga tud csinálni Photoshoppal.
Az AI-nak van pozitív és negatív oldala is, de ezen túllépve, ami minket még nagyon foglalkoztat, az a kedvezőtlen munkaerő piaci helyzet. Egész egyszerűen azt látom, hogy amikor meghirdetünk egy pozíciót, kevés a megfelelő tapasztalattal és munkamódszerrel rendelkező álláskereső ahhoz képest, hogy mennyi nyitott pozíció van. Ez is egy olyan dolog, ami már jó pár éve fennáll, de én nem látom, hogy enyhülne a helyzet. Sőt, inkább nehezedik.
Ennek mi lehet az oka?
G.M: Nyilvánvalóan van egy robbanásszerű keresleti növekedés. Nagyon sok új pozíció nyílik a digitális marketing terén. Illetve azt látom, hogy bár az utóbbi 1-2 évben a felsőfokú oktatási intézmények megpróbáltak legalább tantárgyi szinten elkezdeni foglalkozni az online marketinggel, de igazi felhasználható tudással nem nagyon jönnek emberek. Hogyha szakirányú a végzettségük, akkor is nulláról kell elkezdeni a szakmai képzést.
Ezek szerint még mindig nem érte utol az oktatás a technológiát?
G.M: Szerintem nemcsak hogy nem érte utol, hanem folyamatosan nő a távolság. Egész egyszerűen a kereslet, a piac gyorsabban fejlődik, mint ahogy utánamegy az oktatási rendszer.
Milyen terveitek vannak 2024-re?
G.M: A 2023-as év visszatekintve egy nagyon jó év volt. Egy csomó olyan új dolgot sikerült működésbe hozni a cégen belül, ami tavaly ilyenkor még nem volt. Hogy egy dolgot kiemeljek: van egy olyan szolgáltatásunk, amit a gyakorlati tapasztalat hívott életre, ezt mi kommunikációs workshopnak hívjuk és a weboldal fejlesztési projektek nyitó fázisaként szoktuk használni. Nálunk kiemelt szolgáltatás a weboldal fejlesztés, és amikor megnéztük, hogy melyek azok a projektek, amelyek sikeresek voltak, akkor azt láttuk, hogy azok, amelyeket egy teljes kommunikációs projektként definiáltunk. Más szavakkal, a weboldal fejlesztés sikerkritériuma nem technológiai oldalon, hanem kommunikációs oldalon van, és annak érdekében, hogy a kommunikáció konzisztens legyen, bevezettük ezt a workshopot, ami úgy nyitja meg a weboldalt projekteket, hogy meghatározza a kommunikációs célt. Ennek az újdonságnak nagyon pozitív a fogadtatása mind ügyféloldalon, mind a saját tapasztalatunk alapján. Ami a jövő évet illeti, ott elsősorban a brandépítésre szeretnék nagyon erősen fókuszálni.
Emellett marketing döntéshozóknak tartunk rendszeresen webinarokat. Ezek fél órás online események, aminek a célja kifejezetten a marketing döntéshozók, szakemberek, marketing vezetők ellátása szakmai újdonságokkal, információkkal. A következő webinárunk témája például a podcast, mint kommunikációs csatorna, de ha valakit pont ez a terület nem hoz lázba, annak is célszerű feliratkozni, mert minden alkalommal más újdonságról, trendről számolunk be. Mindezt harminc percben, és teljesen ingyen. A webinar végén van egy kis kérdez-felelek a nézők számára. Általában én vagyok a házigazda ezen a webináron, és egy vagy két vendég szokott még részt venni rajta. Van, hogy cégen belülről látogat meg egy téma szakértője, és vele beszélgetünk a szakterületéről, de van amikor külsős szakértőt kérünk fel.
Mire vagytok a legbüszkébbek eddigi pályafutásotok során?
G.M: Szerintem egy ügynökségnek a legnagyobb értékei az ügyfél portfolió, a csapat és a rendszerekbe, folyamatokba foglalt tudás. Mindhárom terület folyamatos, és párhuzamos fejlesztésére koncentrálunk és jó eredményeink vannak.
Nagyon fontos a magas ügyfélmegtartási ráta, aminek az a feltétele, hogy megfelelő szakmai és kommunikációs együttműködésben legyünk az ügyfelekkel. Nyilván nem elég jól megcsinálni azt, amit kérnek tőlünk, hanem nagyon fontos, hogy azt érezzék, hogy proaktívak vagyunk, hogy bármikor tudnak kérdezni, bármikor kapnak segítséget. Ezek azok, amik meghatározzák az együttműködést. És azt gondolom, hogy ennek köszönhető, hogy nagyon sok régóta meglévő ügyfélkapcsolatunk van és erre nagyon büszke vagyok.
A másik az a csapat. A megfelelő szakemberekre szintén nagy hangsúlyt helyezünk. Ezt nem is lehet másképp. Megfelelő embereket kell találni, megtartani és szakmailag képezni.
Milyen célból léptetek be a Magyar Marketing Szövetségbe, és milyen értéket képvisel számotokra a tagság?
G.M: Egyértelműen a szakmai kapcsolatépítés motivál minket. Szeretnénk kicsit jobban integrálódni a szakmai közegbe és meglátni, hogy mik azok a pillanatnyi problémák, kihívások mind ügynökségi, mind ügyfél oldalon, amikkel mindenki küzd, amikre válaszokat keresünk, illetve, hogy mik ezek a válaszok. Könnyebb együtt megtalálni a megoldásokat a kihívásokra, mint egyedül. Ez a fő mozgatórugónk.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk