Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2024. április 25.

Szokatlan konstrukció egy reformtermékeket kínáló webáruháznál

Részben a fogyasztók spórolása, részben a Natur Reform piacismerete hívta életre az élelmiszerkereskedelemben mindmáig szokatlannak számító előfizetéses konstrukciót, amely fix összegért 20-30 terméket ad a vevőnek, ráadásul alternatívákat és különlegességeket is kínál. Szabó Márk, a Natur Reform alapítója a vállalkozás kezdeteiről és a harcos reklamálókkal folytatott vitákról is megosztja tapasztalatait.

Hat évvel ezelőtt, 2018-ban alapította meg Szabó Márk és felesége a Natur Reform vállalkozást. Az életmódváltásra ösztönző, arra alapuló webáruház kezdeteinél „magukból indultak ki” – a saját ételérzékenység keltette fel bennük az igényt és adta az ötletet.

Egy igényre válaszoltak

„Nézegettünk a neten, hogy milyen webáruházak vannak, honnan tudnánk beszerezni legjobban a szükséges termékeket. Azt láttuk, hogy olyan összetételben, úgy, ahogy mi szeretnénk, sehol nem találjuk meg azt, amit keresünk” – mondta el Szabó Márk. Hozzátette: ebből az indíttatásból hozták létre a weboldalt, megpróbáltak egy olyan portfóliót összerakni, ahol hozzájuk hasonló fogyasztók megtalálják a keresett termékeket. „Abból a szemszögből látjuk a dolgot, amit a fogyasztó szeretne. A legtöbben szerintem így kezdjük el a vállalkozást: valamilyen hiányállapotra próbálunk reagálni, egy igényre szeretnénk választ adni.”

A Natur Reform elsősorban a leggyakrabban érintett területekre koncentrál, mint az ételérzékenységek, vagy esetleg egy-egy népszerűbb diéta, mint például a keto- vagy paleo-étrend. Az utóbbi években egyre jobban terjed a vegán szemléletmód is, amire természetesen nekik is reflektálniuk kellett.

Lelkesedtek, nem számoltak

Fontos, és valószínűleg sok kisvállalkozás indulására jellemző, hogy a kezdetekkor nem számoltak a lehetséges célcsoport nagyságával, az ételérzékenységgel élők arányával. Bár a piac felmérése elvileg az első lépések között szerepel minden tankönyben, Szabó Márk másképp látja a gyakorlatot.

„Amikor belekezdtünk, egyáltalán nem nézegettük ezeket a számokat, nem számoltunk azzal, hogy mekkora az a tó, amiből halászni akarunk. Szerintem sok esetben, ha a matekkal kezdené az ember, akkor el se indítaná a vállalkozást. Mi is lelkesedésből kezdtük el.”

Bár a nyugati országokban számszerűen több ételérzékenységgel élő fogyasztó él, valószínűleg nem a számuk magasabb, csak többen lettek diagnosztizálva – vélekedett az alapító.

A durva ügyfélnek engedni kell?

Természetesen minden ilyen webshopnál az egyik neuralgikus kérdés a beszállítók és az ügyfelek kezelése. Ebben jogos panaszok, megalapozott üzleti viták mellett időnként vannak súlyos igazságtalanságok, durva vevők és nehezen kezelhető reklamációk is.

Szabó Márk szerint a legjobb megoldás az, hogy a durva reklamációknak egyszerűen engednek. „Annyira kis százalékban vannak, hogy megéri inkább bizonyos keretek között tartva igazat adni nekik. A legnehezebb, hogy ne vegyük magunkra a kirohanásukat. Egyfajta távolságból kell nézni ezt is.”

Az alapító szerint így is szükséges egy klasszikus ügyfélszolgálat fenntartása. Bár sok webáruház erre nem áldoz, de a telefonos reklamáció fontos a vevőknek, sokkal szívesebben intézik így a problémákat a vásárlók, mint online űrlapok kitöltésével. Itt egy emberrel tud beszélni, aki adott esetben meg tudja magyarázni azt is, hogy ha a futár kiszakította a csomagot, azért nem a webáruház a hibás, hiszen nem érdeke sérült árut küldeni – említett példát Szabó Márk.

Megnézik, mennyibe kerül

Az alapító szerint a legfontosabb trend jelenleg az összes élelmiszer-termékpályán a fogyasztáscsökkenés, amelynek hátterében az általános áremelkedés áll. Természetesen az élelmiszer-érzékenységgel küzdők nem tudnak lemondani bizonyos terméktípusokról, a vegánok pedig nem térhetnek vissza a húsevésre, mert „belülről hasadnak meg”.

A Natur Reform módszere ebben az esetben az, hogy igyekeznek a vevőknek megfizethetőbb alternatívákat, új termékeket javasolni. „A mi szegmensünkben körülbelül 20 ezer féle termék van az élelmiszerek területén. Bővítjük a skálát, a termékportfóliót, és akkor lehet olyat találni, ami nem drágult annyira. Látjuk ezt az igényt a vevőkön is: nagyon vándorolnak a márkák között. Hiába szerettek egy adott terméket, ha megfizethetetlen, akkor egy olcsóbb márkát fognak választani, ami ugyanúgy gluténmentes, és lényegében az összetevői is ugyanazok.”

Előfizetés élelmiszerre

Részben erre a fogyasztói magatartásra válasz a Natur Reform által kialakított, induló előfizetéses konstrukció. Egy ilyen megoldás alapelve az, hogy a vásárló tervezhető költségek mellett kap meghatározott csomagokat, a webshopnak pedig ugyanígy tervezhető bevétele van.

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz! 

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk