A Hello Bizniszen korábban már bemutattuk, hogy a hazai távközlési kereskedelem területén egy szűk szakmai szegmensben tevékenykedik az Unio Telecom Kft., amelynek fő irányelve, hogy a partnerek visszajelzései alapján folyamatosan igazodik a piac elvárásaihoz. Zobin Dániel, a cég kellő tapasztalattal rendelkező ügyvezetője most a Hello Biznisznek felvázolta, hogy mik az előfeltételei annak, hogy egy sikeresen működő vállalkozást ma el tudjon valaki indítani, továbbá hogyan lehet kivitelezni azt, hogy az idő múlásával a cégvezető a cége működését úgy optimalizálja, hogy ő csakis a saját, menedzseri feladataira tudjon koncentrálni, de a megfelelő munkaerő bevonzásának nehézségei is szóba kerültek.
Könnyebb is, de nehezebb is a dolga ma egy kezdő vállalkozónak
„Minden nézőpont kérdése – szerintem egy kezdő vállalkozóknak jelenleg verseny szempontjából könnyebb, mint 20 évvel ezelőtt, mert nagyon kevés a minőségi munkát végző vállalkozó, de nehezebb is a jelenlegi jogi, pénzügyi, adminisztratív és a kiszámíthatatlan globális környezet miatt – vágott bele Zobin Dániel. – Fontos, hogy csak akkor kezdjünk vállalkozni, ha tudjuk vállalni a vele járó felelősséget és terheket! Mire egy jó ötletből valóság lesz, az akár 1–2 évig is eltarthat és utána sem lehet általában évekig „leülni”. Aki nagyon ügyes az időmenedzsmentben, annak sikerülhet egy megfelelő munka-élet balanszot kialakítani és ezt fenntartani a vállalkozás növekedése során is, de legtöbbször sok áldozattal jár egy cég működtetése.Ha egyébként én most újrakezdeném a mi tevékenységünket, akkor az irodát egy frekventált budapesti helyre költöztetném, ahova könnyebb jó képességű adminisztratív kollégákat találni, és van parkolóhely is hozzá, de a telephelyünk maradna városon kívül, s több energiát fordítanék arra, hogy digitálisan jól összekötött folyamatok legyenek, és ne igényeljen személyes adminisztrációt a raktár.”
Hamar el kell kezdeni a megfelelő szakemberek megtalálását, hogy a cégvezető aztán menedzserré válhasson
Az idő múlásával a meglévő vállalkozáshoz megfelelő vezetők megtalálása, egyben kiválasztása is szükségeltetik, hogy a cégvezetés feladatai „ne nőjenek a fejünkre” – Zobin Dani szerint ezért minél előbb el kell kezdeni az operatív feladatok átadását, hogy a cégvezető ezt követően csakis a saját, menedzseri feladataira tudjon koncentrálni.
„Ha már működik a vállalkozásunk, akkor az üzletfejlesztés mellett azonnal el kell kezdeni az operatív feladatok átadását, mert később ez még nehezebb feladat lesz. Egy jó COO (működésért felelős felsővezető – a szerk.) megtalálása sem könnyű, de ha megtaláltuk, a betanítása is minimum fél év, tehát időben kell elkezdeni. Talán a legfontosabb vázlatot írni a jelenlegi folyamatainkról, hogy ezek működőképesek és továbbra is érthetőek lesznek-e mindenki számára nélkülünk is. Majd ezt ki kell elemezni és ennek megfelelően módosítani, ha szükséges – ez önmagában is el fog hozni egy tisztulást, a betanítás során pedig egy külső szemlélő rálátását is. Az operatív vezetés mellett egy iroda- és HR-vezető alkalmazása is szükséges egy személyben. Mindkét vezető hozzáállása nagyon fontos, sokkal fontosabb, mint a végzettsége! Innentől közösen összehozható egy minőségi keretrendszer, ami megkönnyíti a mindennapi működést. Ennek egy nagyon jó tesztelési lehetősége egy 1-2 hónapos más időzónába való külföldi utazás, ahonnan csak megkésve tudunk reagálni, így meg kell, hogy tudják az otthon maradtak oldani az adott sürgős, SOS-problémákat. Majd ezeket ki is kell elemezni később és csiszolni kell a folyamatokon, ha szükséges. Összességében úgy gondolom, hogy a legfontosabb és egyben a legnehezebb a saját egonkat elengedni: ha mi építettük fel a céget, hogy tudná más jobban csinálni nélkülünk? Nem is biztos, hogy feltétlenül az a cél, hogy jobban csinálja, hanem az, hogy ne öregedjen el velünk a cégünk és tartani tudja a lépést a többi meglévő, vagy új belépő céggel.”
A kiemelkedő vezetőket életpályamodellel lehet „megfogni” és a cégnél tartani
A cégeknél az utánpótlás és az utódlás kérdése persze a gyakorlatban nem könnyű. Megfelelő perspektíva és életpályamodell felvázolása kell a kiemelkedő vezetők, illetve szakemberek megtalálásához, persze a vállalkozás szempontjából nézve az fontos, hogy a csatlakozó munkaerőre ne csak rövid távon számíthasson a cégvezetés.
„Cégvezetőként tehát az egyik utat abban látom, hogy egy vállalkozásban meg kell találni azokat a kulcsembereket, akik a cégvezetés meghosszabbított kezeként dolgoznak. Ez azonban ma igencsak kockázatos és drága dolog – mégpedig azért, mert az emberek általában két-három évre ülnek be egy céghez, s aztán lépnek is tovább, miközben az emberekre egyrészt képzési költséget kell fordítani, másrészt pedig a bérköltségük is magas. 20 év tapasztalata távlatából azt tudom mondani, hogy nagyon meg kell válogatni, kivel dolgozik együtt az ember, mert először a delegálás a legnagyobb probléma és ez az emberekbe vetett bizalom nélkül nagyon nehéz. (Utána rosszabb esetben a bizalomvesztés és a felgyülemlett hibák orvoslása következik.) Úgy érzem, hogy napjainkban azért is nehéz a cégeknek jó munkaerőt bevonzani, mert sajnos a magyar rendszerben a gyakorlati oktatás továbbra is gyenge lábakon áll, alapvető hiányosságok vannak (az eddig hozzánk újonnan érkezők közül senki nem látta át a folyamatokat rendesen).”
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk