A foglalkoztatás elég összetett dolog, hiszen mindkét félnek – így a munkavállalónak és a munkáltatónak – egyaránt lényeges, hogy az álláskeresés folyamatában minden saját elvárásainak megfelelően alakuljon. De mi a helyzet a megváltozott munkaképességű munkavállalókkal? Cikkünkben erre kerestük a választ Vég Katalinnal, a Salva Vita Alapítvány ügyvezetőjével és Bovier Györggyel, a Szeglet Rendezvénytér vezetőjével.
Napjainkban különösen fontossá vált, hogy minden munkavállaló megtalálja a számára legjobb munkahelyet, és a cégek is az egyes pozíciókhoz leginkább passzoló pályázót alkalmazzák. Érzékeny és sokszínű világunkban azonban nemcsak a szellemileg és fizikailag egészséges emberek elhelyezkedése a cél, hanem az is, hogy a megváltozott munkaképességű emberek is megtalálják a számukra legmegfelelőbb pozíciót a piacon.
Egy szocreál betonépület tuningolása: a Salva Vitával való összefonódás
Vég Katalin és Bovier György egy régebbi kerekasztal beszélgetés során ismerték meg egymást, amikor mindketten részt vettek egy fogyatékkal élők munkahelyi elhelyezkedésével kapcsolatos konferencián. Később Kati felkereste Gyurit, hogy pro bono segítsen az alapítványnak, mint kuratóriumi tag, amit Gyuri el is vállalt, ám mindeközben még egy multinál dolgozott.
És hogy hogy kapcsolódik a Szeglet közösségi tér a történethez? Úgy, hogy bár a kezdetekkor már létezett a hely, melyet különböző vállalkozások béreltek, a Covid hamar közbeszólt, és a bérlők nagy része tönkrement. „Ekkor új koncepciót kellett kialakítani, és Katiék kerestek valakit, aki a Szegletet átalakítja, új üzleti tervet hoz létre és profitábilissá teszi. Ekkor kezdtünk el arról beszélgetni, hogy a kuratóriumból átülök a Szeglet élére, mint üzletfejlesztési vezető, amit végül el is vállaltam” – mondja Bovier György, hogyan alakultak a kezdetek.
„Irodánk régebben különböző helyszíneken volt Budapesten, amikor a társadalmi vállalkozás bekerült a köztudatba. Eljött egy pont azonban, amikor azon kezdtünk el gondolkozni, hogy hogyan tudnánk egy olyan lábat növeszteni a Salva Vita alapítványnak, ami vállalkozásként működik és a bevételeivel tudja támogatni az eredeti missziónkat? Kellett egy olyan saját hely, ahol bevételt tudtunk termelni.” – kezdi Kati mesélni, honnan jött a társadalmi vállalkozás gondolata. Mivel az alapítvány csak pályázatokból és adományokból tartja fenn magát, fontos volt, hogy a saját bevételeiket masszív bevételi forrássá változtassák.
Az alapkoncepció megvolt, és Kati és Gyuri elkezdték közösen kialakítani a mostani működés alapjait, hogy az épület rendezvénytermeket bérbeadó rendezvényhelyszín legyen. Ezt kombinálták azzal, hogy egy ilyen rendezvényhelyszín megmutassa, milyen a megváltozott munkaképességű embereket alkalmazni. Nagyon jó lehetőség volt arra, hogy prezentálják, hogyan lehet egy vállalkozásnak úgy működni, hogy speciális igényű embereket alkalmaz. „Megláttuk a helyben a lehetőséget, és hogy ennek köszönhetően van hol programokat szervezni, ezáltal bevételt teremteni, és a megváltozott munkaképességű embereket érintő témákat bemutatni, tehát ennek volt egy szemléletformáló célja is.” – meséli Kati, aki elmondta, hogy saját programjaiknak is otthont ad a Szeglet.
A Szeglet bérlőinek betett a Covid
A Salva Vitának otthont adó Szeglet Rendezvénytér 5 bérlővel indult, akik különböző műhelyeknek használták a Szeglet – általuk bérelt – részeit. A hely azonban a Covid következtében be kellett zárja kapuit. Gyuri elmondta, hogy kiváló alapkoncepció volt, hogy a Covid utáni időszakban ismét kinyitott Szegletet új funkcióval tuningolták; a Salva Vita önsegítő, megváltozott munkaképességű embereket felkaroló alapítványi működése mellett a közösségi tér teljesen új tervvel, üzletszerű átalakításokat követően valódi rendezvénytérként funkcionál mostanában is.
„Az épület 500 nm2-es, mely magában foglalja a Salva Vita irodáit, illetve még két bérlőt, akik jelenleg vállalkozásuk működtetésére használják a bérleményüket. Ezen kívül a bérelhető területünk kb. 200 nm2 a rendezvényteremmel, a kávézóval és a mosdóval együtt. A nagy termet civil rendezvényekre, tréningekre, workshopokra veszik igénybe különböző bérlők.” – mondja Gyuri.
A cél, hogy megismerjék a Szegletet és a megváltozott munkaképességű embereket
Nem csak Katinak, de Gyurinak is szívügye a megváltozott munkaképességű emberek mindennapi életbe való integrálása, hiszen a Szeglet vezetője 17 éves kora óta kerekesszékben él. „Fontos mindenhol az akadálymentesítés, és bár egyre többen figyelnek erre, mégis még mindig kevesen teszik lehetővé az ilyen alternatívákat a sérült embereknek. Igyekszünk a Szegletet minél többet értékesíteni, főként vállalatoknak, hogy bemutathassuk nekik, miért is jó nekik, ha megváltozott munkaképességű embereket alkalmaznak. A Szeglet célja, hogy támogassa a Salva Vitát és a fogyatékkal élő emberek mihamarabbi munkához jutását.” – mondja Gyuri.
Vég Katalin elmondta, saját vállalkozásukban is van jó néhány fogyatékkal élő munkatárs, akik például a vendégekkel foglalkoznak vagy akár adminisztratív munkakörökben dolgoznak. A cél, hogy más emberek és cégek megismerjék őket, közvetlen kontaktba kerüljenek velük és megtanulják, hogyan kell velük kommunikálni, együttműködni. Gyuriék minél több bérlővel és stratégiai partnerrel szeretnének kapcsolatot kiépíteni, akik hozzájuk viszik és náluk tartják meg vállalati programjaikat, mindezt annak érdekében, hogy a bevételekkel profitot termeljenek és mindemellett segíthessék a Salva Vitát.
Hogyan segít a Salva Vita a megváltozott munkaképességű embereknek?
Katiék minden megváltozott munkaképességű embernek próbálnak segíteni, hogy a számukra legmegfelelőbb munkahelyet találják meg a munkaerő piacon. Tulajdonképpen úgy működnek, mint egy munkaerő közvetítő, csak ők a speciális igényű emberekre szakosodtak pl. a látássérültekre, hallássérültekre, értelmileg akadályozottakra, autistákra, mozgássérültekre. „A cél, hogy a fogyatékkal élő embereket segítsük, illetve, hogy a cégeket is támogassuk abban, miként tudnak egy befogadó közeget kialakítani a speciális igényű munkavállalók számára. Az évek során sokféle szolgáltatást kidolgoztunk cégeknek, az ő külön igényeik alapján. Végzünk például auditot a különböző vállalkozásoknak, kifejezetten arra fókuszálva, hogy mennyire befogadó a vállalati kultúrájuk, mennyire akadálymentesítettek, milyen felszereléssel rendelkeznek, melyekkel lehetővé tudják tenni a megváltozott munkaképességűek számára a munkavégzést. Kielemezzük, hogy konkrétan milyen pozíciókba milyen speciális igényű embereket tudnának alkalmazni, és ez milyen előkészületeket igényelne.” – mondja Kati, hogyan mérik fel, melyik vállalat mit tud nyújtani ezeknek az embereknek.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk