A hatékony működés titka a jó tervezés. Nemcsak azt érdemes tudnunk, hogy taktikai szinten mikor – mit – hogyan fogunk csinálni marketingkommunikációs szempontból, hanem ezeket le kell tudnunk fordítani a számok nyelvére is. Tehát pontos tervet kell alkossunk, hogy mire – mikor – mennyit költünk. A legtöbb vállalkozásnak persze nincs végtelen költségvetése arra, hogy minden eszközt felhasználjon, így folyamatos küzdelem folyik a kiadások optimalizálása érdekében az üzletvezetés gyakorlati valósága és a marketinglehetőségek széles skálája között. A végső cél az, hogy a megfelelő tartalmat a megfelelő felhasználóhoz juttassuk el a megfelelő időben. A cél eléréséhez szükséges lépések végig gondolása pedig segíthet a költségek megfelelő felosztásában.
1. Határozd meg/ vedd elő marketing céljaidat!
Első lépésként a stratégiát kell alapul vennünk büdzsé tervezés esetén is. Mit szeretnénk elérni a leginkább? A márkaismertség/érték növelését, új ügyfelek megszerzését, a vásárlói hűség javítását vagy akár a marketing ROI (Return on Investment – Befektetés megtérülés) javítását. Fontos, hogy marketingköltségvetésünk jól tükrözze a cég prioritásait.
A világjárvány idején a márkaépítés (33%) és az ügyfelek megtartása (32,6%) a marketingesek két fő fókuszpontja. (CMO felmérés)
2. Ismerd a célcsoportod és szokásaikat – hol/ mit csinálnak?
Tudatosítsuk, hogy a megcélzott ügyfeleink mit szeretnének, és összpontosítsunk a stratégiánkat erre.
A CMO felmérés szerint a világjárvány idején a megkérdezett vállalatok körülbelül 84,8%-a nyilatkozott úgy, hogy észrevette, hogy ügyfeleik megnövekedett értéket tulajdonítanak a digitális élményeknek, 43,3%-uk pedig azt mondta, hogy ügyfeleik nem hajlandók teljes árat fizetni a termékekért. A válaszadók körülbelül 79,1%-a azt mondta, hogy az ügyfelek körében nagyobb az elismerés a „cégek jóra tett próbálkozásaira”.
Elgondolkodtató, hogy ennek fényében milyen képet alakítunk ki, és mely üzeneteinket támogatjuk meg fizetett hirdetéssel is, illetve, hogy ügyfeleinket „életútjuk” mely szakaszán mivel célozzuk.
3. Gondolj úgy a Marketing költésekre, mint befektetések
A marketingszakemberek gyakran kezdik a befektetés megtérülését (ROI) a rövid távú marketingköltségekkel összefüggésben vizsgálni. A marketingköltés azonban hosszú távú befektetés, hasonló ahhoz a pénzhez, amelyet termék-, szolgáltatás- vagy üzletfejlesztésre fektetünk be.
A ma kialakított márkaismertség segít holnap ügyfeleket szerezni, holnapután eladni, és megtartani az ügyfeleket a jövőben is. Ez egy tölcsér, ezért minden lépésbe stratégiailag és időben is be kell fektetni.
4. Mérd az eredményeket rövid és hosszú távon is
Annak ellenére, hogy marketingtevékenységének valódi ROI-ja rövid távon nem mérhető pontosan, mindig jó szemmel tartani, és a múltban gyűjtött marketing- és értékesítési adatok alapján ROI-referenciaértékeket állítani. Amíg nincs meg a saját ROI értékünk, addig számolhatunk általános adatokkal is.
Egy jó marketing Return On Investment a B2C szektorban 5:1. Az 5:1 arány a skála közepe. Az 5:1 feletti ROI igazán kiemelkedő lehet, és a 10:1 felletti pedig hatalmas eredmény. Azonban ez nem lehet elvárása egy kampánynak sem, plane nem induláskor. Az sem szabad elfelejteni, hogy ez az arány nagyban függ az iparágtól és a terméktől magától is.
Indulásként számolhatunk azzal, hogy legalább 1:1, vagy 2:1 alapon megtérüljenek befektetéseink, azaz, hogyha 100,000 Forintot költünk marketingre, akkor egy idő után legyen is 100,000 vagy éppen 200,000 Forint bevételünk. Ez egy célzott Google Ads hirdetés esetén rövidebb, míg mondjuk egy PR cikk esetén csak jóval hosszabb távon, és nehezen kimutathatóan elvárható eredmény.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashat!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk