Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2022. szeptember 22.

Már az USA-ban is hódítanak Homoky Dorka natúr borai!

Homoky Dorka tíz éve készített saját bort először, s mivel a fogadtatás biztató volt, 2013-ban már az egyedi brandjét kezdte építeni. A fiatal tállyai borász natúr borait mostanra a hazai és európai ínyencek mellett az Amerikai Egyesült Államokban is fogyasztják. Eladásainak jelentős része – közel 80 % – exportra megy. Dorka többek között arról mesélt a Hello Biznisznek, hogy hogyan jutott el idáig, s hogy melyek voltak a kezdeti lépések a sikeres exporthoz vezető úton. Hild Imre vállalkozás szakértőt, befektetőt pedig az exportképességről kérdeztük. 

Homoky Dorka fiatal borász, a Cápák között című üzleti showműsor 3. évadának Telekom Digitálisan Tettrekész díjas vállalkozója, akinek a szőlővel való foglalatoskodás születésétől kezdve a mindennapok része: szülei pincészetet működtetnek Tállyán. S bár Dorka számára nem vezetett egyenes út a borászkodáshoz, egyetemi évei alatt mégis úgy döntött, hogy kipróbálja magát és saját bort készít. Kapott hozzá egy kis szőlőt, amelyből első saját borát 2012-ben palackozta, a következő szezonban pedig már a saját márka építését is elkezdte. Oly mértékű szerelemre talált a borászatban, hogy miután a Homoky Dorka brand meghódította a hazai piacot, külföldön is megpróbálta. Immár öt éve van jelen az exportpiacokon különleges tokaji natúr boraival. Térhódítása mostanra az Atlanti-óceánt is átíveli.   

Hazai borkóstolókon kezdtem, nagyon sok helyen megfordultam. Egyre nőtt mind a viszonteladói mind a magánszemélyes vásárlóim száma. Ami pedig az exportot illeti, az első partnerem egy francia nagykereskedés volt, amely el is vitte a 2015-16-os évjárat nagy részét. Ezzel egy organikus növekedés kezdődött – avat be Dorka, akinek céges arculata 2016-ra készült el, s erős a jelenléte az online felületeken. Magyar-angol weboldala van, amely egyben webáruház is. Arról, hogy hogyan sikerült Tállyáról egy francia kereskedőházzal felvennie a kapcsolatot, kifejti: – Lyonban is jártam egyetemre, s azóta van ott egy barátnőm. Ő egy olyan kereskedéshez ment szakmai gyakorlatra, amely kifejezetten a külföldi borokra, ritkaságokra szakosodott. Szerettek volna új országot bevonni, s beajánlott. Küldtem a cégnek borokat, amelyek annyira megtetszettek nekik, hogy két évjáratot szinte teljesen elvittek.  

A tokaji bort értékelik a nagyvilágban? – adódik a kérdés. – Csak akkor, ha jó is. Önmagában az nem elég, hogy tokaji a bor. A borvidék ismertsége hozzáteszi azt, hogy az érdeklődők el tudják helyezni a helyet, ahonnan származik. Egy kis “ismerősséggel” állnak hozzá, ami előny lehet a sok-sok borvidék között – fejti ki. 

Dorka borainak azon túl, hogy jó nevű dűlőkről származnak, van más különlegességük is: száraz natúr borokat készít. Beavat, hogy Tokaj inkább az édes borairól híres, így a szárazzal dolgozó borászatokra felkapják a fejüket az ínyencek, a natúr borok pedig egy még speciálisabb kört alkotnak.  

Ez is tud adni egy pluszt, amely miatt jobban emlékeznek rám a kereskedők – erősíti meg Dorka, akinek mostanra olyan stabil lett az exportképessége, hogy folyamatosan bővül az érdeklődők köre.  

Nincs olyan hét, hogy ne keresne valaki új export vagy hazai eladás kapcsán. A webshopom csak tavaly készült el, de nagyon jó döntés volt létrehozni, mert azóta ez a kapcsolatfelvétel legjobb platformja – mondja, hozzátéve, hogy az első francia nagykere időközben megszűnt, de ez nem okozott fennakadást a nemzetközi terjeszkedésben. – Addigra már megvolt a külföldi jelenlétem, jött magától az új piac – húzza alá, s abba is beavat, hogy korábban egyes külföldi expókon más borászokkal közösen béreltek asztalt a kóstoltatáshoz, mert egyedül nem tudták megfizetni a drága helyet. Az is kiderül, hogy Dorka számára már nem annyira a borkóstolókon való jelenlét a fontos, sokkal inkább a kereskedők találják meg őt. Tavaly óta az USA-ból is. – Két kereskedőm van Amerikában, akik egyszerre jelentkeztek, így mindkettőjükkel együtt dolgozom, kisebb mennyiségekkel.   

A 2021-es évjáratból kilencezer palack várható a pincészetben, amely másfélszer annyi, mint az egy évvel korábbi volt. Ez nagyszerű hír egy borásznak, mint ahogy az is, hogy mostanra van igény az ily’ mértékű növekedésre a piacon. Csak győzze bonyolítani az üzleteket, mert mint mondja, az exportigényeket teljesíteni picit több időbe telik a papírmunka és a szállítás miatt. De ha ezekkel a logisztikai folyamatokkal megküzdünk, akkor a befektetett energia megtérülése óriási lehet. 

A külföldi nyitásban a Homoky család legfiatalabb borásza javarészt egyedül állt helyt. De mit tegyen az, aki kissé tanácstalan a lépéseket illetően? Dorka szerint sokat kell olyan körökben lenni, amivel az illető foglalkozik. – Én a magyar piacomat is így építettem ki, valamint külföldön is sok új kapcsolat jött azáltal, hogy ott voltam, kóstoltattam, beszélgettem, találkoztam emberekkel – hangsúlyozza. 

Ezt támasztja alá Hild Imre vállalkozás fejlesztési és nemzetközi piacralépési szakértő is. Elmondása szerint minden piac egy külön kultúra, amelyben valamilyen módon jelen kell lennie a vállalkozónak, ahhoz, hogy el tudja adni a termékét. A magyar piac nagyban eltér a nyugat-európaitól, az arabtól vagy más, még távolabbi térségekétől, ezért nem lehet csak úgy, a hazai kereskedelemben szerzett tapasztalattal felkészülni az exportra.

Pedig exportra dolgozni muszáj, amennyiben a termék eladható. – Alapszabály az üzletben, hogy ha eladható, akkor adjuk el a világ minden táján – emeli ki Imre és hozzáteszi, hogy a nemzetközi piac ráadásul szinte mindig növeli a minőséget is, mert akkor már nem a magyarhoz, hanem a külföldi trendekhez hasonlítjuk magunkat. – Olyan elvárások vannak a nemzetközi piacon és olyan mintákkal találkozik az ember, amelyre export nélkül nem is gondolt volna. S ha ezeket beépíti a termékfejlesztésbe, azzal jobb, eladhatóbb lesz a saját terméke. Jó példa erre a csomagolási technikák javulása nemzetközi minták alapján, mondjuk kozmetikai termékek esetén – húzza alá Hild Imre és kifejti azt a négy alappillért, amelyek mentén az exportképesség javítható.  

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk