Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2024. június 03.

Játszva építi a bizniszét – Ádám Attila és a Reflexshop

Ádám Attila szó szerint nagy játékos, mert az általa alapított játék-nagykereskedelmi cég fejeként egész nap játékokkal foglalkozik. Az egyetem számítógépterméből diákhitelt befektetve freemailes címmel indult, ma pedig már számtalan magyar otthonban van legalább egy olyan játék, amit ő forgalmaz. Sokan irigykedve gondolhatnak rá, hogy éjt nappallá téve játszik és ezzel még jól is keres, holott a játék helyett sokkal inkább az adatokra, a vevői kapcsolatokra és a rengeteg munkára összpontosít.

Játszani kell, mert mint vallja az üzletember, „abban hiszünk, hogy az életben azok a legfontosabb pillanatok, amit az ember a barátaival, családjával és számára fontos emberekkel, valamint olyan dolgokkal tölt, amik igazán meghatározóak és amelyekre mindig vissza tudunk emlékezni.” Ebből a gondolatból indult a Reflexshop ötlete is, hiszen a cég eme legfontosabb pillanatok aktív és kreatív eltöltéséhez kínál termékeket. A kiválasztás, az, hogy milyen játék kerülhet a cég kínálatába, azonban már a vezető személyes döntésén is múlik: cél, hogy ne tucatjátékokat forgalmazzanak, hanem érdekes, egy kis csavart is adó játékra koncentráljanak a Reflexshopnál. „Ügyelünk arra, bármennyire is elcsépelten hangzik, hogy tényleg az adott kategóriában a legjobb legyen a világon” – foglalja össze Ádám Attila.

Így került be hozzájuk régebben egy Guinness-rekorder frizbi: egy, a Stanford Egyetem mérnökoktatója és cége által kifejlesztett frizbi 406 métert tudott repülni, ami a világelsőséget jelentette! Hasonlóan különleges, csak náluk forgalmazott termék volt az a bumeráng, amit a francia és kanadai nemzeti bumerángválogatott edzőkapitánya saját kézzel faragott. „Elképesztő, hogy valaki ebből meg is tud élni” – avat be a műhelytitkokba a bumerángspecialistával kapcsolatban Ádám Attila. „De a lényeg, hogy nálunk még az antiszociálisak is találnak játékot” – utal a bumeráng jellegére nevetve a cégvezető, aki természetesen ezt a játékot is kipróbálta, mielőtt árusítani kezdte. Persze az évről évre duzzadó, a tavalyi évben 2,5 milliárd forintos forgalmat elért, 30 főt foglalkoztató vállalkozás sikerében leginkább a széleskörben keresett és szeretett társasjátékok, kreatív és ügyességi játékok, különböző labdák, valamint szabadtéri és beltéri játékok széles választéka a meghatározó. Apropó labdák: a Reflexshopban kapható olyan labda is, amely úgy pattan a víz felszínén, mint a hagyományos a betonon (svéd találmány). A legnagyobb áttörést viszont az hozta, amikor a Reflexshop kiadóként betört a társasjáték iparba: az addig évente 5-10 magyarul megjelent játék helyett havonta jelent meg ennyi újdonság itthon, és Attila hirtelen a virágzó társasjátékos piac legnagyobb kiadói között találta magát. Egyik legújabb projektjük pedig a globálisan is hatalmas szereplőnek számító Funko figuráinak disztribúciója.

Jelenleg a cég termékpalettája körülbelül 10.000 darab cikkszámú terméket ölel fel, és a legnagyobb játékkereskedőknek és boltoknak szállítanak – vevőik között van az Auchan, a Tesco, a Müller, a Spar, a Media Markt, a Régió, de a partnerek között szerepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Reptéren lévő játékbolt is.

Nem volt mindig így: a vezető még egyetemista korában jött rá arra, hogy igazából nem is szeret egyetemre járni. Ezért elment Amerikába dolgozni egy gyerektáborba, ahol megérlelődött benne, hogy mivel is akar majd foglalkozni. Felvette a diákhitelt, amit a vállalkozása alapítására fordított: jojókat és más termékeket vásárolt. Közben az egyetem számítógépterméből rendszeresen küldözgette a freemailes e-mail-címéről a nagyvilágba a leveleit, amire legnagyobb meglepetésére sorban jöttek a válaszok: a világ egyik-másik megkerülhetetlen játékgyártója válaszolt, hogy nyitottak az üzletre. A munka miatt 6 év alatt sikerült elvégezni az egyetemet, ellenben már konkrét munkahelye volt, ami igencsak jól indult. 2005-ben már 19 négyzetméteres bolttal rendelkezett szülővárosában, Debrecenben, amit a 2007-es budapesti költözés követett. Minden évben folyamatosan fejlődtek, évről évre lépésről lépésre bővült a termék- és a partneri kör: a jojó és zsonglőrtermékek után jöttek a sárkányok, majd lett Facebook-oldal, aztán logikai játékokkal bővült a kínált, majd a társasjátékok következtek. „Ez nem egy egyik évről a másikra berobbanó sikertörténet, sokkal inkább egy rendkívül tudatos és következetes építkezés eredménye. És fontos, hogy a lelkesedés azóta is megvan” – mondja megint csak szinte gyermeki mosollyal a cégvezető, aki azóta is keresi, kutatja azokat az izgalmas dolgokat, amiknek ugyanolyan gyermeki lelkesedéssel tud örülni, hogy felfedezte, hogy megtalálta és meg is szerezte a játék forgalmazási jogát.

Az már a vérprofi üzletemberi oldalát mutatja, amikor azzal folytatja Ádám Attila, hogy „fontos kérdés minden esetben, hogy magamat és a cégemet alkalmasnak tartom-e arra, hogy egy adott termék disztribúcióját felvállaljam”.

Ma a cég központja Debrecenben van, de a kereskedelmet Budapestről irányítják, ahol van két szaküzletük és egy raktárbázis is.

Kőkemény munka van Reflexshop vezetője mögött: az online megbeszélések, partneri visszajelzések és szokásos tárgyalások mellett minden évben jelen van a világ legnagyobb játékkiállításain. Most márciusban Essenben voltak, egy több mint 200 ezer fős rendezvényen, ahol több mint 1000 társasjátékot mutattak be. És ez csak társasjáték! Ezért elengedhetetlen a hosszas és aprólékos megelőző kutatómunka, amely keretében elemzik a hazai és globális fogyasztói trendeket, játékipari fejleményeket, értékesítéseket, partnerek jelzéseit és adatait, valamint természetesen a globális játékipar IMDB-jeként működő BoardGameGeek rangsorában szereplő játékokat is. 2024-ben már 4 ország világrendezvényén járt a Reflexshop vezetője – legutóbbi eseményen 4 nap alatt 85 tárgyalása volt.

Az ilyen túrák eredményei közé tartozik az is – amellett, hogy alkalmanként kb. 100 új játékkal jönnek haza –, amikor egy véletlen folytán egy kávézóban kezdődött beszélgetés eredménye az lett, hogy a világszerte ismert A légi társaság című társasjáték pályái közé bekerült a Liszt Ferenc Repülőtér is. Ez a játék a tematikus játékok között a 41. legjobb a világon, a családi játékok között pedig a harminckettedik. Ezzel együtt nem minden üzlet itt dől el: a Reflexshopnak van olyan játéka, aminek a jogáért 3 évet dolgoztak, hogy megkapják.

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz! 

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk