Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2024. február 27.

Íme az 5 legmasszívabb technológiai trend, amivel számolunk kell

A technológia szinte felfoghatatlan sebességgel változik és fejlődik, s miközben alig-alig tudjuk lekövetni a folyamatokat, azok következményei alapvetően határozzák meg a privát életünket és a gazdasági környezetünket. Jövőkutatók és technológiai szakemberek segítségével mi mégis beazonosítottunk 5 olyan markáns technológiai trendet, amik kiemelt figyelmet és felkészülést igényelnek.

„Az életünk a felgyorsult interakciók, a kitáguló horizont és a túlnépesedés miatt gyorsult föl, a technológiafejlesztés célja pedig pont az, hogy a felgyorsult életünkre hatással lehessünk” – világított rá a fordított helyzetre Rab Árpád jövőkutató. A szakember szerint egy technológiai társadalomban élünk, s arra teszünk kísérletet, hogy a mennyiségalapú növekedés helyett egy okos, minőségalapú kapitalizmus építsünk föl a belső növekedés elve alapján.

A testünk, mint technológiai eszköz?

A „rejtőzködő technológia” fogalmával írta le Rab Árpád jövő kutató azt a folyamatot, ami során a technológia, legyen szó az internetről vagy a mesterséges intelligenciáról, meghúzódva az életünk mögött körbevesz bennünket. Ennek következményeként megjelenhetnek látványos kütyük vagy olyan asszisztensek is, amelyek körülöttünk „lebegve” válnak a mindennapjaink szerves részévé. „E trend folyamán maga a testünk válik technológiai eszközzé, de egyelőre még nem ültetnek chipeket az agyunkba, noha ilyenfajta kutatások már folynak” – hívta fel a figyelmet a jövőkutató. De akkor miről is van szó? A szakember szerint egy olyan – a technológia és az AI által meghatározott – okos összeköttetés jön létre a dolgok között, aminek eredményeként például egy adott reklámfelület felé közeledve a személyünkre szabott hirdetések jelennek meg a digitális kijelzőn, vagy nyugodtan kisétálhatunk egy üzletből a termékkel a kezünkben, mert a háttérben automatikusan megtörtént a fizetés. Ez jól hangzik, de a Rab Árpád arra is felhívta a figyelmet, hogy a különböző technológiákhoz való hozzáférés lehetőségei és az azokban rejlő lehetőségek kihasználásának képességei egyenlőtlenek. „Tehát a rejtőzködő technológia komoly társadalmi hatással is bír, növelve a már most is meglévő társadalmi különbségeket” – tette hozzá a jövőkutató.

A mesterséges intelligencia még nagyobb szerepet kap

„Olyan üzleti és egyéni életmódra kell felkészülnünk, amiben a mesterséges intelligencia jelentős szereppel bír” – fogalmazott Kánai András jövőkutató, digitális szakember. Szerinte a generatív mesterséges intelligencia (Generative AI) megjelenése és 2022 november 30-tól való mindenki számára hozzáférhetősége az iPhone 2007-es megjelenéséhez hasonló jelentőségű platform- és paradigmaváltást jelent. „Kiderült, hogy az emberek nem ragaszkodnak a nyomógombokhoz, az Apple pedig az App Store-on keresztül felépített egy teljes ökoszisztémát” – utalt vissza Kánai András. Szerinte a ChatGPT és más hasonló AI-rendszerek megjelenése és hozzáférhetősége az iPhone-sztorihoz hasonló mértékű változást idéz elő. A változás ugyanakkor számos, korábban nem látott lehetőséget is kínál a vállalkozások számára mérettől és technológiai előfelkészültségtől függetlenül is. Az AI már most is képes arra, hogy bizonyos feladatokat átvegyen az embertől, de hamarosan megkerülhetetlené válik a különböző típusú szövegek, a képek és a videók létrehozásában is. Az igaz, hogy egy teljes marketingügynökséget nem lehet vele kiváltani, de az AI használatával nagyságrendileg gyorsabbá válhatnak a munkafolyamatok, csökkenhetnek a cég költségei és növekedhet a versenyképessége. Kánai András szerint a vállalkozások sokat nyerhetnek azzal, ha törekednek a különböző AI-eszközökben rejlő lehetőségek felfedezésére és azoknak a működésbe való integrációjára. Ugyanakkor nagyon sokat is veszíthetnek azzal, ha nem mozdulnak, hiszen a konkurencia minden bizonnyal követi a trendeket és igyekszik is azokat a saját javukra fordítani.

Az e-egészségügy és az adatvezérelt egészségi állapot

A technológia az egészségügy, az egészségről való gondolkodás területire is beszivárgott és jelentős változásokat indított el. „Az e-egészségügy és annak valamennyi alterülete megváltozott és folyamatos változásban van, amiben jelentős szerepe van többek között a pácinesek viselkedés- és attitűdváltozásának is” – mondta Rab Árpád. Ma már a pácinesek nem csupán valamely betegség vagy terápia passzív elszenvedői, hanem az egészségi állapotuk, a személyes jóllétük aktív alakítói is. „Az aktuális állapotukról, különböző eszközökkel gyűjtött adatok, az orvosokkal való aktív kommunikáció, a prevenciós és összességében is az egészségről való gondolkodás új helyzetet, új trendet teremtett” – tette hozzá Rab Árpád. Az adatokra alapozott döntéshozatal például a célzott gyógyszeres terápia keretében évi húszezer ember életét menti meg csak Magyarországon. Nagyobb perspektívában pedig az okosotthonok és az intelligens idősotthonok technológiai megoldásai támogatják majd az egészségi állapot megőrzését, fejlesztését, a jó életminőséget. Rab Árpád szerint ellentmondásokkal teli helyzetről van szó, mert azt egyszerre jellemzi globális szinten is az általános orvoshiány, miközben a legnagyobb iparágról van szó. „Az elkövetkező években lakossági szinten is nagyon sok egészségügyi innovációval fogunk találkozni” – fogalmazott a jövőkutató.

A trendek találkozása és azok együttes hatása

A különböző technológiai megoldások találkozásának együttes hatásában látja az egyik legerősebb trendet Georgiu Achilles. Az innováció menedzsment szakértő szerint a már most is elérhető technológiák megfelelő érettségi szinten vannak és együttes hatásuk elsöprő erejű cunamiként söpör majd végig a világon olyan kényszerítő helyzetet teremtve, amit egyetlen nagyvállalat vagy kisvállalkozás sem hagyhat figyelmen kívül. Szavaiból az derült ki, hogy a technológiai változás nem csupán az eszközök és azok alkalmazhatósága, hanem az üzleti gondolkodásmód és akár a fogyasztási szokások terén is új trendeket eredményeznek majd. A fogyasztói szokások változását az újságírás folyamata és a tartalomfogyasztás módjának változásával illusztrálta. Eszerint a sajtómunkások feltöltik az adatokat a különböző rendszerekbe, majd az AI abból oly módon formál fogyasztható tartalmakat, ahogy az egyes olvasók azokra igényt tartanak annak részletességétől, hosszától, illusztrációjának módjától függően. „Az adatvezérelt helyébe a mesterséges intelligencia-alapú működés lép majd” – tette hozzá a szakember a céges világra utalva. Ez többek között azt is jelenti, hogy a vállalkozások, cégek egy adott területre keresnek speciális megoldási lehetőségeket, amelyek hasznossága a ráfordított időben és költségeket illetően nagyságrendileg megtérül majd. „A piacon nagyon sok problémára találhatunk kész megoldásokat, csak meg kell azokat találnunk” – tette hozzá Georgiu Achilles. Vagyis nagyon nagy költségmegtakarítással és a korábbiakkal szemben nagyságrendileg gyorsabban lehet elkészíteni egy logót, egy céges weboldalt vagy bármi mást. Szerinte valamennyire át kell értékelni a „gyorsan, olcsón és jó minőségben” szlogent is. „A tökéletes a jó ellentéte” – tette hozzá a szakember. Ezzel arra utalt, hogy a „jó” is elég lesz a piacra való kilépéshez akkor, ha az adott dolog olcsóbb és jobban hozzáférhető. „Az egyik oktató anyagunkat egy AI-alapú videóval készítettük el, amiben egy AI által generált »ember« adja át a szakmai információkat. Ha alaposan megnézzük, akkor ezt észre is vesszük, ám így egy napba bele tudtuk sűríteni akár több hónap munkáját, nem is beszélve a magas költségek megtakarításáról” – mondott egy saját példát a szakember. Az AI és a hasonló technológiák nem váltják le az embert, de szerinte biztos, hogy akik kellően nyitottak, kísérleteznek, célirányosan és a különböző részterületeken kihasználják a lehetőségeket, „leváltják azokat az embereket és vállalkozásokat a piacon, akik nem próbálják meg lekövetni a gyors változásokat”.

Felhő: kényszer vagy trend a kiberbiztonsági piacon?

„Sorra jelennek meg a különböző Euróapai Uniós irányelvek, hatósági szabályozások, amelyek előírják a különböző szervezetek, gazdasági szereplők IT védekezési kötelezettségeit” – hívta fel a figyelmünket Somfalvi Balázs, a Clico Hungary üzletfejlesztési vezetője. Ezek közös jellemzője a szakember szerint, hogy elvárják a támadások gyors azonosítását és a mielőbbi hatékony incidenskezelését. „A millió dolláros kérdés: hogyan?” – tette fel a jogos kérdést Somfalvi Balázs. Szavai szerint az új regulációk – leginkább a humán erőforrás tekintetében – komoly kihívás elé állítják a cégek IT csapatait.

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz! 

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk