Igazi családi bizniszt vezet Stein Alexandra Budapesten, a XVI. kerületben, a Royal Családi Szépségszalont. Egyrészt több családtagja is részt vesz a vállalkozásban: a fia az üzlettársa, a nővére kineziológusként, az unokaöccse személyi edzőként dolgozik itt. A dolgozók között is van egy anya-lánya és egy nagynéni-unokahúg páros. Másrészt a környező lakóparkokban élő családok találják meg itt a testi-lelki megújulásra az ideális lehetőséget. Ahogy Alexandra mondja, nem egy hagyományos profilú szépségszalon az övék: „A gyerek hajvágástól a masszázson át a gyógytornáig sok minden megtalálható a kínálatunkban, éppen azért, hogy a hozzánk járó családok kortól és nemtől függetlenül megtalálják a nekik leginkább tetsző szolgáltatást. Jelenleg 14 fő dolgozik nálunk.”
Alexandra a szalon menedzselésével foglalkozik, eredetileg egész más területen dolgozott: végzettségét tekintve nemzetközi kapcsolatok szakértő, és sokáig az idegenforgalomban találta meg számítását. A szépségiparban egyáltalán nem volt járatos, a szalont azért indította el, mert a 2008-as gazdasági válság után szeretett volna egy olyan vállalkozást, ami stabil maradhat. Nem ment egyik napról a másikra, hogy a szépségszalon beváltsa a hozzá fűzött reményeket, de épp a koronavírus járvány előtti években már kezdett kialakulni a biztos háttér.
„Eleinte csak befektetésként kezeltem ezt a vállalkozást, nem volt sem lehetőségem, sem időm eleget foglalkozni vele. Amikor a covid-időszak és a lezárások a turizmusra építő munkáimat teljesen ellehetetlenítették, úgy döntöttem, átcsatornázom az energiáimat a szalonhoz, és minden erőmmel erre koncentrálok. A járványhelyzet miatti kényszerű bezárások minket is megviseltek, de a stabilabb háttérnek köszönhetően fenn tudtunk maradni, és ami nagyon fontos, egyetlen csapattagunktól sem kellett megválni. Az pedig, hogy tulajdonosként kézbe vettem a szalon menedzselését, látványos fejlődést hozott” – meséli Alexandra az elmúlt időszakról.
Nem érthetünk mindenféle szakterülethez – jól jönnek a külső szakértők, akik segítenek
A változás abban is érzékelhető, hogy egyre több lett a vendég, tele vannak az előjegyzési naptárak. Alexandra azonban érezte, hogy nem lehet hátradőlni, ha szeretne továbbra is piacvezető lenni a környéken, akkor folyamatosan fejlesztenie kell. Ezért is örült a lehetőségnek, hogy 60 szépségszalon közül épp a Royal Családi Szépségszalon kapott lehetőséget a Telekomtól, hogy egy tanácsadó csapat segítségével némi átalakításon essen át.
„Ha valami nem erősségem, akkor az a digitalizáció. Egy olyan generációhoz tartozom, amelyik még nem részesült digitális oktatásban. Éreztem, hogy lépést kellene tartanunk, valamit változtatnunk kell, de nem tudtam, mi a megoldás” – összegzi Alexandra, miért jött különösen jól a tanácsadó csapat munkája.
Wolf Gábor, a Marketing Commando alapítója volt a szakértői team vezetője. Ő úgy látja, hogy Alexandra eddig elsősorban a klienseket helyezte előtérbe – ami nagyon helyes, de hosszútávon nem elegendő: „Alexandra arra fókuszált, hogy jó legyen a szolgáltatás, de arra nem, hogy ezt reklámozza. A vevőre gondolt először, saját magára nem, arra, hogy hogyan tehetné hatékonyabbá a vállalkozást. Sok magyar kkv-ra jellemző, ez a típusú alulmarketingezett szolgálatás.”
Lehet, hogy a vállalkozásunk alulmarketingelt? Tegyünk ellene!
Gábor óva intette Alexndráékat attól, hogy arra hagyatkozzanak, mások mit és hogyan csinálnak. Nem kell azért jelen lenni a Facebookon, mert más is ott van. „Azt kell szem előtt tartani, hogy mi a cél. Alexandra szeretné megőrizni a szalon családias jellegét, és növelni a profitot. Mivel látszott, hogy ő már így is sokat dolgozik, nem lehet pluszban olyan feladattal terhelni, hogy legyen még intenzívebb a közösségi média jelenléte, mivel az felér egy félállással. Másban kellett gondolkodnunk” – mondja a szakértő arról, hogyan láttak neki az átalakításoknak.
„Első javaslatom az volt, hogy a szolgáltatások mellett fókuszáljanak jobban a termék értékesítésére. Nem a nyomulós sales-t alkalmazva, inkább amolyan konzultatív sales jelleggel. Tehát ha van egy gyantázó ágy, amin a vendég eltölt fél órát, vagy akár egy órát, akkor, ha az ágy mellett ízlésesen elhelyeznek néhány terméket, elősegítik, hogy beszélgetés induljon róluk, felkelthetik a vendég érdeklődését. Ez ugyanígy működhet a műkörmös asztal mellett is” – összegzi Gábor.
Az online előjegyzési rendszer időt spórol a vállalkozásnak és hatékonyabbá teszi a működést
Következő lépés egy formabontó változtatás: a kockás füzet lecserélése digitális megoldásra. A szolgáltató szektorban sokan ragaszkodnak még a jól bevált módszerhez, hogy kézírással rögzítik az ügyfelek, vendégek időpontjait, és nehezen engedik el ezt a berögzült szokást. Alexandra sem könnyen engedett, egyelőre nem akarta teljesen megreformálni a bejelentkezések rendszerét, továbbra is ő kezelik ezt a felületet, de immár digitálisan: „A recepción egy tableten tudjuk vezetni a foglalásokat, ehhez kaptunk egy előre kifejlesztett programot is. Be kellett látnom, hogy ez a megoldás egyszerűbbé teszi a munkánkat és sok időt megspórol nekünk. Korábban előfordult, hogy egy épp szabadnapos kolléganőt hívott direktben a vendége időpontért, neki viszont muszáj volt betelefonálnia a szalonba, hiszen nem volt előtte az előjegyzési naptár. De aztán újra vissza kellett hívnia a vendéget, hogy elsorolja az opciókat, és végül újra a szalonnal kellett egyeztetnie, hogy miben állapodtak meg. Most ez megszűnik, az online felülethez könnyen hozzáférhetünk, bárhonnan.”
Gábor marketinges szemmel azzal egészíti ki az új foglalási rendszer előnyeit, hogy segítségével Alexandráék ösztönözhetik a már meglévő vendégeiket, hogy gyakrabban térjenek be hozzájuk: „Aki eddig 4-5 hetente járt, jöjjön 2-3 hetente. Az online rendszerből automatikus e-mail küldhető ki egy emlékeztetővel, hogy rég jártál nálunk, ideje újra időpontot egyeztetni.”
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk