A kezdő, vagy irányváltásra kényszerülő vállalkozók újra és újra megjelenő dilemmája, a „folytatni vagy elengedni” kérdésköre a nehézségek megtapasztalása során komoly kihívások elé állítja az üzleti élet kis- és nagyhalait egyaránt. A magasra ívelő vállalkozói karrierhez időnként szerencse is kell, azonban a célkijelölés, a stratégia, a mérföldkövek meghatározása és a jól felépített rendszer mellett a maximalizmus, az elkötelezettség, a folyamatos fejlődés és a megfelelő pillanatban az elengedés képessége is alapja lehet a sikernek.
„A legjobbnak kell lenni, mindig az elsőnek kell lenni!” – ez a célkitűzés hajtotta Hovány Mártont 1980-ban az ország legfiatalabb kőfaragó mestereként, és hajtja napjainkban is, a hazai autókereskedelmi szegmens megkerülhetetlen óriása, a Hovány Csoport tulajdonosaként. A mestervizsgától a világelső újgenerációs Mercedes Benz autószalonig hosszú út vezetett, és ez még korántsem az utolsó állomás. Több mint negyvenévnyi vállalkozói tapasztalatba a kemény fizikai munka, a dinamikus üzleti fejlődés, a sikerek és a győzelem mellett belefér a kudarc, az irányváltás és a feladás egyaránt.
„Én úgy születtem, hogy vállalkozó akartam lenni”
1980-ban a mestervizsga megszerzése volt az alapfeltétele annak, hogy a húszéves Hovány Márton kőfaragó és épületszobrászként elindíthassa első vállalkozását. Tudatosan erre készült, és a szakma legfiatalabb mestereként amint lehetett, maszek lett. „A vállalkozásra anyámtól kértem kölcsön 4.600 forintot. Abban az időben ez nagyjából két és félhavi fizetésemnek felelt meg. A szakmámban mindent ugyanúgy csináltam vállalkozóként, mint korábban alkalmazottként, ennek ellenére az első időszakban mégsem mentek túl jól a dolgok. Például készítettem egy pozitívot, elkészült a sírkőnek a formája, aztán utána megcsináltuk bele az első öntvényt, ami beleragadt a formába. Ugyanúgy csináltunk mindent, és mégis belesült. A tanulópénzt meg kellett fizetnem rendesen, de a kudarcok nem tántorítottak el. Az eszembe sem jutott, hogy abbahagyjam. Idővel szép sikereket értem el, nagyon büszke vagyok arra, hogy kimagasló minőségű köveket csináltam. A legjobb akartam lenni abban az időben, abban a szakmában, és ez úgy gondolom sikerült is. Azoknál a mestereknél is jobb lettem, akik ugyanezt csinálták már tizenéve. Abban az időben ez a szakma nagyon poros volt, leginkább a szárazcsiszolás miatt. Amikor megállt az udvaron a levegő, akkora por keletkezett, hogy a látótávolság 1-2 méter volt, másfél órányi csiszolás után úgy néztem ki, mint a hóember.”
„Mindig is nagyvállalatban gondolkodtam”
A szocializmusban sokan nem hittek benne, és kétkedve fogadták a sikeres, de a kezdetektől nagyvállalatban gondolkodó vállalkozó nagyratörő terveit, mégis határozott elképzelései voltak az üzlet volumenét illetően. „Sajnos akkoriban a kőfaragó szakmában nem volt több. Ha már akkor olyan gépeket és olyan felszereléseket lehetett volna venni, mint amilyeneket ma, akkor valószínűleg soha nem lettem volna autókereskedő.”
1990-ben Hovány Márton megalapította az első Kft-jét, export-import tevékenységgel. Főként nyugatról szállítottak volna árut Romániába, onnan pedig fenyőfát hoztak volna Magyarországra, azonban az üzlet nem indult be, nem hozott említésre méltó bevételt. „1991-ben lettem autókereskedő, párhuzamosan a kőfaragó vállalkozással. Az export-importban a lehetőséget, az autókereskedésben pedig a hobbit láttam. Az autók kisgyerekkorom óta vonzottak, és több lábon szerettem volna állni. Tudtam, hogy a kőfaragásnak korlátai vannak, ezzel szemben az autókereskedéssel igazán naggyá lehet válni, annak ellenére, hogy az első időben éppen annyit kerestünk vele, hogy a céget fent lehetett tartani belőle. Ez egyszerűen egy hobbi volt, amit ingyen is szívesen csináltam volna.”
Az első szerelem, a legnagyobb siker és a gyerekkori álom
A ’90-es években az autós szegmens dinamikus lendületet vett Magyarországon, a hobbivállalkozás pedig 2005-re sikeres multibrand kereskedővé majd 2018-ra világelső újgenerációs autós komplexum tulajdonosává fejlődött. „A Nissan volt az első szerelem. 1991-ben nyitottuk meg az első Nissan szalont, majd amikor az akkori Nissan Hungária 1994-ben tönkrement, átváltottunk Fordra, és ezzel a márkával értük el a legnagyobb sikereket. Az 1995-ös eredmény alapján a következő évben vehettem át először a Ford Elnöki díját, a Montreaux-i Palotában, majd ezt követően a mai napig még kilenc alkalommal. A Ford márkával induláskor Magyarországon a középmezőnyben, úgy a huszadik helyen voltunk. Ma mi vezetjük a mezőnyt, de már évek óta stabilan az első-második helyen állunk a rangsorban. Az első helyet 2005. körül értük el először, tehát szép fejlődést értünk el. Ebben az időszakban lettünk multibrand kereskedők. Elsőként Subaru és Mitsubishi érkezett a Hovány Csoportba, majd amikor megépítettük az új kereskedést Szegeden, akkor oda már jött Volvo, Hyundai és újabb márkák, különböző időkben. 2007-ben nyitottuk meg az első Mercedes szalonunkat Kecskeméten. Büszkeség volt a számomra, mert a Mercedes a gyerekkori álmom volt. Akkor ez pénzügyileg nem jelentett sokat, inkább presztízs értéke volt. Aztán elindult a kereskedésünk Békéscsabán is, majd nem sokkal később megjelent a Mercedes gyár Kecskeméten, ami tovább segített bennünket. Óriási lépés volt, amikor Budaörsön felépítettük a világ első újgenerációs Mercedes Benz autószalonját. Amikor ez az autós komplexum megnyílt, akkor már nagy rutinom volt a szalonok elindításában, de azért az, ami itt megvalósult, az teljesen újraértelmezi az autóértékesítés és szervizelés fogalmát. Ennek folyamatát a Mercedes hosszú időn keresztül fejlesztette, csakúgy, mint az autószalon megjelenését. Induláskor nem is gondoltam arra, hogy rentábilisan fogjuk tudni működtetni. Úgy voltam vele, hogy a Hovány Csoport többi sikeres vállalkozása mindenképpen tud akkora segítséget nyújtani, hogy a törlesztőrészleteket fizetni tudjuk. Szeretek mindenben elsőnek lenni, és mi világelsők voltunk az újgenerációs Mercedes szalonnal, és Magyarországon a Hovány Csoport az első, akinek kettő ilyen szalonja van, hiszen azóta már a kecskeméti autószalont is átalakítottuk. Van, akinek még egy sincs, nekünk már kettő van.”
„Aki félszívvel csinálja, az jobb, ha bele sem kezd.”
Hovány Márton szerint a sikeres vállalkozás elindításához vízió kell, és pontos elképzelés a célról. Eladható termék vagy szolgáltatás is szükséges a sikerhez, amelyben a vállalkozó teljes mértékben hisz, és elkötelezetten tudja képviselni. Nagyon fontos, hogy sok energiát kell beletenni, és csak a tisztességes üzlet a járható út. „Nekem sosem a pénz volt a legnagyobb motiváció, hanem a siker. Ha nem tudsz tisztességesen vállalkozni, akkor nem szabad elkezdeni. Anyám azt mondta, hogy „Kisfiam, amit nem tisztességesen szereztél pénzt, nem ad a Jóisten hozzá szerencsét!”. Azt tapasztalom, hogy akik nem tudnak tisztességesen vállalkozni, hanem trükközgetnek, azok előbb-utóbb belebuknak.”
A Hovány Csoport minden tevékenységének és működési folyamatának alapja az a maximalizmus, amelynek szellemiségében a legjobbnak és a legnagyobbnak kell lenni. A folyamatos fejlődésben, a magas színvonalú ügyfélkiszolgálásban és a maximális ügyfél-elégedettségre való törekvésben hisznek. „Az idők során egyre jobbak lettünk, és én is jobb lettem, mint a környezetemben lévő kereskedők. Ez egy kicsit olyan, mint amikor két ember fut a sivatagban az oroszlán elől, és az egyik megáll fölvenni a tornacipőjét. A másik mondja neki, hogy hiába veszi fel, úgysem gyorsabb, mint az oroszlán. Erre azt válaszolja, hogy: „Hát, nem is az oroszlánnál kell nekem gyorsabbnak lennem, hanem nálad.” Alapvetően nem hasonlítottam össze magam soha senkivel. Nekem volt egy önálló elképzelésem, aszerint cselekedtem. Sőt, ha felhívták a figyelmemet, hogy egy másik kereskedő hogyan csinálja, akkor én direkt, azért se úgy csináltam. Nekem az mindig filozófiám volt, hogy sosem csábítottam el munkatársat mástól, mert akit át lehet csábítani, azt tőlem is elcsábítják. Ennek ellenére mindig egész jól megtaláltuk a munkatársakat. Azt lehet mondani, hogy értékesítési és sok más területen is minden munkatárs, aki itt van a Hovány Csoportban, az saját nevelés. Ez a vállalatcsoport a fiatal, agilis tehetségek számára a lehetőségek széles tárházát kínálja. Minden vezetőnk itt kezdte annak idején. A Hovány Csoport pénzügyi vezetője és a Mercedes márkaigazgatója is kontroller volt, de van, aki értékesítőként kezdte és most több márka márkaigazgatója, és van olyan is, aki kereskedelmi koordinátorként kezdte nálunk a pályafutását, és ma a Ford márka, és egy sikeres, többmárkás telephely vezetője a vállalatcsoportnál. A folyamatos fejlődésre ma is ugyanolyan igényem van, mint a kezdeti időszakban. De nem csak én fejlődöm folyamatosan, hanem arra is ugyanakkora hangsúlyt fektetek, hogy a kollégáim tudása is gyarapodjon. Természetesen mindegyik márkának megvannak a saját képzései, de ezen felül van nálunk egy vezetői program, a Hovány Akadémia, amit én szoktam tartani. Az egy-másfél éves program keretében kéthetente-havonta találkozunk, együtt töltünk két napot, ahol én az elmúlt évtizedek során szerzett tapasztalatomat adom át, illetve meghívunk külső előadókat is, olyan területről, ahol speciálisabb tudással rendelkeznek nálam. Ezen felül vannak olyan programok, amelyek segítségével a kollégák személyiségét tudjuk fejleszteni, ez növeli a hatékonyságukat. Ez persze nem csak az elhatározáson múlik, hanem azon is, hogy mikor milyen anyagi lehetőségeink vannak. Az idei év nagyon nehéz, de valamennyi pénzt mindig elkülönítünk a fejlesztésre. Amiben még különbözünk a többiektől, hogy mindig is volt jelmondatunk, többek között a „Minőség az erősségünk” vagy „A világ élvonalában”. Míg nekünk az első perctől kezdve volt emblémánk, jelmondatunk és egy speciális betűtípusunk, addig a kereskedések kilencven százalékának még ma sincs. Persze a legjobb és leghatékonyabb reklám az elégedett ügyfél, ennél jobb marketingfogás nem nagyon van.”
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk