Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2024. február 01.

Hogyan lesz az ötletedből jól működő vállalkozásod?

Van egy álmod, amely éjszakákon át ébren tart? Egy vízió, amit vállalkozássá szeretnél formálni, de nem tudod, hol kezdd el? Az út a kezdeti lépésektől egy jól jövedelmező vállalkozásig rengeteg munkát és tanulást igényel, tele van kihívásokkal, de ha a vágyott célra fókuszálsz, kitartó vagy és megfogadod a tanácsainkat, a siker nem marad el. Ebben a cikkben lépésről lépésre végigvesszük, milyen utat kell bejárnod kezdőként, hogy az ötletedből működőképes vállalkozást hozhass létre.

A témában segítségünkre lesz két elismert, profi szakember, Dr. Kádas Péter orvos, közgazdász, online marketing szakértő, a 7 Digits ügynökség tulajdonosa, aki több száz vállalkozás tervezésében és sikeres megvalósításában vett részt, valamint Csillag Péter IT vállalkozó, angyalbefektető, az innovatív adatelemzéssel és adatkezelési technológiák fejlesztésével foglalkozó cég, a Starschema megálmodója, aki jelenleg a magyar üzleti angyal szövetség (HunBAN) elnökeként az angyalbefektető ökoszisztéma fejlesztésén dolgozik és ő maga is befektet startupokba.

Abban mind a két szakember megegyezik, hogy az ötlet önmagában nem elég. Dr. Kádas Péter szerint iszonyat ötletfétis van a köztudatban, úgy látja, sokkal inkább a kivitelezésen múlik a siker. Csillag Péter hasonlóan vélekedik, ő azt tanácsolja a kezdőknek, hogy legyenek elsősorban megvalósító emberek és az ötlet majd szembejön velük! Úgy látja, mindenkinek van ötlete, de az olyan ember ritka, aki meg is tudja valósítani, tud csapatot építeni, és az egója sem túl nagy.

Dr. Kádas Péter azt tanácsolja, hogy először is kezd azzal, hogy vedd észre a problémákat, amiket meg lehet oldani egy vállalkozással, termékkel vagy szolgáltatással!  Ha találsz egy kicsi problémát, ami kevés embert érint, akkor lehet egy kisvállalkozásod, de ha olyat találsz, ami sok embernek jelent megoldást, akkor lehet egy nagy céged. Einsteinnek van ehhez egy jó mondása: ha csak 60 perced van a megoldásra, akkor 59 percig csak a problémával foglalkozz, járd körül és ha ezt teszed, a maradék 1 percben meglesz a megoldás, vagyis az ötlet.

Validáld az ötletedet!

A megvalósítás felé vezető úton a következő lépés, hogy ’menj ki a piacra’ és kérdezd meg a lehetséges ügyfeleket, hogy vajon ők is jónak látják-e amit kitaláltál! Magának a piacnak az ismerete is rendkívül fontos és az is hogy abban hogyan kell lavíroznod, mondja Dr. Kádas Péter, aki azt is hozzátette, hogy nem a legjobb elgondolás a barátokon, ismerősökön tesztelni, mert nem fognak igazat mondani. Sokkal inkább a tágabb környezeted véleményét kérdezd!

Válassz üzleti területet!

Mielőtt vállalkozol, el kell döntened, hogy melyik területen fogsz tevékenykedni: gyártás, szolgáltatás vagy kereskedelem? Ez azért fontos, mert a gyártás nagyon tőkeigényes, ebbe csak akkor érdemes belevágnod, ha van mit befektetned. Sokkal kisebb tőkeigényű a szolgáltatás, viszont ott szükségesek a menedzsment ismeretek. A kereskedelemnél viszont sok esetben nincs szükség túl nagy tőkére, és kevésbé számít a menedzsment ismeret is, emiatt teljesen kezdőknek ez a legegyszerűbb pálya. Ami nem jelenti azt, hogy nem lehet szép üzleti eredményeket elérni itt is. Péternek van például egy ügyfele, aki másodmagával kétmilliárdot hoz össze évente ezen a területen.

Tegyél egyedi értékajánlatot!

„Ha mindent csak lemásolsz, és úgy csinálod, mint a többiek, akkor te leszel a ’többiek’! – tartja Csillag Péter, és azt tanácsolja, hogy ha jobb akarsz lenni, mint a piac nagy része, akkor tegyél ’egyedi értékajánlatot’! Ez azt jelenti, hogy ki kell találnod egy különleges ajánlatot, amely megkülönböztet a versenytársaidtól és vonzóvá tesz a vásárlók szemében. Az egyedi értékajánlat megfogalmazza azt a konkrét hasznot, amit a vállalkozásod biztosít, és ezt kommunikálja is a fogyasztók felé. „Itt nem kell valami hatalmas dologra gondolni! Mi sem az űrrakétát találtuk föl a Starschema-nál, csak folyamatosan energiát tettünk abba, hogy az újonnan megjelenő adatos technológiákhoz hamarabb és jobban értsünk, mint mások.„ – magyarázza a szakember és hozzáteszi: „Mindenkinek meg kell találnia az egyediségét, hogy miben tud innoválni, miben tud valami új dolgot kitalálni, amitől más lesz!”

Készíts üzleti tervet!

A következő lépés az, hogy írd le, mit szeretnél elérni az üzleteddel, hogyan fogsz pontosan pénzt keresni, és milyen lépéseken keresztül fog ez megtörténni. Ez olyan, mint egy térkép egy úthoz, amit majd követni fogsz. Dr. Kádas Péter fontosnak tartja, hogy legyen világos üzleti modelled, ami legyen fenntartható és skálázható! Fenntarthatónak azért kell lennie, mert különben nem fogsz profitot csinálni, skálázhatónak pedig azért, mert nem igazi vállalkozás, ami nem tud fejlődni. Az üzleti modell egyébként csak annyit jelent, hogy milyen módon fogsz működni. Például régen úgy adtak el szoftvert, hogy bementél a könyvesboltba és megvetted CD-n, később úgy, hogy letöltötted a netről, most pedig már nem is töltöd le, hanem a felhőben használod. Ez háromféle üzleti modell, mely közül az utolsó a legjobb, mert nem egyszeri bevételről van szó, mint az elsőnél, hanem folyamatosról. Ez egy döntő különbség, és nagyon nem mindegy, mert teljesen másra kell helyezned majd a hangsúlyt az értékesítés során.

Alakíts ki egyedi arculatot!

Ha ezekkel meg vagy, találj ki egy jó nevet, logót, stílust és hangulatot a vállalkozásodnak, azaz építsd fel a brand-et, ami majd megkülönböztet téged a többiektől, és ami vonzó lesz azoknak, akiket meg akarsz szólítani.

Tisztázd a jogi kérdéseket!

Kezd azzal, hogy minden törvényi előírást betartasz! Válaszd ki, hogy milyen típusú vállalkozás lesz a tied, majd szerezd be a szükséges engedélyeket, és gondoskodj arról is, hogy senki más ne használhassa ugyanazt a nevet vagy ötletet! Dr. Kádas Péter arra is felhívja a figyelmet, hogy már az elején tisztázzatok le minden feltételt! „Amerikában ennek kultúrája van, minden lehetőségre, eshetőségre terveznek. Ezzel el lehet kerülni az ’átveréseket’, amiket persze nem úgy kell elképzelni, mint egy horrorfilm nettó gonoszságát, hanem például úgy, hogy ketten létrehoznak egy vállalkozást, később az egyik elmegy dolgozni máshová, mellette azért csinálja a bizniszt, de már nem annyi időben, mint a másik és ez elvezethet egy feloldhatatlan konfliktushoz.” – magyarázza Péter, aki egy viccel is érzékelteti, hogy mekkora különbségek vannak ebben a tekintetben az egyes nemzetek között: „Ha két magyar csinál 100 eurót egy bizniszen, halálosan összevesznek rajta, hogy kié legyen 80%, és kié legyen 20%, és életük végéig ellenségek lesznek. Két német, ha csinál 100 eurót, kulturáltan leülnek, és megbeszélik, hogy kit illet 40%, és kit 60%. A végén kezet fognak, és elmennek két irányba. Két amerikai pedig amikor csinál 100 dollárt, leülnek, és megbeszélik, hogy hogyan lesz ebből 100 millió dollár!”

Következő lépés a pénzügyi tervezés!

Gondold végig, honnan lesz pénzed az üzlet indítására, fenntartására. Tervezz előre, és figyelj arra, hogy mindig legyen elég pénzed a számlák kifizetésére! Dr. Kádas Péter szerint is rendkívül fontos a matek! Hogy mennyire, azt saját bőrén tanulta meg: „Amikor elkezdtem az első nagyobb volumenű vállalkozásomat, elmentem valakihez, akinek volt tapasztalata, és ő kockás papíron kiszámolta, hogy egyszerűen nem jöhet ki a matek, ahogy én megálmodtam. Én viszont még tapasztalatlan voltam és azt mondtam, hogy majd én megmutatom! Na, most a mateknak az a tulajdonsága, hogy mindig nyer! Úgyhogy én vesztettem!” Te ne járj így, vedd komolyan a pénzügyi tervezést!

Építs csapatot!

Ha a tevékenységed igényli, akkor szervezz egy jó csapatot! Amúgy is az a szerencsés helyzet, ha a képességek és a tudás nem egy emberben van meg, hanem többen, mert egyetlen embernél egyszer csak elfogy a 24 óra és nem fog tudni egy idő után fejlődni a vállalkozás.

Kezd el a marketinget csinálni!

Tanulj meg mindenféle módszert, hogy hogyan tudod elérni azokat az embereket, akiket a terméked vagy a szolgáltatásod érdekelhet. Használd az internetet, a közösségi médiát és más egyéb hirdetési lehetőségeket!

Nyomd meg a start gombot!

Amikor minden előkészületet megtettél, kezd el árulni a termékedet vagy nyújtsd a szolgáltatásodat. Figyelj az emberek visszajelzéseire, és legyél kész gyorsan változtatni, ha szükséges.

Növekedj és skálázz!

Gondolkozz azon, hogyan tudnál több terméket eladni, vagy hogyan terjeszkedhetsz más területekre. Csillag Péter úgy véli, hogy egy vállalkozó nem attól lesz sikeres, hogy melyik területen dolgozik, hanem hogy mennyire találja el hogy, merrefelé fog mozdulni a piac, és ezt a tudást felhasználva olyan innovációt hoz létre, amivel versenyelőnyre tesz szert. Ez teszi számára lehetővé, hogy megnyíljon egy új tér, és gyors növekedésre kerülhessen sor. „Anno mi nagyon jól ráláttunk arra, hogy milyen technológiát válasszunk, amikor az ún. big data forradalom történt. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy az innovációk esetén sose tudtuk, hogy mi lesz az eredménye, így 10 próbálkozásból 6-8 sikertelen volt.” – avat be a részletekbe a szakember. Ezeket a nem működő innovációkat el tudták engedni, viszont ami sikeres volt, arra plusz erőforrást fordítottak. Az innovációt pedig beépítették az alaptevékenységükbe is. Ez ma már nem újdonság, de amikor ők elkezdték csinálni ezt, a kelet-európai IT szolgáltató cégek többnyire még csak piackövető üzemmódban voltak, és azt nézték, hogy merre megy a piac, mit csinálnak az amerikaiak, vagy a németek. Péterék is ezt tették, megnézték, hogy merre mennek az amerikaiak, de azt is hogy hol fognak tartani 2-3 év múlva!  És ebben rejlett a sikerük egyik titka! A szakember arra is biztat, hogy mutasd meg a világnak, hogy mit tudsz, ha már kitaláltál valamit! „Az innovációs kutatási eredményeinket, az új technológiákról szóló ismereteinket nagyon jól dokumentálva, részletesen publikáltuk, először blogokon, majd más felületeken, végül konferenciákon.” – meséli Péter. Ez azért volt jó számukra, mert rengeteg embernek hasznos volt, másrészt, pedig amikor az ismert óriás cégeknek szakértői munkára volt szükségük őket keresték meg.

Figyelj a visszajelzésekre!

Figyelj oda arra, hogy mit mondanak a vásárlóid, és használd fel az észrevételeiket, hogy fejlődj, és egyre jobbá és jobbá tedd a vállalkozásodat! Csillag Péter szerint az is nélkülözhetetlen, hogy flexibilis legyél. Legyen egód, de azért ne növeszd túl nagyra! „Akinek nincs egója az nem lesz jó vállalkozó, mert nem akar kitűnni a többiek közül.” ¬– magyarázza a szakember és hozzáteszi, hogy a jó vállalkozó becsvágyó, gazdag és sikeres akar lenni. Nemcsak hogy jobb világot akar, de ő akarja jobbá tenni. Viszont a túl sok egó sem jó, mert ha a szakmai érveket háttérbe szorítja, csak hogy az ő akarata érvényesüljön, akkor az egész innovatív közeget tönkreteheti, így nem fog tudni csapatot építeni, nem fog tudni kialakulni körülötte egy szakértői bázis. Végső soron el fog bukni! „Az egó másik nagy veszélye, hogy könnyen beleszeret a saját ötletébe, akkor is, ha a kutyát sem érdekli rajta kívül. Sok ilyen emberrel találkoztam, aki meg van sértődve a világra, hogy az nem olyan, mint amilyennek ő szeretné.” – világít rá egy másik lényeges szempontra Péter.

Építs kapcsolatokat!

Ismerkedj meg más vállalkozókkal és szakértőkkel, akik tanácsokkal és új ötletekkel láthatnak el és akikhez kapcsolódni tudsz.

Tanulj és fejlődj!

Maradj kíváncsi, és tanulj folyamatosan új dolgokat, hogy lépést tudj tartani a változással a világban és az iparágadban. Dr. Kádas Péter felhívja arra a figyelmet, hogy a vállalkozás több szakmának a metszéspontja: cégvezetés, marketing, üzleti tervezés, sales, tárgyalástechnika stb. „Nagyon sok olyan dolog van, amit tudni kell és ’életveszély’, ha nem tudod!” – vallja. Ha fiatal vagy és kezdő, menj el külföldre tanulni, vagy egy profi mellé dolgozni, hogy megtanuld az alapokat! Csillag Péter is azt tanácsolja, hogy keress mentorokat és tanulj folyamatosan! Mindenki, akinek fejlődik a cége, és új dolgokat próbál ki, egy csomó problémába fog ütközni, ez elkerülhetetlen. A mentor szerinte elsődlegesen abban tud segíteni, hogy egy-egy ilyen problémát segít megoldani. „Nekünk nem volt mentorunk anno. Ha lett volna, akkor harmadannyi idő alatt jutottunk volna oda, ahova eljutottunk. Egy mentor nagyon sok időt és energiát tud megspórolni!” – magyarázza. Az is a fejlődés része, hogy megnézd kik a potenciális versenytársaid, és kielemzed őket, mit csinálnak jól, mit kevésbé és tanulsz tőlük. Csillag Péter arra is biztat, hogy kezdd el használni a mesterséges intelligenciát! Úgy véli, hogy a következő pár évben a legnagyobb jövője az alkalmazott MI megoldásoknak lesz és azon kell elgondolkodnod, hogy hogyan tudod ’apró pénzre váltani’, hogyan tudsz hatékonyságot növelni vele, mi az a munkafolyamat, amit leggyorsabban ki tudsz vele váltani. Ez lehet költségoldal, de lehet egy új szolgáltatás is, vagy mind a kettő. A lényeg az, hogy valamit máshogy kell csinálnod, mint a többiek!

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz! 

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk