A több lábon állás nem csupán biztosabbá teszi a megélhetést, hanem ezzel együtt – akár egymástól teljesen eltérő területeken – folyamatos gondolkodásra, ötletelésre is csábítja a vállalkozókat. A fejlődés igénye a legpozitívabb értelemben jár kéz a kézben a nyughatatlansággal, és ez az útkeresés sokszor egészen váratlan, új lehetőségeket hoz az üzletben. A lehetőségek kiaknázása pedig sok esetben minimális anyagi ráfordítással megoldható.
Jó példa erre Balog Gábor, aki 2017-ig a bankszektort erősítette, legutoljára a BNP Paribas kommunikációs és marketing menedzsereként. „Nem akartam többet a multiban dolgozni, így párhuzamosan a marketing menedzseri állásommal elindítottam azt, hogy hová fogok kilépni, amikor lejár a szerződésem. Sok mindent kipróbáltam, például elég komolyan foglalkoztam sörkóstolással és sörfőzéssel, de emellett volt más is. Három szekeret toltam: a bank marketinges szekerét, a sörfőzős, sörkóstolós szekeret és toltam a KKV-knak szóló digitális marketing tréninget. A Google Ground-on oktattam, így talált meg a Google tendere, amelyre olyan szakembereket hívtak meg, akik digitális marketing-oktatással foglalkoztak. Megnyertem a tendert, de már vállalkozóként kerültem be a programba.”
A Google Magyarország a társadalmi szerepvállalás jegyében indította el 2017-ben a Digital Workshop programot a hazai kis- és középvállalkozások digitális felzárkóztatásának támogatására. „Az induláskor Digital Workshopnak hívták, utána lett Grow with Google program. Amikor regionális oktatásszervezőként elkezdtem foglalkozni a Google programokkal, akkor a „sört letettem”, mert ez a feladat teljes embert kívánt. 2022. év végéig folyamatosan dolgoztunk, de 2023-ra nem maradt marketing keret a folytatásra, így ez a tevékenység megszűnt. Az utolsó néhány évben, amikor benne voltunk a Startup-ok oktatásában, nekem is volt egy próbálkozásom, de zsákutcába futottunk vele. Persze egyéb ötletek is voltak, így indult el akkoriban egy digitális kártyajáték tervezése.”
Legyen kártya!
Az OfficeNix fejlesztő és stratégiai kártyajáték mai felépítése és küldetése jócskán eltér a kezdetekben tervezett megoldástól. Eleinte egy digitális kártyajátékot szerettek volna elindítani, amelyhez keresték a témákat. Összefűzték a narratívákat: legyen benne NFT, blokkláncon fusson. Olyasmi kártyajátékban gondolkodtak, mint a Hearthstone, és mindezt zenei környezettel képzelték el. Aztán a tervezés során kikopott mögüle a blokklánc és NFT, és lassan átterelődött a játéktér a multik világába. „2023-ban már minden figyelmem csak erre irányult. Kérdés volt, hogy mobil játék legyen vagy inkább böngésző alapú. Mindkettőre volt fejlesztőnk, de mindkettő elég drága lett volna ahhoz, hogy csak úgy beleugorjunk, és lefejlesszünk egy kártyajátékot anélkül, hogy teszteltük volna, visszaigazolták volna a piacról, hogy erre szükség van. Eleve úgy találtuk ki és úgy teszteltük, hogy fénymásoló papírra kinyomtattuk a neveket meg az értékeket, és azzal játszottuk le, hogy egyáltalán működik-e a kártyajáték. A Brancs közösségi piacteret használtuk, ahol felületet biztosítanak a vevők – és általuk egy biztos alaptőke – toborzására, így a megvalósításra váró ötletek és a fogyasztói igények egymásra találhatnak. Arra gondoltunk, úgy tesztelhetjük a kártyát, ha elindítunk a Brancs oldalán egy közösségi finanszírozást, és meglátjuk, hogy tényleg vevő-e erre a játékra a célcsoportunk. A célcsoportunk a kiégett multis, aki éppen lila köddel jön ki a megbeszélésről, mert már megint lehúzták a marketing büdzséjét, elvették az emberét, nem kapott IT kapacitást, és még sorolhatnám.
Teszt, mérés, javítás – avagy a vargabetű
Bemutattuk a kártyajátékot fizikailag. Megkaphatják a Brancsban vásárló vevők, és tudnak akár 15 percet stresszmentesen játszani egy nehéz munkanap után, levezetésként. Az volt a célközönségünk visszajelzése, hogy se idejük, se partnerük nincs, és egyébként nem is akarnak 15 percet kártyázásra eltolni. Abszolút sikertelen lett a Brancs kampány, viszont sok olyan visszajelzés jött, hogy amire adtuk a kártyát, arra nem használták, de tréningre, aktivizálásra, csoport-kibeszélésre, szerepjátékokra igen. Tehát teljesen más dolgokra, mint amire szántuk, jellemzően humán felhasználásban, konfliktus feloldására. Trénerek, HR-esek, agilis coachok igazolták vissza, hogy erre a kártya kiválóan működik.”
A célcsoport visszajelzéseire reagálva módosítottak a kártya mondanivalóján, keretrendszerén és szabályrendszerén. Azokat a szituációkat tették gyakorlatiassá, amelyek elméletben nagyon sokszor elhangzanak a multik képzésein. „A multiknál alkalmazott képzések drágák, nincs utánkövetés, és nem is értik akik részt vesznek rajta, hogy az elhangzottakat hogyan kellene használni a mindennapokban. Mi itt látjuk a kártyának a helyét, hogy ezeket az elméleti tudásokat nagyon jól be lehet gyakorolni vele. Akár szerepjátékként, akár együttműködő játékként, akár coachingban is lehet beszélgetni róla. Keretrendszert ad ahhoz, hogy különböző problémákat, konfliktusokat fel lehessen oldani vele. Azért is tudunk közelebb kerülni az új irányhoz, a humán feldolgozáshoz, mert a partnerem, Marjai Viktor személyiségtipológiában tanácsadó, DISC tréner. Adja magát, hogy a kártyák szélén ott vannak a DISC színek is.”
Költséghatékony megoldások, kis utánajárással
„A teszt, mérés, javítás az én online szentháromságom, minden induláskor erre kell támaszkodni. Ha nem teszteltük volna, akkor az ötletre elköltöttünk volna sok tízmillió forintot, miközben azoknak, akiknek szántuk, nem lett volna megoldás. Tesztelni kell, és ehhez képest javítani és változtatni. Fontos, hogy a vállalkozás rugalmasan tudjon reagálni. Elfogadónak kell lenni, elgondolkodni a reakciókon vagy akár a kritikákon. Nem szabad megsértődni a kritikára, mert előfordul, hogy van benne olyan igazság, ami megmentheti a projektet.
Mi úgy vágtunk bele a tesztelésbe, hogy egy nagyon egyszerű weboldalt és egy levelezési fiókot hoztunk létre a MailerLite nevű szoftverből. Minimális pénzből létre lehetett hozni az oldal digitális kommunikációját, a hírlevél- és levelező rendszerét. Fontos kiemelni, hogy ezeket a teszteléseket meg lehet oldani nagyon minimális pénzből, kis utánajárással, kis tanulással. Ez nagyon jól méri azt, hogy hány látogatónk volt, melyik kampányra jöttek, melyik szezonban, hány érdeklődőt tudtunk belőle szerezni. Ezek nagyon fontos mérőpontjai annak, hogy a teszt hogyan sikerül.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk