A Szlovákiában élő, felvidéki magyar vállalkozó Viola Melinda, a VIOLINDA márka tulajdonosa csodaszép, tartós tárgyakat alkot kidobásra ítélt papírhulladékból a fenntarthatóság és a környezettudatosság jegyében. Ő avat be, hogyan lehet a hulladék papírból egy sokszínű vállalkozást építeni.
Melinda 2014-ben ismerkedett meg egy ősi maja papírhajtogatási technikával egy budapesti workshopon. „Szerelem volt első látásra! Úgy éreztem, hogy nekem ez kell, én ezt akarom csinálni!” – meséli a fiatal vállalkozó, aki akkoriban Ausztriában dolgozott, mint ápolónő. Nem tudott offline tanfolyamokon részt venni, így a Youtube-ról finn és svéd nyelvű videókból tanulta tovább a módszert autodidakta módon. Nem zavarta az sem, hogy nem ismeri ezeket a nyelveket, hiszen a látvány volt a lényeg.
„… már az elején brutál jó visszajelzéseket kaptam!”
Amikor elkezdett maga is ezzel a technikával használati tárgyakat, táskákat, pénztárcákat, ékszereket létrehozni a kidobásra szánt papírhulladékból, nagyon sok pozitív visszajelzést kapott, és eldöntötte, hogy Ausztriában részt vesz egy karácsonyi vásáron. „Gondoltam, kipróbálom magam. Már az elején brutál jó visszajelzéseket kaptam! Olyan pozitív dologként sült el, hogy elkezdtem hinni abban, hogy ennek a kreatív újrahasznosításnak lehet számomra jövője!” – emlékezett vissza a kezdetekre. Az eredeti végzettsége varrónő volt, de hamar rájött, hogy nem szeretne a négy fal között dolgozni. Emiatt költözött Németországba, majd Ausztriába, ahol bébiszitterként dolgozott, és közben időnként esküvői meghívókat is tervezett. Amikor 2017-ben megszületett a kislánya, és otthon maradt vele, eljött a megfelelő idő számára, hogy vállalkozást építsen a hobbijából. A kisbabája mellől éjjel 2-3-ig gyártotta a termékeit és tagja lett a Szlovákiai Magyar Fiatal Vállalkozók Szövetségének is. Képzéseken és egyre több expon vett részt Szlovákiában és Magyarországon. Gyorsan jöttek számára az elismerések, különdíjak nemcsak az egyedi design miatt, de – a papírhulladék hasznos feldolgozása kapcsán – a környezettudatos szemléletmódjáért is. Ez pedig inspirálta a további munkára.
„Imádok vásárokra, rendezvényekre, expokra járni!”
A VIOLINDA webshopot egy pályázati pénznek köszönhetően tudta elindítani, bár jelenleg nem ezen keresztül, hanem a közösségi média felületeken, illetve közvetlenül jön a legtöbb megrendelése. „Imádok vásárokra, rendezvényekre, expokra járni! Teljesen más, amikor a vásárló élőben látja a termékeimet és nekem is jó, mert el tudom mesélni a tárgyak mögötti történeteket.”- magyarázza a fiatal vállalkozó, aki hozzáteszi, hogy sokszor elmondja azt is a vevőknek, hogy a termék, amit gyárt, az nagyon tartós, időtálló egy speciális technikának köszönhetően. A papírt ugyanis vastag celluxszal laminálja, majd nyolcszorosan félbehajtja. Ha a két elemet egymásba fűzi, akkor 16 réteg laminált papír lesz egymás fölött, és ez adja a termékek szilárdságát. Szívesen megmutatja a vásárlóknak az ő több éves darabját is, egy táskát, ami még mindig nagyon szép és újszerű állapotban van. A tavalyi évben annyit változtatott, hogy már leginkább csak olyan rendezvényeken vesz részt, ahol a célközönségét tudja elérni. Úgy látja, hogy a dizájnvásárokon túl nagy a konkurencia.
„ Az egyik legnagyobb támogatóm a férjem! Nélküle nem lennék itt!”
A vállalkozásának van egy másik specialitása is a környezettudatosságon kívül, mégpedig az, hogy hátrányos helyzetű emberek bevonásával készülnek a termékei. Együtt élnek a férje Down-szindrómás testvérével, így jött az ötlet, hogy miért ne lehetne a hozzá hasonló fogyatékkal élőket úgy segíteni, hogy bevonják a munkafolyamatokba és ezzel hasznos időtöltést és bevételt biztosítanak számukra. „Mondom, miért ne? Ha megmutatom, és megtudják csinálni, akkor én lennék a legboldogabb! És bejött! Nagyon szeretik és alig várják, hogy vigyem az alapanyagokat!” – részletezi Melinda, aki elmondta, hogy a segítőik csak az előkészületekben vesznek részt, az összeállítást, a varrást minden esetben saját maga végzi. Az alapanyagok, a papír beszerzése sem jelent neki gondot, mivel a barátai, ismerősei hordják hozzá a papírhulladékot, olyan sokat, hogy néha vissza is kell utasítania, mert nincs hol tárolnia. „Újságokat, régi könyveket hoznak. Most például egy régi regényt hozott valaki, amit már senki nem olvas, és ami már jól meg van barnulva. Ez például egy patinás termékké tud átalakulni!”- magyarázza.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk