Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2022. október 06.

Hogyan indított divatboltot a szolnoki nyelvtanár?

Azt már mostanra szinte minden kisvállalkozó megtanulta, hogy az online térben ott kell lenni, és a közösségi médiára is érdemes támaszkodni. Na de attól, hogy létrehozunk egy üzleti oldalt a Facebookon, még nem növekszik automatikusan a forgalmunk. Monori Anita Szolnokon vezet egy divatáru üzletet, vásárlóközönségét pedig a Facebookon igyekszik egyben tartani és folyamatosan bővíteni – abszolút eredményesen. Az ő példáján keresztül mutatjuk be, hogy milyen lehet az ideális online kommunikáció egy offline működő üzlet számára, a gyakorlati tanácsokat pedig Lévai Richárd közösségi média szakértő meglátásaival és extra tippjeivel egészítjük ki.  

Monori Anita 17 éve vállalkozó, fő profilja egy szolnoki nyelviskola üzemeltetése. Régi vágya volt azonban, hogy a divattal foglalkozzon, gimnazistaként divattervezőnek készült, de más területre sodorta az élet, angol nyelvtanár lett. 2020 végére azonban eljutott odáig, hogy régi álmát megvalósítva egy divatáru üzlet vezetésében is kipróbálja magát. A L’Unico Fashion 2021 áprilisában nyílt meg Szolnokon.  

„Úgy éreztem, hogy kellene egy olyan üzlet, ahol nem a mindenhol megtalálható cuccok érhetők el, de nem is a divattervezők alkotásai képezik a termékskálát. Valahol a kettő közötti termékválasztékot szeretném biztosítani. A L’Unico is azt jelenti, hogy egyedi – mert az a cél, hogy olyan ruhadarabokat kínáljunk, amik egyediek, stílusosak, de megfizethetőek. Az is szempont volt, hogy minden megtalálható legyen az üzletben, komplett szetteket lehessen összeállítani ruhadarabokból, övekből, táskákból, ékszerekből, cipőkből” – összegzi Anita, milyen elképzelésekkel látott neki az üzlet kialakításához.  

Ahogy Anita meséli, ez a törekvés abszolút pozitív fogadtatásra talált, mert a vevők többsége igényli is, hogy tippeket kapjon, milyen öv vagy táska passzolna a kiválasztott ruhadarabhoz, milyen lenne a leginkább hozzá illő szett. Hogy valóban megfelelő tanácsokkal láthassa el a vásárlókat, Anita még egy stylist tanfolyamot is elvégzett, és igyekszik folyamatosan képezni magát. A vevők pedig hálásak ezekért az extrákért, sok pozitív visszajelzés érkezik tőlük, hogy úgy érzik, a L’Unicoban jobban odafigyelnek rájuk, mint más üzletekben, ezért szívesen visszajárnak.  

A L’Unico Fashion azonban nemcsak az egyedi választék és az extra odafigyelés miatt különleges: a közösségi médiában kezdetektől fogva aktívak, és akár mások számára is követendő példa lehet az, ahogy a vevőikkel a közösségi felületeken kommunikálnak. Pedig ahogy Anita mondja, nem foglalkoztatnak profi szakembert, saját maga kezeli felületeket és készíti elő a tartalmakat: „Nem volt és nincs most sem külön segítségünk ehhez a feladathoz, de elvégeztem egy-két online tanfolyamot, sok cikket elolvastam, még több videót megnéztem, hogy felkészítsem magam. Sosem lehet eleget tudni, mindig az az érzésem, hogy még nem tanultam eleget. De a vállalkozóknál ez a megfelelő hozzáállás szerintem, ha mindig a jobbra törekszünk.” 

A L’Unico Fashion egy üzleti Facebook oldalt, egy zárt Facebook csoportot és egy Instagram oldalt tart fenn. Webshop egyelőre még nincs, Anita szerint ez lesz majd a következő lépés. A vevők leginkább a 30+-os korosztályból kerülnek ki, de ez fokozatosan szélesedik, egyre több a fiatal vásárló – gyakran előfordul, hogy egy anyuka a lányával együtt érkezik az üzletbe, és később a leányzó egyedül is visszatér. Már csak ezért is érzi Anita, hogy az Instagram oldalra is több figyelmet kell fordítania, mert tudja, hogy az a fiatalok terepe. A Facebook csoportot azért hozta létre már a nyitás előtt több héttel, mert úgy vélte, egy közösség mindig rendkívüli erőt jelent. Ráadásul a Facebook más elérést biztosít a csoportok tagjai számára, a tagok külön értesítést kapnak az új bejegyzésekről, ami megkönnyíti a kommunikációt. A csoporton belül pedig lehet még inkább személyes a tartalom, amit Anita meglátása szerint a vevők kedvelnek.  

„A személyes Facebook profilomon szinte soha nem posztoltam, itt viszont akár naponta teszek ki új tartalmakat, gyakran olyan fotókat, videókat, amin én magam is szerepelek. Tudom, hogy szakértők is azt mondják, jót tesz a személyesség, előfordulhat, hogy hozzám kezd el kötődni valaki, majd rajtam keresztül a termékhez. Néha még mindig van bennem némi félsz, hogy nem lesz-e ez túl sok” – vallja be Anita.  

„Nincs mitől tartania Anitának, nagyon ügyesen menedzseli az oldalakat” – állapítja meg Lévai Richárd, közösségi média szakértő, a Liftup alapítója. – „Kommunikációs szempontból teljesen rendben van L’Unico social media jelenléte, változatosak a posztok, sok képpel, videóval találkozunk, még élő bejelentkezés is előfordul. Anita remekül prezentálja a termékeit, az egyetlen probléma, amit látok, hogy innen az online térből nehezebb lehet átterelni az érdeklődőket az offline üzletbe. Ha lenne egy webshop, az sokat segítene – már csak azért is, mert nem biztos, hogy csak Szolnok környékiekhez jut el egy-egy poszt, belőlük is lehetne vásárló.”  

Ricsi azt javasolja, hogy legyen egyértelmű a termékeket bemutató posztoknál, hogy hol elérhetők, kapcsolódjon hozzájuk valamilyen „call to action”-jellegű mondat, amiben benne van, hogy pontosan hol lehet megvásárolni a ruhadarabokat. Ha az oldal leírásában Anita feltüntet néhány gyakran ismételt kérdésre adott választ, akár azt is, hogy aki nem szolnoki, hogyan vásárolhat, az is elősegítheti a potenciális vevők tájékoztatását. De jó megoldás az is, ha a fotókat eleve egy olyan fal előtt készítik, amin szerepel az üzlet logója, címe. 

„A webshop valóban lehet egy következő lépés, de az sok plusz energiát igényel. El lehet kezdeni kicsiben, csak néhány kiválasztott termékkel, az alapján fel lehet mérni, hogy érdemes-e folytatni, még több energiát ráfordítani” – teszi hozzá a szakértő.  

Anita is tudja, hogy a webshop jelenti a következő lépcsőfokot, egyelőre még a Facebookon megteremtett közösség építésére, a velük való kommunikációra koncentrál. Most 2200 tagja van a csoportnak, pedig még csak alig egy éve nyitott az üzlet – igaz, a Facebook csoportot már három hónappal nyitás előtt elkezdte megszervezni Anita. Érezte, hogy ennek fontos szerepe lesz, bár akkor talán még nem gondolta, hogy ekkora: „A facebookos jelenlét nagyon sokat ad hozzá ahhoz, hogy folyamatosan legyen forgalmunk. Gyakran előfordul, hogy a csoportban kérik, hogy ezt vagy azt a ruhát tegyem félre, amit épp megláttak egy-egy posztban. Ezért hirdetésre még nem sokat költöttünk, minimális volt eddig a fizetett poszt, inkább a rendszeres, organikus tartalmakra építünk. Legalább kétnaponta teszek ki új posztot, jellemzően fotókkal, néha videókat is, de volt már élő bejelentkezésünk is, és a nagyobb akciókhoz külön eseményoldalt hoztam létre.”  

Ricsi szerint a Facebookon hirdetésben lehet még potenciál, mert lehet targetálni, pontosan egy adott célcsoportra célozni – például be lehet állítani, hogy az üzlet 10 km-es sugarú körzetében, csak nők lássák a hirdetéseket. Ez máris kiszűri azokat, akik messze laknak Szolnoktól, ezért nem valószínű, hogy ellátogatnának az üzletbe.  

„Ami viszont egy valóban megfontolandó lépés lehet Anita számára, hogy nyisson más platformok felé. Érdemes több lábon állni a közösségi médiában, nem jó egy platformhoz ragaszkodni. Ha bármilyen probléma lép fel, például letiltják az oldalunkat, vagy korlátozzák a profilunkat, akkor legyen további opcióink. Az instagramos jelenlét ilyen szempontból egy jó irány, de ahogy látom, privát fiók tartozik a L’Unicohoz és nem üzleti – ezt érdemes megváltoztatni, mert az üzleti fiók sokkal több adathoz, statisztikához enged hozzáférést. A videós tartalmak a TikTokon is működőképesek lehetnek. Nem kell megijedni attól, hogy a plusz platformra a tartalomgyártás időt igényel, mert kikerülhet oda is ugyanaz a poszt, mint a már bevált Facebook oldalra, de más közönséget érhet el” – foglalja össze tanácsait Ricsi.  

A közösségi média platformok kezelésére fordított idő azzal is csökkenthető, ha több mindent automatizálunk – teszi még hozzá a szakértő. Például a Messenger üzenetekben is beállítható egy automatikus válasz, az is segíthet abban, hogy egyből az üzletbe tereljük az érdeklődőket. A posztokat elkészíthetjük előre és időzíthetjük őket.  

„Még egy dolog hasznos lehet az vásárlói közönség építése szempontjából: a hírlevél. Ez egy plusz csatorna, ami felhívhatja a figyelmet az újdonságokra. A feliratkozóknak ki lehet küldeni az új kínálatot hírlevélben, tájékoztatni lehet őket az akciókról. A Facebook csoportból össze lehet gyűjteni az induló adatbázist, de az üzletben vásárlóknak is felkínálható a lehetőség, hogy legyenek feliratkozók. A hírlevélrendszer több időt igényel, és fontos a rendszeresség, de szükség esetén akár virtuális asszisztensre is támaszkodhatunk, ha nem fér bele az időnkbe a hírlevél tartalmak megalkotása” – javasolja Ricsi.  

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk