Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2024. május 29.

Hogyan befolyásol egy vállalatot egy hirtelen jött generációváltás?

Manapság nőkre jellemző munkákat is végeznek férfiak, illetve fordítva, bőven találunk olyan hölgyet, akit valamilyen, kifejezetten férfiakra szabott szakmával azonosítanak. De vajon mennyire lehet nehéz egy olyan szakmában tevékenykedni és megállni a helyünket, melyet a másik nem tagjai képviselnek nagy általánosságban? Cikkünkben Görcs Annamáriával készítettünk interjút, aki a GIMEX-Hidraulika Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ügyvezetője és társtulajdonosa, és aki bebizonyította, egy második generációs gépipari vállalatot igenis irányíthat egy nő. Ráadásul sikeresen.

A GIMEX-Hidraulika Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. teljes mértékben magyar tulajdonú cég, mely gépipari elemek és rendszerek értékesítésével foglalkozik, mindemellett köthető hozzá szervizszolgáltatás és szaktanácsadói feladatok is. A győri vállalkozás igen hosszú és szép múltra tekint vissza, hiszen 1993-ban alapította Görcs Imre, Annamária édesapja.

A GIMEX alapítása és a következő generáció kialakulása

Görcs Imre negyvennégy évesen lett vállalkozó, nemsokkal a rendszerváltás időszaka után, előtte pedig a győri Rába Magyar Vagon-és Gépgyár gépimport osztályán dolgozott. Kiválóan beszélte az idegen nyelveket, így nagyon jól tudott németül és angolul is, ráadásul erős kapcsolati tőkével is rendelkezett. Görcs Imre ezt a tudását használta fel a cégalapításkor. „Akkori lakásunk nappalijában hidraulikus elemek külkereskedelmével indult a Gimex. A ’90-es évek elején nem volt még kialakult a gyakorlat rá, hogyan kell egy vállalkozást tudatosan felépíteni, így édesapám a megérzései alapján hozott üzleti döntéseket. Nyugati mintára választott cégnevet, megtervezte a logót, prospektusokat gyártott, direktmarketing eszközöket alkalmazott. Nem állt szándékában nagy céget létrehozni, csak mindig élt a lehetőségekkel.” – meséli Annamária a Gimex cégalapításának kezdeti folyamatait. Elmondása alapján édesapja mindig egyről a kettőre, lépésről-lépésre építkezett, szorgalmas befektetett munkája pedig az évek során idővel megtérült. Olyannyira, hogy az alapítás óta rengeteg sikert könyvelhet el magának a családi vállalkozás, hiszen a cég ma 25 fős, éves forgalmuk pedig nettó 1,8 milliárdos. A Gimex tevékenységi köre jelenleg gépipari elemek B2B értékesítését, valamint a hozzá kapcsolódó szervizszolgáltatást öleli fel.

Az alapító halála azonban sajnálatosan változást okozott a cég vezetésében, de Annamária, édesapjának felhalmozott tudását és tapasztalatait máig hasznosítja a cég életében. A jelenlegi ügyvezető gyerekkora óta tisztában volt a Gimex kultúrájával és értékeivel, hiszen édesapja által a vállalat szerves része volt Annamária életének. Ebben a környezetben nőtt fel és tizenkilenc éve ő is a vállalatnál dolgozik.

Fontosnak tartja, hogy édesapja felelősségteljes ember lévén mindig is nagyon vigyázott az embereire és a csapatára és a társas kapcsolatok nagyon is jelentősek voltak számára, szívügyének tekintette őket. A sikeres üzletasszony úgy véli, szülei megfelelő alapokat szolgáltattak számára, hiszen olyan vezetői szemléletet alakítottak ki benne, melyben a célorientáltság mellett az érzelmi intelligencia is ugyanúgy helyet kap. Annamária fontosnak tartja a saját cége életében, hogy az ember olykor tudjon tárgyilagos és határozott is lenni, de egyben a munkavégzéshez megfelelő környezetet és támogatást is nyújtson munkatársai számára. „Szükség esetén tudjak „hadvezérként” döntéseket hozni, ugyanakkor mentorként is működni.” – mondja.

A cégalapító és lánya tanulási módszerei különböznek egymástól, hiszen a köztük lévő generációs különbségek révén másképp szerezték meg a vállalkozáshoz szükséges tudást és kompetenciákat – bár ez egyáltalán nem állt sosem annak útjában, hogy a Gimex 30 éve töretlenül haladjon előre az iparágban. Míg Görcs Imre kényszervállalkozóként, önszorgalomból, saját tanulási módszerek útján, önképzéssel – egyfajta autodidakta módon tanult bele szerepébe, lányának már lehetősége volt, hogy tudatosan és célirányosan döntsön az üzleti kommunikáció szak mellett. Tanulmányai során eszközöket, megoldásokat kapott a későbbi kihívásokra.

Nőként sokkal másabb megélni egy férfiasnak számító szakmát, de nem lehetetlen

Annamária rendkívül rugalmasan kezelte mindig is a férfi-női szakmai kérdéseket, azt vallja, hogy a maszkulin és a feminin energiák nemtől függetlenül – egyszerre szükségesek egy cég vezetéséhez. Alapvetően humán beállítottságú szakember, aki nem műszaki területen végzett, ugyanakkor ennek tudatában kezdett el marketingesként dolgozni a Gimexnél, miután lediplomázott. Adott elég időt önmagának ahhoz, hogy belerázódjon a dolgokba, és nem várta el magától, hogy úgy értsen a hidraulikához, mint egy mérnök. Ám azt mondja, ennyire mélyrehatóan nem is kell foglalkoznia a témával, hiszen neki nem ez a feladata, és szerencsére számos megfelelő szakemberrel van körülvéve, akik hivatásuknál és beállítottságuknál fogva kiválóak a szakmában. „Szeretném hinni, hogy egy nap nem lesz jelentősége, hogy női vagy férfi vezetője van-e egy cégnek.” – mondja.

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz! 

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk