Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2024. május 14.

Ha növekedni akarsz, napi szinten figyelj a visszajelzésekre!

Korábbi cikkünkben két tapasztalt üzletemberrel vettük sorba, hogy egy ötletből milyen lépéseken keresztül vezet az út egy jól működő vállalkozásig. Most ezeket a lépéseket vizsgáljuk meg közelebbről – három részben -, hogy még több értékes tudást és személyes tapasztalatot tudj hasznosítani a vállalkozásodban. 

A témában segítségünkre lesz Dr. Kozma Andrea jogász, aki korábban a CEU InnovationsLab igazgatójaként valamint több médiacég jogi igazgatójaként dolgozott, jelenleg a STRT inkubációs programját, a Launchpadet vezeti, valamint Gosztola Beatrix szociológus, a Growth Masters társalapítója, a Growth Magazin főszerkesztője, aki növekedésfejlesztési specialistaként segít startupoknak.

„Az ügyfélszolgálat egy aranybánya!”

Dr. Kozma Andrea szerint a vállalkozóknak folyamatos dialógusban kell lenniük az ügyfeleikkel és mindazokkal, akik az ő értékteremtő láncában részt vesznek. Ez az, amit szerinte soha nem szabad abbahagyni!  „Figyelni kell folyamatosan, hogy mi történik a piacon, milyen visszajelzéseket kapunk, egyáltalán ott van-e még az a piac, és az a vásárló? Mi az, amit még tehetek érte?” – részletezi a szakember, aki úgy látja, ha ezt bármelyik szinten abbahagyja valaki, akkor kicsúszhat alóla a piac.  Folyamatosan beszélgessünk az ügyfelekkel, a vásárlókkal vagy ha ez nem megoldható, akkor számításba jöhet még az elégedettségi kérdőív is. Nagyon nem mindegy a szakember szerint viszont, hogy hogyan tesszük fel a kérdéseket, nem eldöntendő, hanem kifejtendő kérdésekre van szükség! Pl. mi az, amit szeret, mi az amit nem, mi az, amiben hiányérzete van? Valamilyen módon meg kell találni annak a módját is, hogy kiderüljön, mit tudunk még érte tenni. Fontos, hogy azokat is meg kell kérdezni, akik nem szeretik,  amit csinálunk, mert ezekből is fogunk olyan visszajelzéseket kapni, amik nagyon hasznosak lehetnek. Gosztola Beatrix is úgy látja, hogy minden kritikát és panaszt lehetőségként kell felfogni, esélyt a fejlődésre és a szolgáltatásaink/termékeink javítására. Ahelyett, hogy személyes sértésként fognánk fel a negatív visszajelzéseket, próbáljuk megérteni az ügyfél álláspontját, legyünk empatikusak velük és tanuljunk belőle! „Mindig azt szoktam mondani, hogy az ügyfélszolgálat egy aranybánya, ezért minden Growth Meetingre be szoktam hívni egy kollégát, aki az ügyfelekkel közvetlen kapcsolatban áll. A visszajelzései nagyon értékesek a marketinges csapat, a fejlesztés és a vezetőség számára is!” – magyarázza a szakember, aki hozzáteszi, hogy ha a vállalkozás képes gyorsan és hatékonyan kezelni a panaszokat és a reklamációkat, az pozitívan befolyásolhatja az ügyfélélményt és hozzájárulhat a vállalat hosszú távú sikeréhez is.

Skálázz és növekedj!

Dr. Kozma Andrea úgy véli azok már a jó pillanatok egy vállalkozás életében, amikor már a skálázás a probléma. Skálázni ugyanis csak akkor tudunk, amikor már stabilan van jövedelmünk és szeretnénk több ügyfelet kiszolgálni, amikor a bevételből már nem tudjuk a növekedést megoldani és el kell kezdeni külső finanszírozáson is gondolkozni.  Az organikus növekedés azért nem elég ilyen esetben, mert lassú és nem megoldás, amikor rátalálunk egy nagy piaci igényre, amire szeretnék azonnal lecsapni.  „Ha arra szeretnék pénzt kérni, hogy jobbá tegyem a terméket, mert nem tudom eladni, az még nem skálázódás! Amikor már ott dörömbölnek az ajtómon a potenciális vásárlók, de nem tudom őket kiszolgálni, mert például nincs elég emberem, mert már így is 24 órát dolgozunk mindannyian, na akkor beszélünk róla!”- érzékelteti a szakember. A vezetőknek úgy kell gondolkodniuk, mint egy befektetőnek, azaz minden területet külön-külön is figyelemmel kell kísérniük, és készen kell állniuk a piaci változások gyors kezelésére. „Egy új vállalkozás jó esetben nem csak arra törekszik, hogy azonnal sikeres legyen, hanem arra is, hogy hosszú távon egyre jobban teljesítsen. „ – magyarázza Gosztola Beatrix. A cél az, hogy a cég ne csak új ügyfeleket szerezzen, hanem a meglévőket is megtartsa, mivel ez gazdaságosabb. A “növekedési motor” három fő pilléren áll a szakember szerint: Az első az ügyfelek elégedettségén, hogy többször is tőlünk vásároljanak és ajánljanak minket másoknak. A második az új vásárlók folyamatos szerzésén, a harmadik pedig a hatékony marketingen és értékesítésen, hogy minél több látogatóból legyen vásárló. „Ehhez fontos, hogy adatok alapján hozzunk döntéseket, automatizáljuk a folyamatokat, pontosan ismerjük a célközönségünket, és rendszeresen felülvizsgáljuk, hogyan teljesítünk.” – véli a szakember. Ez a megközelítés segít abban, hogy a cégünk ne csak most legyen sikeres, hanem folyamatosan növekedjen és hosszú távon is megállja a helyét a piacon.

Építs kapcsolatokat!

A vállalkozásoknak általában nagyon kompetitív magatartássalkell a piacon fellépniük, és folyamatosan figyelniük kell, hogy mit csinálnak a versenytársak. Ezzel szemben a startup építés Andrea szerint más, mert ott erős kollaborációs mindsettel kell működni, legalábbis a korai fázisban. A legtöbb startup alapítónak nagyon limitáltak a forrásai, és abból kell kihozniuk egy új terméket egy olyan piacon, ahol nem ismeri őket senki, ezért borzasztóan fontos számukra a networking és a kollaborációs képesség. „Nagyon sokat tudnak segíteni azok az emberek – alapítótársak, mentorok, stb. – akiket magunk mellé tudunk állítani, akik így az erőforrásainkká tudnak válni. Megoszthatják velünk a kapcsolatrendszerüket, kinyitogathatnak ’ajtókat’, segíthetnek a tapasztalataikkal abban, hogy olyan módon módosítsuk az eredeti ötletünket , stratégiai elképzelésünket, hogy még sikeresebbek legyünk.” – magyarázza Andrea, aki szerint egy startup alapítónak rengeteget kell járnia különböző meet-upokra, networking eventek-re, és minden lehetséges szituációban beszélnie kell arról, hogy mit épít. ( Ilyen meetupokat találhatunk például a https://www.startuphungary.io/eventshttps://tokeportal.com/startup-naptar/,  https://fintech.hu/?s=meetuphttps://forbes.hu/esemenyek/ oldalakon.) „Volt, akinek az egyik legjobb tapasztalata az volt az inkubációs programunkban, hogy egy nagyon segítőkész közegbe került, holott ő abban nőtt föl, hogy igazából nem akarja senki őt segíteni a szakmáján belül. Itt viszont alapvetően egymástól is nagyon sokat tudnak tanulni az emberek, nem csak a mentoroktól. Nyíltabban beszélnek arról, hogy mit csinálnak, és minél nyíltabbak, annál jobban tudnak egymásnak is segíteni.” – tette hozzá Andrea, aki azt ajánlja, hogy a korai fázisban mindenkivel beszélgessünk arról, hogy mit csinálunk és persze hallgassuk meg a másikat is! Figyelni kell a reakciókat, a feedback-eket, amit a történetünk kivált a többiekből és ezekből kell építkeznünk. Ennek szinte napi feladatnak kell lennie a szakember szerint, aki megjegyezte, hogy nyilván ez egyfajta extrovertáltságot kíván meg az emberektől, de fejleszthető ez a hozzáállás. Mindenképpen nyitottság kell, hogy meghalljuk honnan jön a másik, mit csinál, ugyanúgy nyitottság a saját részünkről, és az is hogy ne aggódjunk attól, hogy ellopják az ötletünket. (Ami ellen a legjobb ellenszer Andrea szerint, ha mindenki más előtt jól megvalósítjuk!)  

„A kapcsolatépítés teljesen átalakult a digitális eszközök révén, és ezt személyesen is megtapasztaltam!” – meséli Beatrix  – „Egy kísérlet során a LinkedIn-en keresztül megpróbáltam kapcsolatba lépni Elon Musk-kal, aki az egyik legnehezebben elérhető személyiség a technológiai világban. A posztom közzététele után mégis mindössze öt perc múlvakaptam egy üzenetet valakitől, aki egy konferencia miatt közvetlen kapcsolatban állt Elon Musk édesanyjával és meg is volt a telefonszáma.” Ez az eset is illusztrálja, hogy szinte bárkihez eljuthatunk, ha kellően kitartóak vagyunk. A szakember arra biztat, hogy ne habozzunk embereket bejelölni, rájuk írni, megkeresni, de minden esetben tartsuk tiszteletben az idejüket! Minden kapcsolatfelvételnek emiatt világos céllal kell rendelkeznie, legyen ez egy lehetséges üzleti együttműködés, szakmai tanácskérés vagy közös érdeklődési területen való eszmecsere. Fontos az is, hogy ne adjuk fel az első visszautasítás vagy válasz hiányában! Sok elfoglalt szakember naponta rengeteg megkeresést kap, és előfordulhat, hogy csak a kitartó, többszöri próbálkozásra kezdik el komolyan venni a kapcsolat felvételi kísérletet.

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz! 

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk