Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2024. augusztus 16.

Gyerek vagy üzlet: a hiba bizony az élet része

Ideje átértékelnünk a tévedéseinket, és vállalkozóként is sokat tanulhatunk a gyereknevelésben elkövetett ballépéseinkből. A gyereknevelés tapasztalatai és az üzleti működés gyakorlata között szorosabb összefüggés van, mint gondolnánk – véli Nagy György, a Sigma Technology Magyarország country managere, a HR Fest FxckUp Night Szülőknek sorozat korábbi előadója. Az üzletember egykori előadásából kiderül: az idealisztikusan megkezdett, majd időnként hibákat is felsorakoztató folyamat teljesen normális dolog, amelyből sok tanulságot is levonhatunk, ha kicsit megengedőbbek vagyunk magunkkal. 

Ahogy a legtöbb kezdő vállalkozó az üzletbe, úgy az új szülők a gyerekvállalásba is úgy vágnak bele, hogy mindenféle elképzeléseik és elveik vannak, megtervezik, hogy ideálisan hogyan kellene működnie az egésznek. Aztán persze ez a valóságban nem így történik végül – mondta el Nagy György, a Sigma Technology Magyarország country managere, a HR Fest által szervezett FxckUp Night Szülőknek sorozat egyik fellépője.

„Az ember hajlamos elrontani dolgokat, olyan hibákat követ el, amelyeket korábban maga is előre látott. Úgy tűnik, a siker érdekében törvényszerűen el kell rontanunk egy-két dolgot.”

Nagy György saját példát is említett: fiatal szülőként szerette volna elkerülni otthon a káromkodásokat.

„Egykori bölcsészhallgatóként a kommunikációról megtanultam, hogy amit kimondunk, az hatással van a világra. Nemcsak cselekedetekkel lehet változást elérni, hanem szavakkal is. Gondoltam, hogy én ezt majd alkalmazom szülőként is, és próbálom elkerülni a káromkodásokat, hátha a világ (de legalább a családi fészek) jobb hely lesz ettől. Ez aztán különféle abszurd helyzeteket eredményezett. Amikor elkezdtek internetezni a gyerekek, próbáltam az internetes forgalomból kiszűrni számukra a csúnya szavakat. Sok wifi routerben meg lehet azt csinálni, hogy a beállításokban megadja az ember azokat a szavakat, amelyeket nem akar viszontlátni a letöltött oldalakon, de ez magyarul és angolul is embert próbáló feladatnak bizonyult. Arról nem is beszélve, hogy az égvilágon semmi értelme. Sokkal előrébb járnak már a weboldalkészítők, számos módszer van arra, hogy ezeket a router szintű szűréseket megkerüljék. Úgyhogy ezt a harcot feladtam… Sokkal hatékonyabb elmagyarázni a gyerekeknek, hogy nem szép dolog ugyan, de a káromkodás igenis az élet része.”

Ne legyünk olyan szigorúak magunkkal!

A tanulság Nagy György szerint az, hogy be kell látnunk: a hiba, a tévedés, a tévút, a kudarc része a szülővé válásnak és az üzletnek, sőt, minden bizonnyal az életnek is.

„Nem úgy kell nekimenni a feladatoknak, hogy biztosan nem fogjuk elrontani. Inkább úgy, hogy bizony valószínűleg elrontunk majd ezt-azt, de legtöbbször nem történik semmi azon túl, hogy gyarapodtunk egy tapasztalattal, és legközelebb jobban csináljuk.”

Vagyis a hiba bizony a folyamat elkerülhetetlen része, legyen szó akár üzletről, akár gyereknevelésről. Nagy György szerint a hibának „rossz a sajtója”, a tévedést démonizáljuk, a rossz üzleti döntést gyakran felnagyítjuk, a sikereknek pedig talán nem örülünk annyira. Miközben az első üzleti döntésünk, az első cégalapításunk, az első kinevezésünk nem biztos, hogy hosszú távon is jó döntésnek bizonyul, de kihagyhatatlan része a tanulási folyamatnak.

Felfedezhető párhuzamok

A szakember úgy véli, tévedés azt hinni, hogy a beosztottjaink majd mindig együttműködőek lesznek, vagy hogy a gyerekek természetüknél fogva úgyis engedetlenek. Sokszor előfordul ugyanis, hogy a kollégák nem érzik sajátjuknak a vállalati stratégiát, és a gyerekek sem feltétlenül valamiféle velük született dacból mondanak ellent. Sokszor inkább arról van szó, hogy velünk van a baj: egyszerűen nem fejeztük ki elég érthetően magunkat, nem adtunk időt a kérdésekre vagy nem mutattunk elégszer jó példát.

A gyerekek, különösen pedig a kamaszok sokszor nem úgy viselkednek, ahogy azt elvárjuk. De az üzlet, sőt az élet is gyakran ugyanúgy az ellenkezőjét produkálja annak, ami elterveztünk. A jó válasz mindkét helyzetre hasonló: az odafigyelés, a türelem, az empátia, a hosszú távú gondolkodás és az értékalapú cselekvés nemcsak a családi konfliktusokat oldja, de a sokszor jóval barátságtalanabb üzleti világban is hasznunkra válik.

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz! 

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk