A családi vállalkozások fenntartható sikerének alapját az alakulás strukturált módja, a családtagok érzékenysége és kompromisszumképessége, a közösen megalkotott jövőkép és a tisztázott szerepkörök megtartása jelenti, ami a családi alkotmányban ölt testet. Ugyanakkor az e pontig való eljutás egy komoly munkát kíván, amiben kiemelkedő szerepe lehet a családi koordinátornak. Izgalmas és teremtő folyamatról van szó, amibe Boross Dávid, az Oázis Kertészet ügyvezetője, illetve Kürti Tamás, a KÜRT Akadémia intézményvezetője avatott be bennünket a személyes történeteiken keresztül.
Magyarországon több mint kettőszázezer családi vállalkozás működik, ám viszonylag keveset tudunk a vállalkozások ezen típusairól, pedig a cégek egy különleges típusáról van szó, hiszen a család-vállalkozás-tulajdon egyenként is bonyolult területeinek egyensúlyát megőrizni és ezeket optimálisan összehangolni valóságos művészet. A családi vállalkozások története hosszú évszázadokra tekint vissza és míg ennek jelentős részében az utódlás kérdése volt az elsődleges, az elmúlt évtizedekben sokkal inkább a hosszú távú fenntarthatóság mibenléte, a jelenről, a jövőről való gondolkodás és cselekvés került a fókuszba. A család, mint érzelmi közösség önmagában is egy bonyolult képződmény, így a „family business” még nagyobb odafigyelést, őszinteséget és gondoskodást, valamint együttműködést igényel. „Azok a családi vállalkozások tudnak egyensúlyban maradni és megfelelően működni, amelyekben az azokat alkotó családtagok is egyensúlyban vannak, illetve sokat és strukturáltan képesek, illetve hajlandók beszélgetni a tulajdonosi ügyeikről és a vállalati céljaikról” – hívta fel a figyelmünket Kürti Tamás, a KÜRT Akadémia intézményvezetője. Vagyis megfelelő módon kezelik a család, a vállalkozás és a tulajdon területein megjelenő kihívásokat.
„Édesapám szívesen látna bennünket is a cégben”
A napjainkra országos lefedettséggel bíró klasszikus családi vállalkozásként induló Oázis Kertészet a nyolcvanas évek közepén-végén startolt. „A céget az alapítókra mindig is jellemző nagyfokú elköteleződéssel bíró kertészmérnök édesapám indította el, igaz, akkoriban még nem lehetett szabadon vállalkozni, így először dísznövény-kölcsönzéssel foglalkoztak” – tudtuk meg a négy testvér egyikétől, Boross Dávidtól. Az Oázis ügyvezetője az alapító édesapját egy nagy munkabírású, aktív és ötletekkel teli emberként írta le, aki számára a szintén kertészmérnök édesanyja biztosította a családi hátteret és a „backoffice”-t. Az indulást követő évek nagyon sok munkával, a vállalkozás egyre több területen való megjelenésével és a megtermelt pénz visszaforgatásával teltek. Mindebből még nem következik, hogy a korábbi egyszemélyes biznisznek mindenképpen családi vállalkozássá kellett kinőnie magát, ám a körülmények és a szándékok szerencsés együttállása mégis ide vezetett. A cégeket alapvetően is meghatározó növekedési vágy vagy -kényszer a családi vállalkozások esetében hatványozottan van jelen, hiszen önmagában a család létszámának bővülése is a növekedés kényszerét hozza magával. Ám hamar kiderült az is – ahogy Boross Dávid fogalmazott – hogy „édesapám szívesen látna bennünket is a cégben”.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk