Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2024. július 17.

Egy közösségi szerelde, hatalmas közösségépítő hatással

Közhasznú civil szervezetként alakultak 22 évvel ezelőtt, alaptevékenységük pedig az úszásoktatás volt. Napjainkra azonban az alapkoncepciót túlszárnyalva újabb tevékenységi körökkel bővítették szervezetüket, és létrehozták a Repair Cafét, mely fiatalokat és idősek fantáziáját, kreativitását és alkotási vágyát egyaránt megmozgató, ingyenes tudásalapú közösségi szerelde Budapesten. Az ingyenes javítóüzem történetéről Gégény Noémi alapítóval beszélgettünk.

Mennyire jó lenne, ha lenne egy olyan hely, ahova bármilyen, számunkra kedves kisebb tárgyat, személyes emléket vagy használati eszközt bevihetünk megszerelni, ha valamiért elromlik? Jó hírünk van, ugyanis van ilyenre is lehetőségünk, ezzel pedig nem csupán egy civil szervezetet támogathatunk, hanem egy szuper közösség tagjává is válhatunk, számos programban részt vehetünk és kikerülhetjük az egyhangú márkaszervizeket és drága műhelyeket.

Közösségi szerelde holland mintára

A Para-fitt Egyesület értelmi-, halmozottan sérült, autista és fogyatékos gyermekek és fiatalok rehabilitációjával és úszásoktatásával foglalkozó szervezet, mely az igények felmerülésekor folyamatosan bővíti tevékenységi körét. Legnagyobb és legszuperebb kezdeményezésük egy holland mintára épülő modellprogram, melyet immár 5 éve indítottak Repair Café – Precious Plastic néven Budapesten. Az egyesület tavaly egy újabb és nagyobb műhelybe költözhetett, és ekkor kerültek kapcsolatba a Holland Nagykövetség fenntarthatósági részlegével, akik bemutatták nekik, Hollandiában hogy működik bizonyos területeken az újrahasznosítás. „Teljesen más szisztéma alapján épül fel külföldön ez a téma, és úgy gondoltuk, a körforgásos gazdaságot és a fenntarthatóságot érdemes lenne hazánkban is megvalósítani valamilyen formában. A részvételi költségvetés pályázatára a fővárosi önkormányzatnál beadtunk egy ötletet egy közösségi szereldére, mely 700 egyéb ötlet közül bejutott a legjobb 50 közé. Az önkormányzat kiírt egy pályázatot, melyet megnyertünk, így indult a Repair Café története Budapesten.” – kezdi történetüket mesélni Gégény Noémi.

Noémiék a holland mintákat tanulmányozva tájékozódtak és felmérték a piacot, vajon itthon mennyire lenne sikere egy közösségi szereldének. Sok hellyel találkoztak hazánkban, mely hasonló tevékenységet végez, ám mindezek csak időszakos jelleggel. Ők azonban az alkalomszerű összejöveteleket szerették volna tuningolni, és egy rendszeres helyet kialakítani civil szervezetük újabb közösségi programjaként.

Mit szerelhetünk meg, ha betérünk a Repair Caféba?

A 8. kerületi közösségi térben számos javítást eszközölhetünk, hogyha valamilyen berendezésünk bemondja az unalmast. Gégény Noémi elmondta, akkora gépeket tudnak megszerelni az ott dolgozó kollégák, amit kézben be lehet vinni és ami elfér. Szakembereik 90%-ban mindent meg tudnak javítani, legyen szó valamilyen elektronikai szerelésekről, varrásról, asztalos munkákról, kerékpár vagy kerekesszék javításokról, kisebb mechanikus barkácsjavításokról. „A kollégák kétféleképpen dolgoznak nálunk. Van, aki megbízási díjjal tevékenykedik nálunk, de egyre több önkéntes is betér hozzánk, hogy szeretne segíteni a javításokban. Minden szakemberünk ugyanannyiért dolgozik. Két villamos mérnökünk van, egy gépész, egy varrónő, egy asztalos, és itt van a kerékpárokat és mindennemű kereket megszerelni tudó kolléga is, aki egyébként épületszobrász végzettségű” – meséli az alapító, aki azt is elmondta, hogy mindegyik szakemberüknek van saját főállása. A Repair Caféban keresetkiegészítésként, illetve szenvedélyből dolgoznak, mert szeretik csinálni azt, amit. Minden kolléga a saját munkája után megy be a számára kijelölt napokon a szereldébe, de van olyan is, aki a hét minden napján néhány órára benéz, és segíti a kintről betérők eszközeinek megjavítását.

A Repair Café különlegessége, hogy ha valaki bevisz valamilyen elromlott tárgyat, saját magának is be kell vonódnia a javítási folyamatba, tehát részt kell vennie az eszköz helyreállításában. Természetesen mindenki a maga szintjén ad bele valamilyen hozzáadott értéket. „Számunkra a tudásmegosztás kulcsfontosságú, így a kollégák elmondják mindig az adott ügyfélnek, hogy hogyan lehet megjavítani az eszközét, milyen előkészületek szükségesek, és ehhez miben tud nekik segíteni. A lényeg, hogy itt közös munka van.” – ismerteti Noémi, hogyan tudnak az ügyfelek csatlakozni a közösségi szerelde folyamataihoz.

„Díjmentes a szolgáltatás, és ez mindenkinek nagyon vonzó”

Noémi elmondta, nagyon vevőcsalogató tényező, hogy a szerelde ingyenes. A civil szervezet által üzemeltetett közösségi tér azonban a díjmentes szolgáltatásokon felül számos előnyt nyújt. Tapasztalatuk alapján sokan megriadnak a szakszervizektől, mert ránéznek az adott eszközre és élből elutasítják őket, mondván, nem javítható és még azért is komoly összegeket számíthatnak fel, ha csak rápillantanak a javítanivalóra. A Repair Caféban senkit sem utasítanak vissza, és az esetek túlnyomó részében meg tudják szerelni a szóban forgó eszközöket, mindezt ingyen. „A fizetés opcionális, hiszen nem kérünk pénzt a szolgáltatásokért, de amennyiben valaki szeretne, hagyhat az üzletben adományt, mindenesetre ez semmi esetben sem kötelező vagy elvárt dolog részünkről.” – mondja.

A Repair Café megújító és innovatív mozgalma nagyon sikeres, és minden korosztályt felölel. Fiatalok és idősek egyaránt betérnek hozzájuk, hogy segítsenek kedvenc tárgyaik átalakításában, renoválásában vagy megjavításában. Az idősebb korosztály régebbi eszközöket is bevisz, vagy azért, mert ragaszkodnak hozzá és személyes emlék fűzi őket hozzájuk, vagy azért, mert nem tudják megtenni, hogy újat vegyenek, de az is előfordulhat, hogy az adott darabot tudják csak biztonsággal használni, ezért is tartják olyan fontosnak. A fiatalabbak új eszközöket is visznek, ami Noémi szerint nagyon szomorú, mert ezek a használati cikkek tapasztalataik szerint direkt úgy vannak összerakva, hogy ne legyenek javíthatók, sőt, szét se lehessen szedni őket. Ugyanakkor nagyon örülnek, hogy a fiatalabb generáció is részt szeretne venni a szerelési folyamatokban. „Ezek a fiatalok mind akarják a tudást elsajátítani és fontos nekik a fenntarthatóság. Mindemellett nagyon pozitív, hogy ők is szeretnének tenni valamit a közösségért, hiszen nem csak saját eszközeiket hozzák be javításra, hanem adakoznak is olyan dolgokat, melyek teljesen használhatók, de már nincs rá szükségük. Ezeket az adományokat pedig mi továbbítjuk a rászorulóknak. Például kapcsolatban állunk a közeli hajléktalanszállóval, ahova sok-sok dolgot szoktunk küldeni.” – mutatja be Noémi, mennyire segítőkész a fiatal generáció is. „Sok adomány érkezik hozzánk. Van az üzlet előtt egy ruhaállvány és egy polc, ahonnan mindent ingyen el lehet vinni. Sokan nem visznek azonban, hanem hoznak valamit rá. Az emberek megkérdezik, mibe tudnak segíteni, szóval hatalmas közösségépítő hatása és ereje van ennek az egésznek” – mondja.

Folyamatosan tanulnak, de digitalizáció terén még van hova fejlődni

A Repair Café haladva a korral próbálja felvenni a lépést a digitalizációval is. A manuális hibaleírások és kézzel írott táblázatok helyett, amennyiben van rá mód, mindig kérnek egy fényképes emailt hibaleírással a közös email címükre. Itt lehet időpontot foglalni arra vonatkozóan, hogy ki mikor szeretne menni a szereldébe. A civil szervezet közös naptárt tart fenn digitális formában a szerelések nyomon követhetősége végett. „Ez arra is jó, hogy ebből később készüljön egy adatbázis. Ez alapján később táblázatba rendezik, ki mikor mit szerelt meg és mennyi ideig tartott. Ebből tudnak egy összesítőt készíteni, ami nagyon praktikus és nagy segítség” – mondja Noémi.

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz! 

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk