A külföldi piac jóval több potenciális vásárlóval kecsegtet, de közben a vállalkozó azzal is kénytelen szembesülni, hogy ott másfajta játékszabályok érvényesek, s ha sikert akar elérni, jó, ha gyorsan adaptálódik az eltérő környezethez. Persze, egészen más piacra dobni egy fizikailag megfogható terméket, mint egy “univerzális” digitális eszközt, de a probléma magva – vagyis hogyan találjuk meg a célközönségünket – azonos. Pokornyik Rolanddal, az EDMdesigner egyik társalapítójával, a Chamaileon névre hallgató e-mail dizájn tervező szoftver egyik megalkotójával, illetve a szoftver piacra találását segítő Hild Imrével arról beszélgettünk, hogyan születik meg egy sikeres termék, és milyen eszközökkel, erőforrásokkal kell rendelkeznie annak, aki nemzetközi terepen szeretne érvényesülni.
A Chamaileon ősének alapötlete Pokornyik Roland elmondása szerint egy vonat út alkalmával született meg, amikor is kénytelen volt a telefonján elolvasni a bejövő e-maileket, melyek szörnyen mutattak a kijelzőn. A hírlevelek különböző eszközökön való megjelenítésére akkoriban már született megoldás, de e-mailre nem. Roland tapasztalt e-mail marketingesként tisztában volt vele, hogy az elektronikus levél hatékony kommunikációs csatorna, de még inkább az lehetne, ha a cégek nem csak és kizárólag a szövegben gondolkodnának, hanem éppúgy törődnének a rugalmas megjelenítéssel és a dizájnnal. Az ötlet ígéretesnek mutatkozott, ám a valódi siker sokáig elkerülte a csapatot.
„2013-ban vontunk be tőkét az iCatapulttól Hild Imre segítségével, 2014-ben született meg az első fizetős termékünk, majd évekig azon dolgoztunk, hogy felépítsük a céget, rátaláljunk a piaci résre.” A Chamaileonnal 2018-ban rukkoltak elő. Megértve a potenciális ügyfélkörük elvárásait, igényeit, ez a szoftver akkor már nem csupán e-mail sablondizájn megalkotására volt alkalmas, hanem lehetővé tette az együtt dolgozók kollaborációját, valamint a már elkészített sablonok kampányokhoz kapcsolódó megszervezését egyetlen gombnyomással. „A hétköznapi levelezőrendszerekkel is létrehozhatóak sablonok, a cégek 80 százalékának az elegendő, a fennmaradó 20 viszont megoldást keres arra, hogy ne csak szép, de jól működő sablonjaik legyenek, melyekkel időt, munkát spórolhatnak.” Ahogy fejlődött a szoftver, úgy változott az ügyfélkör, egyre nagyobb cégekre lőttek, a szolgáltatás ára a kezdeti 20 dollár helyett jelenleg havi 150 dollárról indul. A kérdésre, hogy mi jelentette a vállalkozás számára a legnagyobb kihívást, Roland a megfelelő ügyfélkör megtalálását emelte ki. „A mi termékünk az igényesebb, szofisztikáltabb felhasználóknak szól, akiknek azonban nincs külön gyűjtőhelyük, szétszórtan élnek és dolgoznak a világban. Sok mindennel próbálkoztunk: blogoltunk, beléptünk olyan csoportokba, ahol relevánsnak gondoltuk a termékünket, próbálkoztunk a Product Hunt-on, amely egy új termékek megosztására szolgáló amerikai webhely és küldtünk cold-emaileket (spam-eket). Ezen kívül jártunk konferenciákra, én idén már podcastokban is szerepeltem, de semmi sem vált be annyira, mint a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás. Ezzel szereztük az ügyfeleink nagy részét. Gyanítom, ha már az elején sikerült volna elérnünk 10-20 ügyfelet egy olyan iparágból, ahol kifejezetten hasznos a mi termékünk, akkor nem kellett volna 9 évet a piaci rés megtalálására fordítanunk.” Az EDMdesigner jelenleg a Chamaileon nagyvállalati verzióján dolgozik, mellyel elsősorban online média felületekkel is rendelkező nagy kiadók számára biztosítják az automatizált hírlevél-készítést a weboldalukon megjelenített tartalom alapján. Az új termék neve: Email Hero. Szoftverfejlesztőként folyamatosan készen kell állni a változásokra. Roland szerint az alfa-generáció (Tik-Tok generáció) jóval interaktívabb tartalomfogyasztási szokásai hamarosan nagy átalakulásokat indukálnak. “Az e-mail valószínűleg csak a céges kommunikációban őrzi meg a jelenlegi formáját, a jövő a videóé. A mesterséges intelligencia le tudja modellezni az arcodat, s így verbálissá alakulhatnak az írott üzenetek.”
Pokornyik Roland tippjei vállalkozók számára:
- Tartsd nyitva a szemed, hogy észrevedd a piaci rést!
- Fordíts időt a termékfejlesztésre!
- Tedd magad láthatóvá a SEO-val, blogolással, szakmai jelenléttel!
- Pontosan lődd be a célközönséget!
- A termékeddel kövesd a potenciális ügyfelek igényeit és mindig állj készen a változásra!
Rolandék cége 2013-ban került be a Hild Imre vezette üzletfejlesztő cég, az iCatapult programjába. Imre számtalan saját vállalkozás mellett több startupot vitt már sikerre nemzetközi színtéren. Az amerikai egyetemen végzett üzletember perspektívájából nézve különösen fontos, hogy aki amerikai piacra teszi a lábát, az ismerje meg a cowboy-kultúrát, ami annyit tesz, hogy „azt eszed, amit lőttél magadnak”.
Miben más Amerikában értékesíteni egy terméket?
A fő különbség, hogy itthon nincs akkora tőke, vagyis a vállalkozásnak a fogyasztóból kell megélnie. Ez akár pozitívum is lehet, mert úgy látom, hogy az a cég, amelynek nagy befektetője van, hamar elkényelmesedik, nem érti igazából az ügyfelét, mivel elsősorban a befektetőnek akar megfelelni. Persze, ha egy startup elindul, fájdalmasak az ügyfelekkel végigkínlódott első, bizonytalan évek, de be kell látni, hogy ha nincs olyan vásárló, aki legalább 90 centet adna a termékért, akkor kár pénzt fektetni bele.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk