Rangits Márta közgazdász, kereskedelem és marketing szakot végzett vállalkozó hosszú évekig társtulajdonosa volt egy ezüst ékszereket forgalmazó webáruháznak, ám nem igazán tudta kiélni a kreativitását. Gondolt egy merészet, és valami teljesen újba kezdett: maradva az ékszereknél, tehetséges kézműveseket, alkotókat gyűjtött maga köré, hogy üzleti és marketing tapasztalatával támogassa őket és igazi együttműködő közösséget hozzon létre számukra. Így született meg az R.M. Ékszer.
Mi volt a fő motiváció, hogy létrehozd ezt a vállalkozást?
Úgy láttam, hogy a hazai ékszerkészítő kézművesek legnagyobb problémája az, hogy nem tudják eladni a termékeiket, és egy szinten megrekednek. A készítés és az eladás, az alkotás és a marketing mindig egymás rovására mennek. Ekkor jöttem rá, hogy én ezen tudnék segíteni. A cél az volt, hogy létrehozzunk egy olyan online platformot, ahol a kézművesek meg tudják mutatni a termékeiket, támogatjuk őket az értékesítésben és létrehozunk egy összetartó, alkotó csapatot, ahol egymást segítve, erősítve lehet dolgozni.
Milyen volt az indulás?
Mivel volt mögöttem sok év marketing tapasztalat ékszerértékesítési területen, így mondhatnám, hogy bombaként robbantunk be a piacra. Mindent meg is tettünk, hogy megismerjenek minket. Például számos belépő terméket dobtunk a piacra, melyekből óriási mennyiségeket készítettünk el, majd megfelelő csatornákon hirdetve őket, szinte vírusként terjedt a vásárlók körében a hírünk.
Hogyan fogadták a piacon ezt az ötletet?
A közvetlen környezetünkön kívül senki nem hitt abban, hogy össze lehet fogni ennyi ékszerkészítőt. A kézműves szegmens lefitymálva nézte, amit elkezdtünk kiépíteni. Sokszor volt, hogy hirdetések alatt negatív véleményt nyilvánítottak és szították egymást – akkor ez nagyon rosszul esett.
Gondolom a család azért melletted állt…
Az ismerősök, barátok és a család abszolút támogatott mindenben. Ha elfogyott a lendület, a férjem megfogta a kezem, és segített átlendülni a nehézségeken. Sőt! Az első R.M. Ékszeres év után otthagyta a munkáját is és csatlakozott hozzám. Azóta ez az ő küldetése is, és mindenben közösen döntünk. Kettőnk közül én vagyok a folyton az ég felé törő lufi, de ő fogja a madzagot, hogyha veszélyes, ne szálljak túl magasra.
Milyen nehézségekkel kellett szembenézni az R.M. Ékszer indulásakor?
Számtalan kudarc ért az első időkben. Emlékszem voltak olyan pillanatok, amikor a hirdetéseket le kellett vennem a közösségi média felületekről, mert nem bírtunk több csomagot előkészíteni a szállításra, annyi rendelés érkezett be hozzánk. Sokat hibáztunk, sokszor volt összevisszaság, nem oda mentek a csomagok, ahova kellett volna. De végül megszületett a terv: ki kell szervezni a logisztikát! Visszatekintve vállalkozói létem egyik legjobb döntése volt ez, így ma már szinte 100%-ig hibamentes a csomagküldés. Köszönet érte a Webshippynek!
De nem csak ezzel kellett megküzdenetek, ha jól tudom…
A kiszervezett logisztikai átállás kellős közepén csapódott be a pandémia. Azóta tudom, hogy mi az a rugalmasság. Meg kellett tanulnunk gyorsan adaptálódni a helyzethez, és szembe kellett nézni olyan nehézségekkel is, amikről eddig nem is tudtunk. A csapat is szétforgácsolódott akkor, és idő kellett, amíg újra lett hitünk összekapaszkodni. Olyan volt ez, mint amikor helyből gyorsítasz fel 100-ra az autóddal, majd 90-nél hirtelen eléd tolnak egy betonfalat. Ebben a helyzetben nagyon nem mindegy, milyen kocsiban ülsz, és ki vezeti… Volt, aki csak azt látta, hogy mindennek vége, és voltak olyanok, mint én is, akik hittek benne, hogy túl lehet élni az ütközést. Megtanultam elengedni dolgokat és szembenézni a kudarcokkal. Hálás vagyok a covid kapcsán kialakult nehéz helyzetnek, mert úgy érzem, így még jobbá tudtunk válni.
Egy követeléskezeléssel foglalkozó startuppal is aktív kapcsolatban vagytok. Miért volt erre szükség?
Az évi 70-100 ezer(!) csomagunk 2,3 %-át nem veszik át. Sokan bele sem gondolnak abba, hogy mekkora kárt okoznak az ide-odaszállíttatással és a rengeteg adminisztrációs többlettel. Ráadásul a mi esetünkben gyakori, hogy a terméket kimondottan a vevő kérésére készítjük el, tehát kvázi eladhatatlan más számára. Ezt a kezdeti időkben egyszerűen képtelenek voltunk kezelni, így több milliós kárt okoztak az át nem vett csomagok éves szinten. Aztán idén egy Facebook csoportban láttam egy posztot, ahol felbukkant a Payee digitális követeléskezeléssel foglalkozó cég neve, és a kifejezetten webshopoknak fejlesztett megoldása. Azonnal megnéztem, hogy mi ez. Mondhatni, hogy pár kattintással elindítottam a folyamatokat, és nagyon gyorsan hozzájutottunk a pénzünk jó részéhez. Azóta együtt is működünk velük tanácsadóként.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk