Induló vagy már működő vállalkozás esetén fontos tisztában lenni, sok más mellett, a versenytársak tevékenységével is. Egyrészt mert így könnyebb megkülönböztetni magunkat, és egy úgynevezett Egyedi Érték Ajánlatot (UVP) meghatározni, amivel ki tudunk tűnni a tömegből célcsoportunk számára. Másrészt tudunk inspirálódni a többiek tevékenységeiből, és ötleteket meríteni saját kommunikációnkhoz is. A következőkben azt mutatom be, hogy milyen eszközökkel tudjuk konkurenciánk online tevékenységét megfigyelni és értékelni.
A cikk során 3+1 olyan eszközt veszünk végig, amelyek segítik elemzeni a versenytársak jelenlétét weboldaluk, SEO tevékenységük, kereső hirdetéseik, közösségi média oldalaik és Facebook hirdetéseiken keresztül. Minden eszköz úgynevezett freemium modellben működik, tehát bizonyos (limitált) funkciójuk ingyenes, és amennyiben többet szeretnénk látni, már fizetni kell. Sok esetben elégséges lehet az ingyenes információ is, de ha részletesebb képet szeretnénk, akkor évente egyszer megéri „áldozni” erre. Ami még releváns információ lehet, hogy ezen rendszerek nyelve angol, így minden információt csak angolul érünk el bennünk.
Az árulkodó honlapok
Az online jelenlét alapja a jó weboldal. Enélkül, főleg értékesítési céllal, nem érdemes egyéb kommunikációt indítani, hiszen nincs hova „terelnünk” az érdeklődőket. A jó weboldalnak több paramétere van: mennyien látogatják, mennyi időt töltenek rajta, hányan „fordulnak” vissza azonnal, honnan érkeznek a látogatók stb. A Similarweb rendszere olyan adatokat biztosít számunkra mások oldaláról, amelyeket ők is csak a saját analitikájukban látnak. Egy 7 napos ingyenes próba verziót regisztrálva már kereshetjük is a konkurens cégek oldalait!
A regisztráció során nem kell kártya adatokat megadni, így 7 nap után csak simán megszűnik majd a hozzáférésünk. Addig viszont összevethetjük saját oldalunk teljesítményét konkurenseinkével, akiket már a regisztráció során megadhatunk. Ez után láthatjuk például, hogy:
- Mennyien látogatják az egyes oldalakat?
- Milyen eszközökről (mobil/ asztali)?
- Mennyi időt töltenek az oldalon – sok oldalt megnéznek-e?
- Mik a fő forgalmi források (Direkt/ Organikus/ Referral/ Közösségi média/ Fizetett hirdetés)?
- Kik a szektor „vezető” cégei?
- Mik a fő organikus és fizetett kulcsszavak?
- Milyen közösségi oldalakról milyen arányban érkeznek látogatók?
- Honnan és milyen típusú látogatók mennek az oldalra?
A bal oldalsó menüsorban kattinthatjuk végig az egyes nézeteket a weboldalra vonatkozóan. Ezek alapján meg tudjuk például állapítani, hogy:
- Mekkora a piaci potenciál – Hova tudunk reálisan nőni?
- Miben tudunk jobbak lenni? – Látogató szám/ Visszafordulási arány/ Oldalon töltött idő?
- Mekkora lehet a célcsoport átfedés a konkurenciával? Kell-e jobban differenciálni?
- Milyen csatornákon aktív a konkurencia – Hol hirdet? Hol posztol? Hol vannak megjelenései?
- Mik a legfontosabb kulcsszavak, amire versenyzünk, vagy amire mi is építhetünk?
Az internetbe „ágyazottság”
Önmagában a weboldal sem ér sokat, ha nincs beágyazva a virtuális háló több pontjába. Ilyen értelemben nem elég egy „statikus” oldal, hanem technikailag is „élőnek” kell lennie – kulcsszavakra fókuszálva aktívan tartalmat frissíteni (blogolni, átírni dolgokat), képeket szerkeszteni, hivatkozásokat generálni más oldalakról a miénkre és fordítva, illetve hirdetni is. Azt, hogy ezt mennyire eredményesen csinálja a konkurencia, a legjobban az SEMRush rendszerén keresztül tudjuk megnézni. Ide is egy 7 napos próbaverzióra érdemes először regisztrálni. Nem kell megijedni, kérni fog az email megerősítés után kártya adatokat a rendszer, de azt csak ki kell ixelni, és már működni is fog a szoftver.
Mivel itt is a weboldal a vizsgálat alapja, így hasonló statisztikákkal találkozhatunk elsőre, mint a Similarweb esetén. Amiben viszont többet tud a rendszer, hogy:
- Nagyon részletes kulcsszó listát mutat.
- Hogyan szerepelünk a számunkra fontos kulcsszavakra.
- Megmutatja, hogy mennyien és honnan hivatkoznak a weboldalra (backlinks).
- Kiket lát versenytársnak, és azok mennyivel jobban kulcsszó lefedettségen.
- Auditál SEO szempontok alapján: milyen az oldal betöltési ideje, tagjei, stb.
Szintén a bal oldali menüben tudjuk kiválasztani a különböző nézeteket, amelyek segítségével akár fejlesztési javaslatokat is kaphatunk, még a saját oldalunkra is! Illetve láthatjuk a konkurencia hiányosságait. Amit ezen oldal segítségével meg tudunk állapítani:
- Milyen kulcsszavakat érdemes még használnunk, erősítenünk, vagy éppen elhagynunk kommunikációinkban?
- Milyen oldalakról gyűjthetünk mi is hivatkozásokat?
- Kik lehetnek még konkurenciánk, akikre esetleg nem gondoltunk?
- Hogyan fejleszthetjük technikai szempontból is oldalunkat?
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashat!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk