Vállalkozóként megélt már hullámvölgyeket és csúcspontokat: állt már egy sikeres üzleti tévéműsorban befektetést remélve, de azt is meg kellett tapasztalnia, hogy milyen szembenézni egy rossz döntése következményeivel. Vállalkozása, a Best 4 You Kft. hét év után idén szintet lép: előfizetéses modellt kínálnak hamarosan vásárlóiknak. Somogyi Róberttel, a cég alapítójával arról beszélgettünk, hogyan jutottak el a kutyakozmetikusoknak tartott workshopoktól a törzsvásárlókkal rendelkező webáruházig.
Somogyi Róbert eredeti végzettségét tekintve kereskedelmi és marketing szakon diplomát szerzett közgazdász, mégsem teljesen a szakmájában dolgozik. Miután hét évig egy hangtechnikai cég munkatársa volt, ahol végigjárva a ranglétrát, gyakornokként kezdett, majd marketing- és nagykereskedelmi vezetőként távozott, saját vállalkozást alapított.
„Nem vagyok a technika embere, viszont a természet és az állatok szeretete mindig is nagyon erős volt bennem. Érdekeltek a természetes alapanyagokat tartalmazó termékek, ezért a korábbi munkám mellett natúrkozmetikumokkal kezdtem el foglalkozni. Amikor egy ilyen tematikájú külföldi kiállításon szembe jött velem Európa első számú kutyakozmetikumokat gyártó cége, éreztem, hogy ez nemcsak egy múló trend lesz, már csak a sok allergiás kutya miatt is” – idézi fel a 2015-ös kezdeteket Róbert.
Annyira hitt abban, hogy a természetes alapú kisállatos termékeknek van jövője Magyarországon is, hogy feladta biztos állását és a vállalkozói létet választotta. Róbert ma is úgy látja, hogy nagy magabiztosság kellett ehhez a döntéshez, de szerinte előbb-utóbb eljött volna ez a pillanat. És csak úgy volt értelme belevágni álmai megvalósításába, ha teljes mértékben arra fókuszálhatott.
Hogyan jutott el a vállalkozás a 300 milliónál is nagyobb forgalomig?
Eleinte kutyakozmetikusoknak tartottak workshopokat, hogy megismertessék őket a biokutyasamponok hatásával. 2017-ben indították el saját webáruházukat, a biozoo.hu-t, és megszerezték a Bio Garancia Kft-től a „bio” minősítést, így igazoltan állíthatták, hogy a piac legtisztább termékeit forgalmazzák. Egy évvel később a dm hálózata is belistázta termékeiket, mégis egy küzdelmes időszakot éltek át.
„2019-ben szerepeltem az RTL-en futó Cápák között című műsor első évadában, amikor még egyáltalán nem tudhattam, mit jelent odaállni öt üzletember elé, és mit hozhat magával a tévés szereplés, mert nem volt még minta előttünk” – meséli Róbert. Az adásban több Cápát is sikerült meggyőznie termékével, akik közül Apró Annát választotta. Végül nem váltak üzlettársakká, viszont sok hasznos tanácsot kapott a Cápától.
Ez az év hozott még további fordulatokat is: egy ígéretesnek tűnő fúzió és egy lelki mélypont miatt. Róbert eladta a cégét, de ott maradt vezetőként. Hamar rájött, hogy döntése elhamarkodott volt, visszavásárolta tulajdonrészét. 2020 a visszakapaszkodás éve lett, Róbert pedig elkezdte fejleszteni magát. 2021-re a befektetett energia meghozta gyümölcsét: bővült a termékkínálat, bevezették a Private Label termékeket a B2B partnereiknek, a cégen belül pedig a szervezetfejlesztésre fókuszáltak.
„2022-ben már úgy éreztem, hogy nagyon jó irányt vett a vállalkozás, és ráálltunk a skálázhatóság útjára. Ráadásul az európai piacok mellett új nemzetközi piacokon is megjelentünk: Japánban és Dél-Koreában. Tavaly pedig óriási fejlesztéseket pipálhattunk ki: új, saját telephelyre költöztünk, új ügyviteli rendszert vezettünk be, megújult a webáruházunk és elindítottuk a csomagolásmentes szállítást” – összegzi Róbert. Hozzáteszi, hogy ő az organikus növekedés híve, ami a számokat tekintve elég szépen megvalósult: 2020-ban 69 millió forintos forgalommal zárták az évet, 2023-ban már 330 milliót realizáltak.
Hogyan támaszkodik a cég a digitális megoldásokra?
A BioZoo mostanra meghatározó cég lett a piacon, kutyák és macskák számára kínálnak kizárólag bio minősített, natúr és környezetbarát termékeket kiskereskedelmi, nagykereskedelmi és gyártói szinten. Jelenleg hét főből áll a csapat, de egy állatorvos és egy kutyadietetikus is segíti a munkájukat. A munkafolyamatok az évek során megszilárdultak, mindenki tudja a dolgát, de folyamatosan felülvizsgálják, hogy kihez milyen feladat tartozik, csiszolják a folyamatokat. Ebben az évben szeretnék elkészíteni a teljes cégműködési kódexüket, még stabilabb alapokra helyezve a vállalkozást.
„Digitalizáció nélkül ma már elképzelhetetlen céget vezetni” – állítja Róbert. – „Legyen szó akár webáruházról, fizetési lehetőségekről, ügyviteli rendszerről, beszállítókkal való kapcsolattartásról, céges működési előírások elérhetőségéről, és még sorolhatnám.” A mesterséges intelligenciával még inkább csak barátkoznak, de azt már most felismerték, hogy a marketing területén fogják leginkább hasznát venni.
Az értékesítésük fejlődéstörténetét így érzékelteti Róbert: „Az induláskor csináltam egy nagyon kezdetleges weboldalt az első biokutyasampon márkánknak, és egy hátizsákkal a hátamon elindultam kutyakozmetikusokat megkeresni. Ma már egy profi webáruházba tereljük a vevőinket a hirdetéseinknek, ismeretterjesztő tudásanyagainknak és az elégedett vásárlóink ajánlásainak köszönhetően. A webáruházunkban az ügyfélélményen, a széleskörű tudáson és a segítségnyújtáson van a fókusz.”
Mit hoz a jövő?
Az idei év is tartogat újdonságot az ügyfelek számára, mert a BioZoo hamarosan bevezeti az előfizetéses vásárlás lehetőségét: „Már nagyon rég szerettünk volna fejleszteni egy ilyen funkciót, és nagy öröm számunkra, hogy ezt hamarosan be is vezetjük. Ez egy olyan kényelmi szolgáltatás, ami a gazdiknak és nekünk is nagyon hasznos lesz. A gyakorlatban azt jelenti majd az előfizetés, hogy nem baj, ha a gazdi elfelejti megrendelni kedvencének az ételt, mi automatikusan küldjük neki, anélkül, hogy neki bármi teendője lenne. Számunkra kiszámíthatóságot jelent majd ez a folyamat, jobban tudjuk tervezni a készleteinket és a forgalmunkat. A gazdiknak pedig leegyszerűsíti és kényelmesebbé teszi a vásárlási folyamatot. Nagyon kíváncsiak vagyunk a fogadtatásra, mert külföldön már nagyon jól működik ez a forma. Itthon még viszonylag újdonságnak hat, magunk is úttörők leszünk a kezdeményezéssel.”
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk