Az a bizonyos 15 perces hírnévnél, amiről Andy Warhol a televízió berobbanása után azt mondta, hogy mindenkinek jár, jóval több is kijutott a Cápák között legutóbbi évadában szereplő két vállalkozásnak is. A gyerekeknek környezettudatosságra és digitalizációra építő foglalkozásokat szervező RoboKaland, és a diákszövetkezeti működést teljesen digitalizáló Quantum igyekezett a lehető legtöbbet kihozni a tévés szereplésből. Közös bennük, hogy mindkét csapat különdíjat is kapott a Telekomtól, és hogy mindketten úgy érzik, a Cápák előtti bemutatkozás hatalmas ismertséget hozott nekik. Utánajártunk, milyen változásokat hozott a vállalkozások életébe az, hogy a Cápák között című üzleti showműsor szereplői voltak.
Egy különdíj, ami szárnyakat ad
A RoboKaland mögött egy szimpatikus békéscsabai házaspár áll: Gajdács-Leszkó Georgina és Gajdács Krisztián. Családi vállalkozásként működnek, céljuk, hogy a gyerekeknek és fiataloknak szóló foglalkozásaikon egyszerre nyújtsanak élményt, és adjanak át valamit a környezettudatos gondolkodásból. Már kidobásra ítélt elektronikai eszközöket szerelnek szét és alakítanak újjá úgy, hogy hosszú távon használható tárgyakhoz jussanak. Kislányuk, Gréti is fontos szerephez jut: tesztel és ötletel a szüleivel, hiszen a programok elsősorban gyerekeknek szólnak.
„A küldetésünk, hogy egy élhetőbb bolygót hagyjunk magunk után” – mondja Krisztián a RoboKaland alapgondolatáról. A 2019-es indulásuktól az első két évben 15 tonna elektronikai hulladékot sikerült újrahasznosítaniuk – ennyivel is kevesebb szennyezi a környezetet. De legalább ilyen fontos hozadéka a vállalkozásnak az is, hogy a gyerekeknek átadják a környezettudatos szemléletet, bevezetik őket az elektronikai eszközök, a digitalizáció világába. Ezt értékelte a Cápák között műsorban a Telekom is, amikor Digitálisan Tettrekész Díjjal jutalmazta őket.
„Nagyon örültünk a Telekom különdíjának, mert ez volt az az elismerés, amelynek köszönhetően lett annyi önbizalmunk, hogy a saját gátjainkat átugorva, bátran és őszintén a nagyvilág elé merünk állni. Most már könnyebben vállaljuk azt, hogy a mi módszerünk nagyon más, mint a megszokottak, mert maguk a gyerekek formálják. Mostanra ott tartunk, hogy a legnagyobb boldogsággal mondjuk ki: igen, ez valami más, és pont ettől működik!” – mondja Krisztián.
A Cápák előtti megmérettetés komoly lendületet adott a vállalkozásnak
De már pusztán a műsorban szereplés is sokat lendített a vállalkozáson, hiszen hatalmas ismertséget hozott a RoboKalandnak. Ahogy Krisztián és Gina mesélik, a mai napig rengetegen keresik őket a műsor kapcsán. Az ismertség pedig új lehetőségeket hozott: még több fiatalhoz jutottak el, vállalatok szakértőivel találkozhattak, egy új formát is találtak működésükhöz. Létrehozták ugyanis a RoboKaland Ökotudatos Jövőért Nonprofit Kft.-t, amelyen keresztül most már felajánlásokat, adományokat is tudnak fogadni. De útnak indítottak egy adománygyűjtő projektet a brancskozosseg.hu oldalán is.
„Nyáron bejártuk az országot, hat különböző helyszínen indítottunk táborokat, ahol bemutathattuk saját módszerünket. Eredetileg kevesebb helyszínnel terveztünk, hogy végül ilyen sok városban ott lehettünk, az a Cápák között című üzleti showműsorban szerzett ismertségnek köszönhető. Ahogy az is, hogy a táborainkba sok lelkes csapat érkezett különböző vállalatoktól, akik interaktív előadásokkal, gyakorlati bemutatókkal színesítették a programjainkat” – összegzi Krisztián az idei nyár történéseit.
2000 programba bevont fiatal, köztük 200 szellemi fogyatékkal vagy autizmussal él, 55 tonna újrahasznosított berendezés, 95 százalékos újrahasznosítás-jósági ráta – ez a RoboKaland eddigi mérlege. Krisztián szerint ezek a beszédes számadatok, ez a kívülről is jól érzékelhető fejlődés is nagyban a műsorban való szereplésnek, az ott szerzett tapasztalatoknak köszönhető.
Megnövekedett önbizalom, mentorálás a Telekomtól
„Amikor a hat-nyolcévesek már önállóan javítanak telefonokat, laptopokat, vagy készítenek hardvereket, robotokat, azt az esetek többségében el sem hiszik nekünk az emberek mindaddig, amíg el nem jönnek hozzánk, és nem látják mindezt a saját szemükkel. Pont ezért nagyon nehéz volt számunkra szavakba önteni, átadni másoknak, hogy mivel is foglalkozunk. A Cápák ebben nagyon sokat segítettek, önbizalmat adtak nekünk. De a Telekom Digitálisan Tettrekész Díjának köszönhetően is kaptunk többféle mentorálást, ami nagyban támogatta a vállalkozásunkat – legyen szó kommunikációs tréningről, marketingstratégia tervezéséről, vagy a nonprofit kft. adózási lehetőségeiről.”
Ha pedig egy vállalkozás fejlődésnek indul, nincs megállás: Krisztiánék egy lelkes cégvezető felajánlásának köszönhetően a saját lakásukból Békéscsaba egyik legfrekventáltabb helyére költöztethették a szakköreiket. Az új helyszínen létrehoztak egy tudásközpontot, ahová heti rendszerességgel szervezhetnek interaktív előadásokat, workshopokat – olyanokat, amilyeneket a Szilícium-völgyben is elismernének. A nyitóelőadást az Országos Okosotthon Szövetség elnöke tartotta, de érkezik hozzájuk a Laptophardware ügyvezetője is. „Szeretnénk inspirálni a gyerekeket, megmutatni nekik, hogy van értelme a tanulásnak, keressék, kutassák bátran, hogy ők maguk milyen területen érzik jól magukat. Békéscsabán, – kísérleti jelleggel – foglalkozásaink díjmentesen vehetők igénybe, így szeretnénk a családoknak segíteni, ezen okokból, működésünket adományokból kívánjuk fenntartani, nagyon kérjük a kedves olvasók segítségét és támogatását” – mondja Krisztián.
Ami pedig a jövőbeli terveket illeti, a RoboKaland további terjeszkedésben gondolkodik: szeretnék, ha minden megyében működhetne legalább két-három RoboKaland szakkör, ehhez keresik az együttműködő partnereket, akik nyitottak arra, hogy közösen segítsék a fiatal generációt. De természetesen folytatni fogják a nyári táboraikat is, akár még több helyszínen.
Krisztián és Gina az RTL Cápák között minden adását megnézte, és alig várják, hogy egyszer majd élőben is köszönetet mondhassanak a Cápáknak a tőlük kapott útravalókért.
Krisztián és Gina, a RoboKaland alapítóinak 3 tanácsa mindazoknak, akik fontolgatják, hogy jelentkezzenek a Cápák között soron következő évadába:
1. Legyen konkrét elképzelésünk!
A műsorban bemutatkozás alapos felkészülést igényel, reális, elérhető célokat célszerű kitűzni magunk elé.
2. Nyitottság mindenek előtt
Érdemes nyitottnak lenni a Cápák javaslataira, bármennyire is érzékenyen érint minket ott helyben egy-két tanács, mert mindig a segítő szándék vezérli őket.
3. A műsorral csak nyerni lehet
Még akkor is, ha végül egyik Cápa sem ajánl befektetést. A műsorban megszerezhető tapasztalat, tudás, na és persze ismertség már önmagában főnyeremény.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk