A vállalkozói lét természetes velejárója, hogy tökéletes bizonytalanságban kell felépíteni a céget ebben a fiktív világban – mondja Gyimesi László, a tizenöt éves Mystic Nails alapítója, s hozzáteszi: azért, hogy soha ne legyünk kiszolgáltatottak, mindig kell, hogy legyen b és c tervünk is. Perényi András, a Webshippy online áruházak logisztikáját kiszolgáló cég alapítója szerint éppúgy, ahogy a covid okozta válságból, a mostaniból is ki fog lábalni a gazdaság, de változások várhatóak a piacon. Svéda Dóra, a Coachingcentrum alapítója azt hangsúlyozza a jelenlegi helyzet kapcsán, hogy vezetőként különösen fontos, hogy rugalmasak tudjunk maradni a folyton változó környezetben. Szükséges, hogy erősödjön a stressztűrő és az újratervező képességünk, valamint jól működjön a munkatársakkal való kommunikáció.
Ez utóbbira jó példa a Mystic Nails, amely egy szegedi szépségipari vállalkozás, tizenöt év tapasztalattal. 2007-ben egy testvérpár indította el, így a 2008-as válság és a Covid is a történetük része. Gyimesi László alapító ügyvezető elmondása szerint a koronavírus járvány rossz hatással volt az iparágukra, ők azonban megerősödve jöttek ki belőle. A dráma persze nem kerülte el a céget: az első két hétben teljesen megállt a forgalmuk, amelyre lett riadalom és a munkatársaikkal közösen válságterveket kezdtek gyártani. – Felvázoltam az anyagi helyzetünket, megmutattam a teljes stábnak, hogy meddig elég a tartalékunk. Erre a csapat fantasztikusan reagált: jöttek az ötletek, hogy miből lehetne bevételünk, sőt volt olyan is, aki magától kész lett volna lemondani a fizetése egy részéről – avat be László. Ekkorra a Mystic Nails már erős exporttal és digitális jelenléttel bírt, ezekre ugyanis az első tíz évben nagy hangsúlyt fektettek.
Hangsúlyáthelyezés: az online terek felfedezése
A közösségi médiában azonban éppen 2020. elején akartak még erőteljesebben megjelenni: létrehoztak egy szakmai műkörmös csoportot a Facebookon. – Amikor megjelent a vírus, addigra már elkészült a csoport, de a tagok száma alacsony volt. Az első karantén időszakban azonban egyre többen csatlakoztak, így a kollégák áthelyezték a főtevékenységeket ide: például oktató videókat osztottak meg, amelyből tanulhattak a bezárásra kényszerült manikűrösök. S elkezdtek vásárolni a gyakorláshoz… Azóta ez lett a legnagyobb forgalmat generáló felületünk – részletezi László, aki szakmáját tekintve közgazdász és abban hisz, hogy a recesszióra mindig azt megelőzően, a békeidőben kell felkészülni. – Nem szabad elszórni a bevételeket akkor, amikor jól megy az üzlet és mindig törekedni kell arra, hogy legyen az A mellett B és C tervünk is – húzza alá. Jó példa erre az, hogy a Mystic Nails még a háború kitörése előtt búcsút intett a bankfüggőségnek. Tőkéjüket több bankban, megosztva tartják kisebb összegekben, így amikor a Sberbank csődbe ment, nem érintette őket az eset drasztikusan. A biztosítás fedezte a kárt. Pedig korábban minden vagyonukat abban a bankban tárolták.
TIPPEK Gyimesi Lászlótól
- A gazdaság ciklikus. Fentek és lentek váltják egymás, ezért a válságok elkerülhetetlenek, emiatt pedig folyamatosan készülni kell rá!
- Be kell látni, hogy a vállalkozók fiktív világban élnek. Bármi megváltozhat a közegükben egyik napról a másikra. Ezt el kell fogadni és arra kell törekedni, hogy csökkentsük a minket érintő kockázatokat!
- Folyton keresd az új piacra lépés lehetőségét! A Mystic Nails a 2008-as válság idején dolgozott az exportra lépés lehetőségén, amely 2009-ben el is indult és azóta is jelentős árbevétellel számolhatnak a külföldi eladásokból. Így ráadásul deviza-bevételük képződik, ami most nagyon hasznos a romló forint idején.
- Képezd magad! Mindig tanulni kell más szakmabeliektől, a munkatársaktól, illetve képzéseken is érdemes részt venni!
- Építs olyan csapatot, amelyben a munkatársak a szó szoros értelmében a vezetők partnerei és nem a beosztottjai!
Svéda Dóra, a Coachingcentrum alapítója. Szerinte különösen fontos, hogy vezetőként megfelelően kommunikáljunk a kollégákkal. A jelenlegi helyzetben ugyanis még azok a kollégák is képesek elbizonytalanodni, akik egyébként önállóan dolgoznak. - A nehéz helyzetekben érdemes a cégeknek felvállalni, hogy bevonnak külső szakembert – mondja Dóra és kiemeli, hogy a munkatársak felé történő visszajelzés is nagyon fontos. Nem évente és félévente, hanem annál sokkal gyakrabban, akár hetente érdemes ezt megtenni, mert a beosztottak vágynak a visszajelzésre és az egyértelmű helyzetekre. – Békeidőben a vezető dönthet arról, hogy most éppen dinamizál, – fejleszt, átalakít, növekedésre ütemez – vagy stabilizál. Krízis helyzetben ezt a kettőt egyszerre kell csinálni: stabilizálni a már meglévőket és gondolkodni azon, hogy min változtasson ahhoz, hogy elébe menjen a kockázatoknak. Ez utóbbi nagyon megterhelő lelkileg, szellemileg és időben is – mondja Dóra, majd arról a szomorú élethelyzetről kérdezem, amikor meg kell húzni a nadrágszíjat és a juttatások csökkentése vagy a létszámleépítés jön szóba. - Ha a vezető megteremtett egy bizalommal teli környezetet, akkor a kollégák el tudják fogadni, hogy vannak megszorítások és a vezető vagy tulajdonos fájdalmas döntéseket hoz. Néha olyan helyzetet is látunk, hogy a munkatársak megmaradnak, kivárnak, vagy visszatérnek, mert adott esetben kötődnek a vezetőhöz, tudják őt követni, bíznak benne – fogalmaz.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk