Alkalmazottént szinte megfulladt, így létrehozta a saját asztalos vállalkozását. Karaszi Lajos egyéni vállalkozóként szembenézett az anyagiak jelentette félelemmel, az ügyfélszerzés kihívásaival is. A szakember viszont az első pillanatokban felismerte az online jelenlét és a közösségi média hasznosságát olyannyira, hogy immár kulisszatitkokat leleplező videókat is gyárt. Története a támogatás, az emberközpontúság és a minőségi munka maximumra járatásának története is.
Egy régi álmod valósult meg azzal, hogy egyéni vállalkozóként alkothass, de miért volt ez számodra annyira fontos, hogy otthagyd az alkalmazotti létet?
Két fontos motiváció volt a mögött, hogy 2018-ban elindítottam a Woo La Design-t. Az egyik, hogy szerettem volna a saját magam ura és a saját sorsom kovácsa lenni. A másik pedig, hogy asztalosként meglegyen a lehetőségem egyedi termékek előállítására. Olyan dolgokat akartam létrehozni, amikben „én is benne vagyok”.
Vagyis alkalmazottént ebből a szempontból nem tudtál kiteljesedni, szűknek találtad a kereteket?
Mondhatjuk így is, mert alkalmazottként az egyediséget illetően nincs nagy mozgástér. A Woo La Design indulása előtt egyetlen komoly munkahelyem volt, ahol több mint fél évtizedig dolgoztam. A cég viszont a sorozatgyártásra szakosodott én pedig egy idő után már nem találtam a helyem… az igaz, hogy a sorozatgyártás is igényel szakmai tudást- és érzéket, de egy kis kézügyességgel bármelyik gép kezelhető. Vagyis alapvetően sokkal inkább egy betanított munkáról van szó és nem a kreativitás megéléséről. Viszont szerintem a monotonitás nem csak a kreativitást, hanem az inspirációt és ambíciókat is elnyomja. Ez főleg azok számára jelenthet gondot – és én is ilyen vagyok – akiben ott él a vágy arra, hogy egyedi dolgokat hozzon létre, akik számára fontos, hogy a munkája egyben élmény is legyen.
A kockázatok nélküli váltás lehetősége viszont keveseknek adatik meg… mit kellett mérlegelned a felmondásod időszakában? Főleg úgy, hogy asztalos szakemberként szerszámokra, műhelyre is szükséged van. Voltak félelmeid azzal kapcsolatban, hogy kijön-e a matek?
Vállalkozóként szembe kellett néznem az anyagiak okozta félelmeimmel is, hiszen az induláshoz és a napi munkavégzéshez valóban szükség van szerszámokra, célirányos gépparkra és műhelyre, illetve ügyfelekre is. A munkavégzés fizikai hátterének megteremtése tényleg sok százezeres beruházást jelent s egy esetleges kudarc esetén ez problémákat okozhat. Óriási szerencsém volt és van a mai napig, mert a feleségem és a szüleim is a kezdetektől támogattak – ha anyagilag nem is, de lelkileg mellettem álltak és biztattak. Emellett nagyon sokat köszönhetek a könyvelőmnek is, ugyanis nem csak lelkileg, de szakmailag is minden olyan támogatást megkaptam tőle, amire egy induló egyéni vállalkozónak szüksége van. Legyen szó az adózási vagy bármilyen más jogszabályi háttérről, mindig számíthattam rá.
Volt B terved arra az esetre, ha esetleg nem indul be az üzlet?
Vállalkozni nem könnyű, hiszen a sikerek mellett ennek az útnak is megvannak a maga kihívásai és buktatói is. Az egyik ilyen, ha nincsen elég megrendelés. Noha végig abban bíztam, hogy meg tudom csinálni és működni fog a vállalkozásom, mégsem hagytam magam tervek nélkül. Nagyon leegyszerűsítettem a dolgot: az első évet követően sem indul be a vállalkozás, akkor visszamegyek alkalmazottnak és erőt gyűjtve később újra belevágok. Sőt, még egy olyan gondolatom is volt, hogy talán még szakmát is váltok. Szerintem fontos, hogy legalább az első éveket illetően legyen B tervünk, hogy a kritikus helyzetben a rögtönzés helyett legyen mihez hozzányúlnunk. Szerencsére nem volt szükség arra, hogy újratervezzek, tovább tudtam menni vállalkozóként.
Mi volt a legnagyobb kihívásod?
Szerintem egy vállalkozó legnagyobb kihívása – és az enyém is ez volt – ha nem jut elég megrendeléshez, nincsen elég ügyfele és bevételei, miközben a havi kiadások nem várhatnak. Ezzel mindenkinek szembe kell néznie és ilyenkor lényeges, hogy legyen mögötte egy támogató család vagy baráti kör. Természetesen az ügyfélszám alakulásának okait minden esetben alaposan meg kell vizsgálni, mert több tényeztő is állhat mögötte. Egyik ilyen, hogy az adott vállalkozó hogyan viszonyul az online világhoz, a marketinghez…
Viszont az embereket nem csak a támogató közeg vesz körül, olykor küzdeni kell a tamáskodókkal is – őket hogyan lehet jól kezelni?
Én úgy gondolom, hogy a kétkedők kezelése – bár elsőre annak tűnhet – egyáltalán nem egy nehéz dolog. Érdemes meghallgatni a különböző véleményeket, az egészséges vitákban mi magunk is sokat fejlődhetünk. De az igazi tamáskodókat biztassuk arra, hogy mutassanak jó példát arra, hogyan is kell jobban csinálni…
Asztalosként szinte nincs két egyforma munkád, egy igencsak szeriőz területen dolgozol, így adódik a kérdés: hogyan szerzel ügyfeleket?
A megrendeléseimet két jól elkülöníthető ügyfélkörből kapom. Egyrészt egyre többször veszem át a szintén asztalos, de már idős édesapám megbízásait részben vagy akár teljes egészében. Emellett pedig – mivel jelen vagyok a különböző felületeken – egyre több megrendelést kapok az online térből is. Ugyanakkor minkét ügyfélkört tekintve igaz, hogy a szájról szájra hagyomány útján, személyes ajánlások után keresnek meg. Ez fontos, mert idáig csak valóban minőségi munkavégzéssel lehet eljutni és a minőség olykor még a határidő betartásánál is fontosabb. Velem is megtörtént már, hogy csúsztam egy határidővel, amire a megrendelő válasza az volt, hogy „Lajos, megérte várni rád!”.
A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk