Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
KKV Business | 2024. január 09.

A kollégák utálják az AI-t? Így győzheted meg őket!

A cégen belüli sikeres változás egyik legfontosabb tényezője, hogy az újhoz való alkalmazkodás igénye belülről fakadjon, mert az emberek csak így válnak tartósan motiválttá, így érzik meg, hogy a változással milyen hozzáadott értékre tehetnek szert – fogalmazta meg az egyik legfontosabb üzentét Dr. Csorbai Hajnalka. Az OPTEN stratégiai igazgatója részletesen beszélt arról, hogy hogyan lehet a kollégákat hatékonyan és stresszmentesen rávenni a mesterséges intelligencia napi szintű használatára. Olyan szemléletmódról beszélt s praktikákat árult el nekünk, amelyeket alkalmazva a kisvállalkozások is sikeres, üzletileg is kifizetődő AI-felhasználókká válhatnak.

Amikor megatrendekről beszélünk, akkor olyan hosszú távú, általános és tartós tendenciákról van szó, amelyek nagy jelentőségű vagy akár döntő hatással bírnak a társadalmi-, gazdasági- és a kulturális életre és persze a technológia világára is. Ezek az akár évtizedekig tartó folyamatok alapvetően befolyásolhatják, formálhatják is a világot. Azért érdemes tisztában lennünk a megatrendek jellemzőivel, mert a mesterséges intelligencia (AI) elképesztően gyors fejlődése és térnyerése is e tendencia részét képezi. Vagyis nagy hatással bíró, jelentős változást jelent az életünk valamennyi területén. Mindez kiválthat nehéz érzéseket, félelemeket vagy akár a technológiától való teljes elzárkózást is. De mivel egy megatrendről van szó, a megfelelő stratégia az ellenállás helyett inkább a pozitív hozzáállás, a kíváncsiság és a tanulási vágy, a rugalmas és nyitott gondolkodásmód, illetve a gyors alkalmazkodás. Ezt az irányt követi az OPTEN is. Dr. Csorbai Hajnalkát, a cég stratégiai igazgatóját pedig arról kérdeztük, hogy hogyan vették rá a munkatársakat az AI-megoldások használatára s mindez hogyan hatott a cég életére.

Célorientált felhasználás a trendkövetés helyett

Fontos tisztában lennünk azzal, hogy egy cég életben minden változtatás konkrét célok mentén történjen meg s ne pusztán például a kényszeres trendkövetés miatt. „Mindig keressük az újdonságokat és azokat a technológiai fejlesztéseket, amelyeket beemelve a cég életébe és az üzletmenetbe pozitív változásokat érhetünk el” – emelete ki az egyébként atomfizikus végzettségű Dr. Csorbai Hajnalka a nyitott gondolkodásmód és a célorientáltság fontosságát. Ugyanakkor minden vállalkozásban emberek dolgoznak, akik gondolkodás- és látásmódja, a változásokhoz való hozzáállása természetes módon eltérő lehet. „Minden cégben vannak nyitottabb s kevésbé nyitott kollégák, de a tapasztalataink szerint, akik rákapnak az ízére, rendszeresen használják az AI-eszközöket” – tudtuk meg a stratégától.

Az persze egy fontos kérdés, hogy a kevésbé nyitott, vagy akár konkrétan ellenálló kollégákat mégis milyen módszerekkel lehet rávezetni az új – és a cég DNS-ének elkerülhetetlenül a részévé váló – eszközök alkalmazására. Mert persze kötelezővé lehet tenni például a ChatGPT használatát, de ahogy Hajnalka szavaiból is kiderült, vannak ennél sokkal hatékonyabb és szerethetőbb megoldások is.

A szabad kéz és a játékosság stratégiája

„Első körben valamennyi kolléga számára előfizettünk a ChatGPT-re azzal a kéréssel, hogy lehetőleg mindenki használja. Nem csak munkára, hanem arra, amire csak szeretné” – fogalmazta meg a bevezetés folyamatának első lépését a cégvezető. A munkatársak közül sokan az első időszakban valóban csak konyhanyelven „beszélgettek” a mesterséges intelligenciával, de aztán egyre inkább körvonalazódtak azok a területek, amelyeken az AI megkönnyíti a mindennapjaikat. Mindemellett a cégvezetés komoly lehetőséget látott az egyéni- és a közösségi élmény, illetve a versenyhelyzetek erejében is, ezért a mesterséges intelligenciát egyfajta játékosítási folyamat során tették igazán elfogadottá a cégen belül. Vagyis az AI-al valamilyen módon összekapcsolt projektek egymással való versenyeztetése jó alkalmat teremtett arra, hogy a teljes csapat rálásson a technológiában rejlő lehetőségekre a nyertes és a többi pályázat példáin keresztül. A játék utáni vágyunk egy mélyen belénk kódolt belső motiváció, ezért a hatékony edukáció és változásmenedzsment megfelelő eszköze lehet. „S nem csak játszani, de versenyezni és nyerni is szeretünk, ez a két lehetőség pedig jelentősen motiválta a különböző személyiségtípusú kollégáinkat, hogy megtalálják a saját útjukat az AI-technológiát illetően” – tette hozzá Dr. Csorbai Hajnalka. A vezető szerint kiemelt fontosságú ezekben a helyzetekben, hogy „az újhoz való alkalmazkodás igénye belülről fakadjon, mert az emberek csak így válnak tartósan motiválttá, így érzik meg, hogy a változással milyen hozzáadott értékre tehetnek szert”.

Az aggodalmakat vezetői szinten kell kezelni

Mindezzel együtt is megjelentek a félelmek és fenntartások, amikkel a cégvezetésnek tudatosan kellett foglalkoznia. Az első „Miért is kell nekünk még ezzel is foglalkoznunk?” kérdése és a mesterséges intelligenciában rejlő potenciális veszély után következett a globális mértékben is erősen jelen lévő állásvesztéstől való félelem. „Ez a félelem még középvezetői szinten is megjelent” – tudtuk meg Csorbaitól. Szerinte nagyon fontos ezeket az aggodalmakat időben megfogni és tudatosan kezelni, eloszlatni. Ha például valaki amiatt fél, hogy a ChatGPT szinte másodpercek alatt ír meg egy olyan szöveget, amivel ő akár egy fél napot is eltölt, akkor érdemes tudatosítania: az AI esetében olyan szövegkezdeményekről van szó, amelyekkel ő tovább dolgozva jelentős időt és energiát takaríthat meg. „Így az emberek olyan dolgokkal tudnak foglalkozni, amelyekkel egy AI vagy egy automatizmus nem tud mit kezdeni, ezáltal viszont a munkájuk kreatívabbá, élvezhetőbbé és jelentőségteljesebbé válhat” – árnyalta a képet a stratégiai igazgató. Érdemes tisztában lennünk azzal is, hogy a jelenlegi munkaerőhiányos időszakban nem fenyeget konkrétan a mesterséges intelligencia miatti tömeges állásvesztés.

De mégis mire jó az AI?

Az OPTEN-nél ma már jelentős mértékben használják a mesterséges intelligencia megoldásokat a programozás, a termékfejlesztés, a marketingkommunikáció, az értékesítéstámogatás és a tartalomgyártás területein. „Az AI nagy segítséget jelent az informatikus kollégáknak a tervezés-fejlesztés szakaszában, de például az elavult programnyelvek egyébként emberienergia-igényes új programnyelvbe való átfordítását is gyorsan elvégzi” – mondta Dr. Csorbai Hajnalka. De a tartalomgyártás terén is nagyot léptek előre, hiszen a megfelelő instrukciók megadásával a korábbiaknál rövidebb idő alatt készülnek a különböző szöveges tartalmak. „Összefoglaljuk az AI számára, hogy az adott üzenetet melyik célcsoportnak s melyik csatornán szeretnénk eljuttatni és nagyon jó eredményeket érünk el” – tette hozzá a vezető.

A témáról bővebben a Tovább gombra kattintva olvashatsz!  

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk