Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
Marketing | 2024. január 10.

Színes mosás, avagy néhány tipikus félrevezető vállalati gyakorlat

2023 novemberében jelent meg a példátlan szakmai összefogással született Marketing Trendbook, melyben 147 meghatározó marketinges és üzleti döntéshozó gondolatait ismerhetik meg az érdeklődők több mint 420 oldalon. A Magyar Marketing Szövetség gondozásában megjelent hagyományteremtő kiadvány, mely digitális és nyomtatott formában is elérhető a trendbook.marketing.hu oldalon, a legfrissebb szakmai és üzleti trendeket mutatja be. A marketing.hu a következő hónapokban egyenként is feldolgozza a Marketing Trendbook tartalmait, melyek közül most Nagy Julianna, a KPMG szenior menedzsere cikkét hoztuk el ízelítő gyanánt a kiadványból.

 

Színes mosás, avagy néhány tipikus félrevezető vállalati gyakorlat

 

Mit jelent a green-blue-pink és rainbow washing és miért fontos erről is beszélnünk?

A környezetvédelmi és társadalmi narratívák rendkívül jól rezonálnak a fogyasztókkal, ezek egyre több márka kommunikációjában jelennek meg és ezzel együtt sajnos növekszik azoknak az eseteknek a száma is, amikor a tájékoztatás nem korrekt, esetleg egyenesen félrevezető vagy túlzó, illetve ha üres ígéret csupán, ami nem párosul valódi tettekkel. Ezek az alábbi kategóriákba sorolhatók:

„Greenwashing” (zöldre festés): hamis vagy megtévesztő információk terjesztése, közzététele egy vállalat, szervezet környezetvédelmi stratégiáiról, céljairól, motivációiról és intézkedéseiről, amely kommunikációra adott esetben nagyobb forrást fordítanak, mint magára a zöld működésre.

A kifejezés Jay Westerveld környezetvédő 1986-os esszéjéből ered, amelyben azt írta, hogy a szállodaipar a törölközők költségcsökkentő újrafelhasználását egy szélesebb körű környezetvédelmi stratégia részeként tünteti fel. A greenwashing mellett további jogellenes gyakorlatként megjelent a „future washing” – jövőre vonatkozó, de nem teljesített környezetbarát intézkedés ígérete – és a „greenhushing” – amikor a vállalat elkerüli fenntarthatósági céljainak publikálását így azok mérését és számonkérését is.

„Social washing” – (nincs még elfogadott magyar megfelelője): amikor egy vállalat eltúlozza, elferdíti, sőt meghamisítja a társadalmi felelősségvállalási intézkedéseit. Ilyen lehet amikor egy Távol-Keleten gyerekmunkásokat alkalmazó, de a fejlett piacokon látványos edukációs programokat támogató vállalat.

„Pink washing” (rózsaszínre festés): a mellrák elleni küzdelmet rózsaszín kitűzője nyomán –, a nők helyzetének javításáért tett látszatintézkedéseket takarja. Az USA-ban például autóipari vállalatok látványos fellépése leplezte az autók kibocsátása és a számos nő életét követelő halálos megbetegedés közötti kapcsolatot. De a március 8-i nemzetközi nőnap vállalati nyilatkozatai is gyakran üres szavak, miközben a nemek közötti bérkülönbség (gender pay gap) nem csökken náluk.

A teljes cikket, valamint a Trendbook egyéb tartalmait a Tovább gombra kattintva olvashatod el!

Tovább

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk