A magyar kkv marketingesek közel 73% gazdasági visszaesésre számít a következő évben, erre készülve azt tervezik, hogy növelik a hirdetési költségüket és a kommunikációs aktivitásukat. Többek között ez derült ki a Liftup Akadémia friss kutatásából, amelyben a közösségi média jelenlétről és a metaverzumról is volt szó.
A marketing megoldások és feladatok átszervezésével készülünk a válságra
A várható gazdasági kihívásoknak a hirdetési költségek növelésével próbálja elejét venni a válaszadók 39,64%-a, míg 38,21% a jelenlegi költési szintben gondolkodik. A kommunikációs aktivitását viszont a cégek 64,64%-a tervezi növelni.
A marketinggel kapcsolatos feladatok kiszervezésében is lesz változás: a cégek 33,86%-a úgy gondolja, a jövőben kevesebb tevékenységet fog külsősökre bízni.
„Az előttünk álló időszakban minden cégnek fel kell készülni arra, hogy változtasson a bevált marketing-gyakorlatán, érdemes újragondolni az eddigi módszereket” – mondta el Lévai Richárd, a Liftup Akadémia vezetője. „Nem csak a lehetséges válság, de a platformok és a technológiai hátterek jelentős átalakulása is kihívások elé állítja a cégeket, aminek új módszerek elsajátításával lehet eredményesen megfelelni.”
Elfogadták a vállalkozások, hogy a közösségi marketing nincsen ingyen
Néhány éve még komoly problémát jelentett a vállalkozásoknak, hogy egyre többet kell fizetniük a hirdetésekért, hiszen ingyenesen nagyon kevés követőjükhöz tudnak eljutni a közösségi portálokon.
Ma már ezek aránya csökkent, hiszen arra a kérdésre, hogy mit nem szeretnek a közösségi médiában, már csak 35,7%-a válaszolta azt, hogy „Nem jelennek meg a bejegyzéseim az összes rajongómnak”. Ez ugyan az első helyen volt, de ugyanezt a lehetőséget tavaly még a válaszadók közel 50%-a jelölte meg, korábban pedig még magasabb volt az arány.
Bár elfogadták a vállalkozók a helyzetet, de keresik a kiutat: igyekeznek több platformon jelen lenni és függetlenedni
A válaszadók 55,36%-a még több platformon szeretne jelen lenni, 36,07%-uk pedig a saját adatbázisát szeretné növelni. Ezek mindegyike segíthet abban, hogy ne legyen kitéve egy vállalkozás egyetlen platform (jellemzően a Facebook) változásainak.
A videós tartalom megállíthatatlan
A videók térnyerése megkérdőjelezhetetlen, ezt pedig egyre több cég látja be. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a fejlesztendő marketing-területek listáján több olyan téma is az első 10-ben van, ami valahogy a videós tartalomkészítéshez kötődik.
A Facebook még mindig megéri, de…
A Facebook a legfontosabb marketing platform a kisvállalkozások nagy részének, és a válaszadók szerint még mindig megéri, hiszen 2022-ben is 72,7% mondta azt, hogy megéri jelen lenni a felületen. Azonban az elégedettek aránya csökken, az elégedetleneké pedig folyamatosan növekszik az előző évekhez képest.
A metaverzum egy b*****t…
A válaszadók még nem érzik elérkezettnek az időt arra, hogy a metaverzumot használják. Sokan nem is tudják mi az, vagy egyszerűen egy felesleges, kitalált témának gondolják.
Ugyanakkor a metaverzum egyes (lehetséges) elemei már jobban foglalkoztatják a vállalkozásokat. A kiterjesztett valóságot már 11% próbálta a marketingjében legalább egyszer, 31%-uk pedig gondolkodik ennek használatán. A virtuális valóságot viszont még csak 6% próbálta ki.
„Vége a jó időnek: nem elég csak a Facebookon kommunikálni, a közösségi média drámaian megváltozott az utóbbi években. Soha nem látott kihívások elé állítja a cégeket” - mondta el Lévai Richárd. „Új platformokkal, új tartalomformátumokkal, új technológiákkal kell megismerkedni annak, aki eredményes szeretne lenni. Jó hír viszont hogy felkészültséggel, ügyes stratégiával több emberhez lehet hatékonyabban eljutni a különböző közösségi marketing platformok segítségével”
A kutatásról
A kutatás 2022 októberében és novemberében zajlott. Facebookon és LinkedIn-en keresztül összesen 280 értékelhető válasz érkezett be. A válaszadók 86,43%-a jelölte be, hogy kis- és középvállalkozó, 73,57%-uk mondta azt, hogy marketing területen dolgozik. A kutatást a Liftup Akadémiát üzemeltető Liftup Kft. végezte. A Liftup Akadémia egy képzési platform, amelyik közösségi marketinghez kapcsolódó oktatóanyagokkal támogatja a cégeket abban, hogy elérjék az üzleti céljaikat.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk