A Rohlik Group (Rohlik) 490 millió eurós nettó bevételt és gyors, 53%-os éves növekedést produkált az elmúlt időszakban. A 2020-21-es, teljes pandémiás évhez képest is megint nagyot fejlődtek 12 hónap alatt, 2021 májusától 2022 áprilisáig. “Árbevételünk növekedése annak köszönhető, hogy a Rohlik Group átlépte az 1 milliós vásárlói határt, és örömmel látjuk, hogy ránk nem jellemző a világjárvány utáni, növekedést érintő enyhülés és lassulás. És nemcsak az anyaországi vállalat EBITDA-ja nyereséges 2018 óta, de mind a négy meglévő piacunk azon az úton halad, hogy a következő pénzügyi évben nyereséges legyen” – fogalmazott Tomáš Čupr.
Tavaly a Rohlik elindította a Knuspr.de-t Németországban, Münchenben és Frankfurtban, ezeket a városokat idén Hamburg követi. Az elkövetkező hetekben Olaszország és Románia, majd az év folyamán Spanyolország is csatlakozik – ezekben az országokban már Sezamo név alatt mutatkozik be a márka. Ez a növekedés és az eddigi teljesítmény a Rohlikot úgy pozícionálja, hogy könnyen a kontinentális Európa legnagyobb teljes kosaras, tisztán online szupermarketévé válhat.
Jelentős beruházások zajlanak a technológiában és a humánerőforrás tekintetében is. A raktárak automatizálására 2022-ben Münchenben, Hamburgban és Prágában kerül sor, 45 millió euró értékben, és a következő években további több százmillió eurós beruházásokat terveznek a növekedés támogatásának érdekében.
Unikornissá válni
2021 júliusában a Rohlik sikeresen gyűjtött össze további 100 millió eurós, C besorolású finanszírozást és ezzel az első cseh unikornis lett. A finanszírozási kört az Index Ventures vezette, amely a Rohlik korábbi, B sorozatú tőkeemelésében is részt vett, és több mint 150 munkavállaló számára fogja lehetővé tenni, hogy részt vegyenek egy munkavállalói részvénytulajdonosi programban, amelynek keretében a vállalat értékének akár 8%-át is ki lehet osztani.
Minden az ételről szól
Az online élelmiszerbolt üzleti teljesítményének kulcsfontosságú mutatója az átlagos rendelési érték, vagy kosárérték. A Rohliké a 85 eurós átlagnál tetőzött a nyugat-európai piacokon. Esetükben tehát a volumen változatlan maradt vagy növekedett az összes piacon annak ellenére, hogy a pandémiás intézkedések enyhültek, magasabb megrendelésenkénti profitot generáltak és ezáltal hozzájárultak a Rohlik üzleti modelljének fenntartásához.
Tomáš Čupr a kontextust kiegészítve kifejtette: „Összesen közel 200 millió terméket szállítottunk ki ügyfeleinknek az elmúlt pénzügyi évben. Míg az élelmiszerek azonnali kiszállítása volt a nagy téma az európai élelmiszeripari startupok körében, mi ennél sokkal nagyobb és életképesebb víziót építünk. Virtuális szupermarketeinkben több mint 17.000 termék található, és az ilyen széles választék már önmagában ösztönzi a vásárlások gyakoriságát, mivel az ügyfeleknek nem kell máshol vásárolniuk. Ennek eredményeképp igazi egypontos bevásárlóközponttá válhatunk, hiszen egy egész heti, teljes családi bevásárlást szállítunk ki mindössze 90 perc alatt.”
A megrendelések javát népszerű nemzetközi és hazai márkák, a minőségi és legfrissebb helyi termékek, valamint kézműves termékek biztosítják. A húst, pékárukat, zöldségeket és más helyi forrásból származó termékeket mind közvetlenül szállítják a raktárakba a termelők és a gazdálkodók, biztosítva, hogy a vásárlók minél rövidebb idő alatt megkapják ezeket az árukat, akár hat órával a betakarítástól vagy a termeléstől számítva.
A világ egyik leginkább ügyfélközpontú vállalata
A Rohlik egyik alapvető értéke, a “Lenyűgözni a vásárlót”, nem csak üres frázis. A vállalati kutatások eredményei szerint a vásárlók leginkább magas termék- és kiszállítási időpont elérhetőségre vágynak, ettől válik a szolgáltatás megbízhatóvá. A Rohlik ügyfeleinek emellett ritkán kell cseretermékek vagy hiányos megrendelés miatt bosszankodniuk. A visszatérítések is problémamentesen zajlanak, amely gyakran a legproblémásabb része az e-kereskedelemnek. A Rohlik felvette a kesztyűt és egy könnyen használható online folyamattal segíti vásárlóit. A visszatérítések azonnal, néhány kattintással kezelhetők anélkül, hogy bárkivel kapcsolatba kellene lépniük írásban vagy telefonon, a kártérítés azonnal megjelenik a vásárlói profilon kredit formájában. Ezek a másoktól megkülönböztető ügyfélközpontú irányelvek hozzájárulnak a nagyon magas NPS-hez (Net Promoter Score), amely a Rohlik esetében 70 felett áll az összes országban.
Európai terjeszkedés
Olaszország, Románia és Spanyolország a következők a terjeszkedésben, ahol a Rohlik már az új Sezamo márkanév alatt jelenik meg. 2022 második negyedévében, Milánóban és Bukarestben, közel 2,5 millió új háztartás számára lesz elérhető az egyedülálló online élelmiszerbolt-élmény. Olaszország várhatóan a második legnagyobb piac lesz Németország után. Az új országok mellett a Rohlik tovább terjeszkedik azokban az országokban is, ahol már jelen van. A Knuspr.de februárban indult Frankfurtban, a következő lépés Hamburg lesz.
A jövő?
A Rohlik üzleti modellje hosszú távon fenntartható és bővíthető, ezért a terjeszkedés egész Európában lehetővé válik. A jövőre vonatkozó terveik a tőlük megszokott módon igen ambiciózusak, határozottan azt tűzték ki célul, hogy a 21. század első számú páneurópai kiskereskedői legyenek, tízmilliókat kiszolgálva egész Európában. „Célunk változatlan: több európai ember életét szeretnénk boldogabbá és egészségesebbé tenni. Mindezt úgy érjük el, hogy az első számú választássá válunk azok számára, akik a teljes heti bevásárlást szeretnék online elintézni. Olyan céget építünk, ami megingatja az élelmiszer-kiskereskedelmi óriásokat” – összegzi Tomáš Čupr.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk