A gyerekeket már 3-4 évesen elkezdi – közvetve – foglalkoztatni a pénz: miért kell anyának és apának dolgoznia, miért nem vehetünk meg bármit a boltban, miért nem jó a világítós rollert csillogó kavicsra cserélni? A pénzügyi ismereteket érdemes már egészen kis kortól átadni, mert így később könnyebben tudnak boldogulni a gyerekek az életben. Külföldön már bőven akad jó példa, idehaza azonban eddig nem létezett mesekönyv, ami épp ebben segítene.
A Magyar Marketing Szövetség vállalati tagja, az Erste ezért megkereste a Pagonyt, Magyarország egyik vezető gyermekkönyvkiadóját, hogy alkossanak egy olyan mesét, amellyel a szórakoztatáson túl alapvető gazdasági, pénzügyi ismereteket kaphatnak a gyerekek, játékos formában. A Pagony nemcsak könyv- és játékkiadó, valamint bolthálózat, de közel 25 éve a kortárs magyar gyermekirodalom úttörője is. Az így született Cserebere az erdőben szerzője Czernák Eszter, az illusztrációkat Szert-Szabó Dorottya készítette – mondta el Murányi Linda, az Erste PR és belső kommunikációs vezetője. Czernák Eszternek már van gyakorlata a játékos oktatás terén: ő írta az óvodai beilleszkedést segítő mesekönyv-sorozatot, a Sárkányovit is.
A Cserebere az erdőben az erdei állatok „pénzügyeibe” nyújt mókás betekintést: négy évszakon át követhetjük az életüket, miközben ők különféle dolgokat csereberélnek vagy adnak kölcsön egymásnak. Így anélkül mutatják meg a gyerekeknek, mit jelent az eltérő érték, a kölcsön vagy a kamat fogalma, hogy ezekkel a szavakkal meg kellene ismerkedniük. A mesekönyv végén a szülők játékos feladatokat találnak: ezek segítenek abban, hogy a gyerekekkel együtt mélyíthessék el a megszerzett tudást, és elkezdjenek beszélni a kérdésről.
Azoknál a meséknél, amelyek valamilyen céllal készülnek, mindig nagy kihívás, hogy ne váljanak didaktikus történetekké. A Cserebere az erdőben szerkesztésénél is az volt az elsődleges szempont, hogy a gyerekek ne a tanítást, hanem az élvezetet leljék meg az erdei kalandokban, mégis kapjanak egy olyan alapot a pénzügyi folyamatokhoz, amire később, a való életben támaszkodhatnak – hangsúlyozta Sárdi Dóra, a Pagony társalapítója. Hozzátette: Ez az, amiben ez a könyv egyedülálló, és ez főként a szerző, Czernák Eszter leleményességének és a Pagony sok évtizedes tapasztalatának köszönhető.
„Szeretem a történetek erejét arra használni, hogy segítsek eligazodni a gyerekeknek a világban. A pénz és a pénzügyek kezelése pedig a legbonyolultabb és legfontosabb kérdések közé tartoznak, amik már egész kicsi kortól foglalkoztatják őket” – vélekedett Czernák Eszter, a könyv szerzője. Szerinte bonyolult kérdéseket is lehet egyszerűen, a gyerekek gondolkodását követve elmagyarázni, és erre jó példa a Cserebere az erdőben című könyv is.
„Úgy látjuk az Erstében, hogy a pénzügyi ismeretekről való beszélgetést nem lehet elég korán elkezdeni, hiszen a már egészen kicsi gyerekeket is foglalkoztatja a téma. És mégis volt egy nagy űr, sok szülő eszköztelen volt abban, hogyan beszéljen róla, hogyan formáljon egy pénzügyileg egészséges szemléletet már a kezdetektől. Erre nyújt megoldást a most megjelent mesekönyv. Ebben játékosan, meséken keresztül értjük meg az olyan fogalmakat, mint a másokról és magunkról való gondoskodás, a kölcsön szerepe és az általa teremtett lehetőségek, vagy a dolgok csereberéjének szabályai. Azt látjuk, hogy felnőttek számára is élvezhető és tanulságosak a történetek” – emelte ki Murányi Linda. Az Erste ebben partnerére talált a Pagonyban, hiszen ahogy a kiadó szlogenje is mondja, nagyra tartják a kicsiket.
A játékosítás, a gamifikáció minden korosztályban segíti a könnyebb és hatékonyabb tanulást, a legkisebbeknél pedig elképzelhetetlen a pénzügyi edukáció e nélkül. A bank az elmúlt évtizedben széleskörű tapasztalatokat szerzett a pénzügyi ismeretek játékos átadásában, különböző korosztályok oktatásában, így ezeket az ismereteket is felhasználták a könyv létrehozásakor. Az Erste ezzel is igyekszik emberközelibbé tenni a bankolást, a könyv ebből a szempontból a bank karácsonyi reklámfilmjeinek hagyományát követi: Henry, a sün, vagy Hanna, a dongó történetei már több százmilliós megtekintésnél járnak. A bank ezt a hagyományt követve őszi kampányának középpontjába is a könyvet és a pénzügyi edukációt helyezi. Új, hazai készítésű reklámjában a mesekönyv egyik történetének két kis őzikéje, Barna és Boróka elevenedik meg, miközben a hirdetések is inkább a pénzügyi tudás korai megszerzésének fontosságára és az új kiadványra hívják fel a figyelmet, és nem egy banki terméket reklámoznak.
A Cserebere az erdőben 2025 nyaráig megérkezik a könyvesboltok polcaira, de azok, akik Erste Cseperedő Bankszámlát nyitnak gyermeküknek, már most kapnak ajándékba egy példányt. A mesekönyvből jut a pénzintézet gyermekbarát bankfiókjaiba is. Az Erste eddig öt egységében alakított ki játszósarkot a bankoló szüleiket kísérő gyermekek számára. Emellett a legkisebbek az összes bankfiókban elfoglalhatják magukat a Cserebere az erdőben alapján készült színezővel és matricákkal, amik bárki számára elérhetőek, ha betérnek. Az Erste társadalmi munkát végző partnerei, alapítványok, civil szervezetek segítségével hátrányos helyzetű családoknak is juttat a mesekönyvből.
A gyerekek pénzügyi tudatosságának kialakítását segíti a saját számla is. Ezt a fiatalok számára kialakított, kedvező számlacsomagokkal is segíti az Erste. A legfiatalabb ügyfeleknek, a 0-14 éves gyermekeknek szánt Erste Cseperedő Bankszámla nulla forintos havidíjjal nyitható, a számlához 7 éves kortól – akár egyedi, világító – bankkártyát is igényelhetnek a szülők gyermeküknek, akinek költéseit, számla- és kártyahasználatát folyamatosan nyomon követhetik saját George szolgáltatásuk segítségével. Emellett még idén jön a nagyobb gyerekeknek és fiataloknak a George Junior. A bank nem csak termékekkel, de hasznos és praktikus tippekkel is rendszeresen támogatja a szülőket és a gyerekeket.
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk