A Magyar Marketing Szövetség vállalati tagja, a Magyar Telekom összbevétele 8,4%-kal, 175,9 milliárd forintra nőtt 2022 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest, mivel a mobil adatforgalom és a vezetékes szélessávú bevétel erőteljes növekedése, valamint a megnövekedett készülékértékesítés kompenzálta az enyhén alacsonyabb hangalapú- valamint rendszerintegrációs és informatikai (RI/IT) bevételeket.
- A mobil bevételek 11,9%-kal, 101,1 milliárd forintra nőttek 2022 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest, ami a mobil adatforgalmi bevétel növekedésének és a magasabb készülékértékesítésnek köszönhető, amelyek ellensúlyozták a hangalapú kiskereskedelmi bevételek csökkenését mindkét országban.
- A vezetékes bevételek éves összevetésben 7,0%-kal, 57,6 milliárd forintra nőttek 2022 első negyedévében a vezetékes szélessávú és televíziós szolgáltatásokból származó bevételek növekedésének köszönhetően, amelyet a magyarországi ügyfélbázis-bővülés eredményezett.
- A rendszerintegrációs (RI) és informatikai (IT) bevételek 5,3%-kal, 17,1 milliárd forintra csökkentek 2022 első negyedévében a korábban a Pan-Inform Kft. által generált bevételek hiánya és a közszférából származó bevételek csökkenése miatt. A magyarországi működés bevételének csökkenését kismértékben ellensúlyozta az Észak-Macedóniában tapasztalt kétszámjegyű növekedés.
A közvetlen költségek a bevételekkel összhangban éves szinten 8,4%-kal, 75,0 milliárd forintra nőttek 2022 első negyedévében, a magasabb készülékértékesítési- és roamingköltségek eredményeként.
- Az összekapcsolási díjak éves összehasonlításban mérsékelten, 1,9%-kal, 6,0 milliárd forintra nőttek 2022 első negyedévében, ami a megnövekedett SMS-forgalomhoz kapcsolódóan a hazai mobilszolgáltatók felé történő magasabb kifizetéseket tükrözi.
- Az RI/IT szolgáltatással kapcsolatos költségek éves összevetésben 2,4%-kal, 12,7 milliárd forintra nőttek 2022 első negyedévében, az észak-macedóniai RI/IT projektek megváltozott összetételének következtében magasabb kapcsolódó költségek és néhány magyarországi működésben megjelenő egyszeri tétel eredményeként.
- A követelések értékvesztése mérsékelten, 1,9 milliárd forintra csökkent, ami a tavalyi évhez hasonló tendenciákat tükröz 2022 első negyedévében.
- A távközlési adó éves összehasonlításban 2,1%-kal, 6,6 milliárd forintra csökkent 2022 első negyedévében, ami az alacsonyabb vezetékes és mobil hangforgalomnak köszönhető, amely ellensúlyozta a magasabb magyarországi SMS-forgalmat.
- Az egyéb közvetlen költségek éves összevetésben 13,4%-kal, 47,7 milliárd forintra nőttek 2022 első negyedévében, a magasabb készülékértékesítési költségeknek és az utazási korlátozások egy évvel korábbi szintjéhez képesti enyhülése következtében fellépő magasabb roaming-kifizetések eredményeként.
A bruttó fedezet éves összevetésben 8,3%-kal, 100,9 milliárd forintra javult 2022 első negyedévében, a távközlési szolgáltatások, különösen az adatszolgáltatások mindkét országban tapasztalt magasabb hozzájárulásának köszönhetően.
A közvetett költségek éves összevetésben 4,2 milliárd forinttal, 38,8 milliárd forintra javultak 2022 első negyedévében, elsősorban a leányvállalat értékesítéséből származó egyszeri nyereségnek, valamint az alacsonyabb személyi jellegű ráfordításoknak köszönhetően.
- A személyi jellegű ráfordítások éves szinten 4,4%-kal, 18,4 milliárd forintra csökkentek 2022 első negyedévében, ami a prémium elhatárolások eltérő ütemezését tükrözi, míg az általános béremelés hatását ellensúlyozta az alacsonyabb létszám kedvező hatása.
- A közműadó nagyjából változatlan volt az előző év azonos időszakához képest, 2022 első negyedévében 7,3 milliárd forintot tett ki, tükrözve az adóköteles hálózat hossznövekedésének hatását (főleg a lejáró, 2016-ban végzett hálózati beruházásokból származó adókedvezmények miatt), amelyet ellensúlyozott a Magyar Telekom új, legalább 100 Mbps internet-hozzáférést lehetővé tevő hálózati beruházásaihoz és fejlesztéseihez kapcsolódó adókedvezmény pozitív hatása.
- Az egyéb működési költségek (közműadó nélkül) mérsékelten, 17,1 milliárd forintra javultak az előző év azonos időszakához képest 2022 első negyedévében, mivel a magyarországi marketing költségek átmeneti növekedését és Észak-Macedóniában az energiaköltségek növekedését ellensúlyozták az IT-, hálózat- és ingatlan karbantartási és javítási költségek tekintetében elért magyarországi megtakarítások.
- Az egyéb működési bevételek 4,1 milliárd forinttal nőttek 2022 első negyedévében, ami a magyarországi IT leányvállalat, a Pan-Inform Kft. eladásából származó egyszeri nyereségnek köszönhető.
Az EBITDA éves összevetésben 23,8%-kal, 62,1 milliárd forintra nőtt, az EBITDA AL 26,4%-kal, 55,8 milliárd forintra javult 2022 első negyedévében a bruttó fedezet javulásának és a leányvállalati értékesítésből származó egyszeri nyereségnek köszönhetően.
Az értékcsökkenési és amortizációs költségek nagyjából változatlanok maradtak az előző év azonos időszakához képest, 2022 első negyedévében 35,4 milliárd forintot tettek ki, mivel az észak-macedóniai RAN korszerűsítéshez kapcsolódó hasznos élettartam rövidülés és a gyorsított amortizáció okozta növekedést ellensúlyozták a Magyarország egyes területein a rézhálózat teljes kiváltásának köszönhető alacsonyabb amortizációs költségek.
Az adózott eredmény éves szinten 9,3 milliárd forinttal, 19,3 milliárd forintra nőtt 2022 első negyedévében, ami a magasabb EBITDA-t, illetve az ezt részben ellensúlyozó magasabb pénzügyi költségeket és a nyereségadót tükrözi.
- A nettó pénzügyi eredmény a 2021. első negyedévi 1,6 milliárd forintos veszteségről 2022 első negyedévében 3,0 milliárd forintos veszteségre romlott, ami a származékos ügyletek valós értéken történő értékeléséből származó nyereség alacsonyabb értékének köszönhető, amely meghaladta a kamatkiadások csökkenésének mértékét.
- A nyereségadó 1,1 milliárd forinttal 4,5 milliárd forintra nőtt 2022 első negyedévében, tükrözve az előző év azonos időszakához képest magasabb adózás előtti eredményt.
A nem irányító részesedésekre jutó eredmény éves összevetésben 0,3 milliárd forinttal 0,9 milliárd forintra csökkent 2022 első negyedévében, mivel a magasabb működési költségek és értékcsökkenés ellensúlyozta a bruttó fedezet javulását és alacsonyabb nettó eredményhez vezetett Észak-Macedóniában.
A szabad cash-flow kiáramlás 0,5 milliárd forint volt 2022 első negyedévében, ami 16,5 milliárd forinttal kedvezőbb, mint egy évvel korábban, ami a pozitív üzleti eredményeknek, az alacsonyabb kamatfizetéseknek és az IT leányvállalat értékesítéséből származó egyszeri készpénzbevételeknek köszönhető. A közelmúltban megszerzett 900 MHz-es és 1800 MHz-es frekvenciasávok díjának kifizetése 44,3 milliárd forint értékben 2022 április elején történt meg, nem pedig az eredeti tervek szerint 2022 első negyedévében, így ez a negyedév szabad cash-flowját nem befolyásolta.
Főbb működési eredmények:
- 2022 első negyedévében is folytatódott a magyarországi ügyfélkör bővülése: a vezetékes szélessávú előfizetések száma 7,3%-kal, a TV-előfizetések száma 6,0%-kal, míg a mobil SIM-bázis 5,0%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
- A magyarországi optikai hálózat penetrációja tovább nőtt, 2022. március végére elérte a közel 30%-ot.
- A mobiladat-használat továbbra is jelentős mértékben, az előző év azonos időszakához képest 30%-kal emelkedett; az átlagos havi használat elérte a 8,7 GB-ot 2022 első negyedévében.
- A vezetékes és mobil hálózatok fejlesztésére való erőteljes összpontosítás - amely elengedhetetlen a kiváló ügyfélélmény megőrzéséhez - folytatódott mindkét országban, a felgyorsított optikai kiépítéssel és a RAN korszerűsítéssel.
Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezérigazgatója, elmondta: „A Magyar Telekom megőrizte erős lendületét az üzletágaiban az év eleje óta gyorsan változó makrogazdasági környezet ellenére, és 8,4%-os bevételnövekedést ért el a negyedévben. Ez a pozitív tendencia elsősorban a vezetékes és mobil ügyfélbázis sikeres növelésének, illetve a gyorsan növekvő mobil adathasználatnak és a gigabites hálózati élmény iránti erőteljes keresletnek köszönhető. Ez utóbbiban elért kiemelkedő teljesítményünk a Magyarországon és Észak-Macedóniában egyaránt felgyorsított optikai hálózatbővítésnek és a RAN modernizációs programnak köszönhető, amelyek ügyfélközpontú stratégiánk fontos részét képezik. A negyedév során okos kontrollt és konzervatív megközelítést alkalmaztunk a működési költségek terén, növeltük a bruttó fedezetet, illetve sikeresen lezártuk a Pan-Inform Kft. eladását, mindezek lehetővé tették, hogy jelentősen növeljük az EBITDA AL-t 2022 első negyedévében, az előző év azonos időszakához képest. Előre tekintve, továbbra is elkötelezettek maradunk stratégiai célkitűzéseink megvalósítása iránt. A külső környezetünkben tapasztalt megnövekedett bizonytalanságot figyelembe véve jelenleg fenntartjuk a 2022-es célkitűzéseinket.”
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk