Az emberek többsége már megszokta a világjárvány miatt kialakult új életmódot, és arra számít, hogy ezek a változások velünk is maradnak. Az - EY kutatása szerint - megkérdezettek megfontoltabban költenek és egyre jobban ragaszkodnak a rugalmas munkavégzéshez, és arra számítanak, hogy javulni fog a munka és a magánélet egyensúlya.
A „vegyél újat” tendencia fordulni látszik, mert a fogyasztók egyre nagyobb hányada inkább megjavít vagy megjavíttat valamit ahelyett, hogy egyszerűen lecserélné.
Az új, tudatos fogyasztó, a pandémia első időszakához képest már nem halmoz fel, tervezi a fogyasztásait, jobban definiálja a szükségleteit, szezonális és helyi termelők termékeit vásárolja, gyakrabban vásárol online.
A fogyasztással kapcsolatos attitűdje és cselekvése is megváltozott (szelektív hulladék gyűjtés, energia takarékosság) a klímaváltozásra adott egyéni válasz következményeként.
Nemcsak a fogyasztás, de az új rutinok is segítik a személyes jóllét visszaállítását és megtartását, új családi szokások, viselkedésminták alakultak ki – olvasható az IPSOS értékelésében -, új hangsúlyok is megjelentek, ahogy többet videotelefonálunk vagy vásárolunk online, úgy visszajelzéseket, termékinformációkat is többet keresünk az interneten, ezzel is a tudatosságunkat erősítve.
A vásárlók megszokták az online világ sebességét és elérhetőségét, ma már elvárják, hogy egyrészt kedvenc termékeik az e-piacon is elérhetőek legyenek, működik az „Amazon effektus” is, vagyis már nem elégszenek meg kevesebbel, mint a legjobbal, legyen az a fizetési forma, házhoz szállítás, ügyfélszolgálat, informatív kiszolgálás, könnyed navigáció, gyors betöltődés, adatbiztonság vagy hasznos tartalom.
A fiatalok szabadidejét lekötő szolgáltatások és a türelmetlen és szorongóbb felnőttek számára időt megtakarító alkalmazások – a KMPG kutatási eredményei alapján - egyre népszerűbbek.
Már nem is változó, hanem egyenesen újragondolt életben gondolkozik az emberek egyre nagyobb része, jelent meg az NRC elemzésében. Hűségesebbek vagyunk a valóban környezettudatos márkákhoz, de a hitelesség fenntartásához már nem elég mondania, rendszeresen és transzparens módon tennie kell a márkának.
Tartalomfogyasztási szokások is átalakulnak, a termékhez kapcsolt szolgáltatás fontossága nő, mikro pillanatokat, élményeket vár a vásárló.
A legnagyobb érték pedig az ügyfélélmény lett, melyen folyamatosan javítani érdemes, mert ma már sokkal hamarabb vált a csalódott vásárló, és az automatizáció és AI előretörésével egyidejűleg megnőtt az igény az empátia iránt is.
Az egyik legújabb trendet a - Euromonitor International szerint a - metaverzum hívők alakítják. Ahogy a 3D-s digitális világ beszippantja a fogyasztókat, a márkáknak is követniük kell őket: be kell kapcsolódniuk a virtuális termékértékesítésbe is.
A fogyasztók várják, sőt elvárják a cégektől, akiktől rendszeresen vásárolnak, hogy legyen őszinte, transzparens a működésük, termékeikben, szolgáltatásaikban legyenek fenntarthatóak, edukálják őket, etikus üzleti magatartás jellemezze őket, aktívan tegyenek a társadalom és a környezet gondozása érdekében.
Szerző: Vas Zoltán, a Magyar Marketing Szövetség vállalati tagja, Marketingigazgató, a4c.hu
Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.
Összes cikk