Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a marketing.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Részletek
Elfogadom
Nem fogadom el
Marketing | 2022. november 08.

Mire elegendő 1, 5 vagy 10 perc?

November 1. és 30. között a 2-es metró három megállójában – a Batthyány téren, a Deák Ferenc téren és a Puskás Ferenc Stadionnál – padlómatricák segítenek memorizálni azokat az egyszerű elsősegélynyújtási módokat, amiknek ismeretében bárki megmenthet egy emberéletet, mindössze néhány perc alatt.

„A Médiaunió kampányának célja felhívni a figyelmet arra, hogy milyen fontos elsajátítani ezeket az alapismereteket. Felismerni a szívinfarktus, a stroke vagy a cukorbetegség tüneteit nem szakképzett, egyszerű honpolgárként. Életek múlhatnak ezen. Emellett azt is fontos kiemelni, hogy a véradás az egyik legkézenfekvőbb és leghathatósabb módja, hogy másokon segítsünk” – nyilatkozta Rudolf Péter, a Médiaunió Alapítvány kuratóriumi tagja.

A véradáshoz is csak annyi kell, hogy meggyőzzük magunkat, képesek vagyunk elviselni egy tűszúrást, hogy másoknak segíthessünk. Csak úgy tölthetjük fel a hiányzó vérkészleteket, ha újra és minél többen – fiatalok és idősebbek – válnak rendszeres véradókká.

Az IPSOS-kutatás válaszadóinak 72%-a életében legalább egyszer volt már elsősegély-tanfolyamon, ennek ellenére kevésbé magabiztosak a tudásukban: az ezer válaszadó átlagosan 2,8-ra értékelte magabiztosságát egy 5-ös skálán. A kutatásában résztvevők közel egyötöde került már olyan helyzetbe, amikor elsősegélyt kellett nyújtania. Az idősebbek jellemzően kevésbé magabiztosak tudásukban, ugyanakkor kevesebbszer is kerülnek olyan helyzetbe, amikor elsősegélyt kell nyújtaniuk. A fiataloknak – bár magabiztosabbnak tartják magukat – mindössze 9 %-a merne segíteni, ha valaki elájulna mellettük az utcán.

Az első és egyik legfontosabb teendő, ha valaki rosszul lesz mellettünk, hogy megvizsgáljuk és segítséget hívunk. Mindössze egy perc elegendő, a jelek felismerésére, a határozott fellépésre és a segítséghívásra. Sajnos a kutatásban résztvevők mindössze fele tudja csak helyesen a mentők hívószámát (104) – igaz, a 112-es segélyhívón keresztül is kérhetünk segítséget.

Az időfaktor ugyanis kulcsfontosságú, különösen hirtelen szívleállás esetén. Öt percen belül meg kell kezdeni az újraélesztést, hogy elkerülhető legyen az idegsejtek maradandó károsodása. Ilyen esetben a laikus segítségnyújtás döntő szerepet játszik. A 2-es és 3-as metró vonalán 2013 óta minden megállóban van defibrillátor, ami szükség esetén – a forgalmi ügyeletes értesítésével vagy a vészjelző készüléken keresztül jelezve – azonnal igénybe vehető.

A véradás az egyik legkézenfekvőbb módja annak, ha valaki életet akar menteni, ugyanis – megfelelő folyadékbevitel mellett – mindössze tíz perc elegendő egy egység vér levételére.

„Az ország véradásra alkalmas lakosságának kb. 4%-a rendszeres véradó, holott minden 18 és 65 év közötti, egészséges nő és férfi, akinek a testsúlya eléri az 50 kg-ot, szerepet vállalhatna a stabil vérkészlet biztosításában” – mondta Nagy Sándor, az Országos Vérellátó Szolgálat szakmai főigazgató-helyettese. Az IPSOS-kutatás kimutatta, hogy a válaszadók több mint fele még soha nem adott vért, és mindössze 5%-uk járul hozzá negyedéves rendszerességgel a hazai egészségügyi intézmények számára szükséges nap 1600–1800 egység vér biztosításához.

A kampányt szakértő partnerként az Egy Csepp Figyelem Alapítvány, a Magyar Orvosi Kamara, a Magyar Vöröskereszt, az Országos Mentőszolgálat, az Országos Mentőszolgálat Alapítvány, az Országos Vérellátó Szolgálat, a Strokeinfó Alapítvány, az UNICEF Magyarország és a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata segíti.

Corporate tagjaink, partnereink IDE KATTINTVA elküldhetik sajtóanyagaikat és/vagy szakmai tartalmaikat.

Összes cikk